Gå til innhold

Vende hund til bur

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har overtatt en 7mnd gammel husky på omplassering. Når jeg er på jobb, er hun løs på ett avgrenset område, da hun på første dag alene hjemme gikk løs på sengen min. Når jeg hentet henne, hadde jeg hun i bur i bilen på vei hjem. Det gikk veldig fint. Jeg hadde henne med på en skole avslutning, og merket at hun ble overstimulert pga mye folk og bråk, så jeg ga henne en tur og satte henne i buret i bilen. Når avslutningen var ferdig, og jeg skulle ta hun ut av buret såg jeg at hun har gnagd hull i det ene hjørnet. Hun er med andre ord ikke vant til å være i bur over tid. Hvordan kan jeg venne henne til dette? Tenker mer fordi det er greit for henne å ha muligheten, ikke for at hun skal være mye i bur

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Regner med du mener bur i bilen, og det er jo helt greit. Tilvenning til bur er ikke så annerledes enn annen type trening; gradvis tilvenning der man forsiktig strekker tida. Det viktigste er at man alltid avslutter før hunden opplever redsel, stress osv, det må aldri gå så langt at hunden assosierer buret med noe negativt.

Anonymkode: 61c8e...885

AnonymBruker
Skrevet

Hunder skal bare være i bur med eier tilstede, så da er jo ikke det ett problem. 

Du må venne hunden til å være alene.

Det gjøres gradvis ved å gi hunden nok stimuli og lange turer før du går ut i noen minutter. Jobbes sakte til ønsket tid.

Du har skaffet en arbeidshund. En arbeidshund må slite seg ut. Ellers kan destrukriv oppførsel skje.

Husky er ikke for alle. 

Anonymkode: 44b5d...757

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hunder skal bare være i bur med eier tilstede, så da er jo ikke det ett problem. 

Det gjøres gradvis ved å gi hunden nok stimuli og lange turer før du går ut i noen minutter. Jobbes sakte til ønsket tid.

Du har skaffet en arbeidshund. En arbeidshund må slite seg ut. Ellers kan destrukriv oppførsel skje.

Husky er ikke for alle. 

Vet jeg vel. Er ikke første huskyen jeg har, ogheller ikke første hunden jeg har. Men jeg har ikke trengt å tilvende dem bur før. Så derfor jeg spør

AnonymBruker
Skrevet
Diana skrev (6 minutter siden):

Vet jeg vel. Er ikke første huskyen jeg har, ogheller ikke første hunden jeg har. Men jeg har ikke trengt å tilvende dem bur før. Så derfor jeg spør

Er ikke hunden alene når den står i bur er jo ikke problemer der.  Dette skjedde jo når hunden sto i bur alene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke hunden alene når den står i bur er jo ikke problemer der.  Dette skjedde jo når hunden sto i bur alene.

Sant. Jeg bruker stort sett ikke bur, men synes det er greit å ha i bilen. Trygt for både meg og hunden. På kortere turer har jeg henne i bil-sele. 

AnonymBruker
Skrevet

"Burlek" kalte de det da jeg gikk på kurs for hundre år siden, du kan jo prøve å søke på det og se om du finner noen tips.

Anonymkode: 61c8e...885

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Husky er ikke for alle. 

Så du mener altså at hunder ikke må stå oppstallet i bur på kurs, utstilling, hos veterinær, på fly eller båt, i bilen mens man er på butikken etc uten at noen sitter i umiddelbar nærhet å passer på? Å aldri kunne forlate hunden i ett bur er jo fullstendig upraktisk.

Veterinær er eksempelvis dyrt nok uten at de må ansatte en egen person bare som burpasser. Eller, du skriver jo eier tilstede. Enda verre. Må overnatte på gulvet på klinikken sammen med hunden å droppe jobb selv om det er kompetente folk tilstede som ivaretar hunden. 

Endret av Anonymbruker***
  • Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...