Gå til innhold

Journalføring hos psykolog

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt hos en ny psykologspesialist, vært der 4-5 ganger. Det er greit å prate med henne og jeg trodde alt var bra. Til jeg sjekket ut journalen ganske nylig.

Det er svært dårlig språk, og ser ut som om alt er skrevet i hui og hast. Det er for så vidt greit, men hun skriver ned ALT jeg sier. Jeg har pratet en del om andre personer som står meg nær, og også det står der svart på hvitt.

Man kan jo spørre seg hva som er meningen med journalføring når det kun blir et øyeblikksbilde av hva jeg er opptatt av der og da? Det er ior eksempel ingen faglige vurderinger ut fra innhold. I ytterste konsekvens kunne hvem som helst hørt meg fortelle og skrevet ned.

Jeg går rundt med en vond klump i magen pga dette, mest fordi jeg føler jeg har utlevert noen som står meg nær- men får ikke snakket med henne den neste måneden pga ferieavvikling.

Hvor mye og hvordan skriver deres psykolog i journalen? Noen andre innspill?

Anonymkode: 324a7...70f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår godt du stusser over dette, jeg har selv reagert på det samme. Det ser ut som om de bare transkriberer alt du sier. Jeg har mange ganger lurt på hvor nyttig dette er, og som deg stusset over at ikke er faglige vurderinger som noteres. Det ser ut som du er reflektert rundt din egen situasjon ettersom du sier det er jo bare et øyeblikksbilde. For psykologen er det vel ikke hver eneste detalj som spiller en rolle men et mønster som forteller noe? Men jeg er generelt skeptisk og kritisk til at psykologer ser på dine problemer isolert og ikke som en konsekvens av erfaring. Jeg har troa på de som sier -«hva har hendt med deg, fremfor å si hva er i veien med deg»

Anonymkode: 63b6c...616

Skrevet

Det høres ut som et tale-til-tekst-konverteringsverktøy. Men husk at du ikke utlevert noen, du har snakket med helsepersonell med taushetsplikt. 

Hva og hvor mye som skrives i journalen er nok ganske individuelt. Min gamle psykolog sa at han ikke skrev så mye, stort sett noterte han hvilke temaer vi hadde snakket om. Min nåværende skriver nok mer, hun tar hvertfall notater underveis.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ennå ikke helt vanlig å skrive ordrett fra samtale i journal, det skal være en oppsummering om aktuell tematikk ift behandlingsmål. Detaljer om familiemedlemmer eller venner skal som hovedregel ikke journalføres.

Journalen er hovedsakelig et arbeidsverktøy for psykologen, som bidrar til at psykologen er forberedt og kan planlegge. Journalen var i utgangspunktet ikke ment for pasientens blikk, men i årenes løp med mer og mer krav fra pasientene om transparens blir journalføring (ihvertfall i det offentlige) mer og mer omfattende, på bekostning av tid med pasienter.

Det dårlige språket du ser kan komme av at mange nå bruker opptak (det er tillatt) og automatisk transkribering, for å ikke bli anklaget for feil osv. Det er veldig sårbart å jobbe som behandler i dag, pga legelisten og andre nettsider der man anonymt raskt kan ruinere menneskers livsverk. Man kan ha jobbet i 20 år og gjort mye bra, og så kommer det én vanskelig person som har helt urealistiske forventninger til behandlingen, og som publiserer sin dype utilfredshet flere steder og i lukkede grupper, eller i verste fall til myndigheter. I slike tilfeller kan transkriberte journalnotater beskytte psykologens videre arbeidsliv.

Anonymkode: 5bfe2...5c6

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som kan få tilgang til disse opplysningene. Kan f.eks forsinkringsselskap eller barnevern be om å få de utlevert?

Anonymkode: 6c3e2...e9b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du har mulighet så gå privat, om ikke så kan du faktisk følge med på hvem som innhenter opplysningene psykologen skriver (hvis det legges ut på Helsenorge). Psykologen har taushetsplikt, og ingen kan hente ut informasjon uten ditt samtykke (nav osv).

Anonymkode: e3c7a...006

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem er det som kan få tilgang til disse opplysningene. Kan f.eks forsinkringsselskap eller barnevern be om å få de utlevert?

Anonymkode: 6c3e2...e9b

Nei, i utgangspunktet kun med din godkjenning.

I det offentlige systemet kan dog flere få innsyn i journalen, men hvis du går til privatpraktiserende psykolog er det ingen kobling til det offentlige systemet. En del går til privat psykolog av slike grunner, særlig hvis man har en stilling der det kan være negativt for jobben å ha gått til psykolog. Det kan f.eks være politi/etterretning/militære eller kjente mennesker.

Anonymkode: 5bfe2...5c6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...