AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:23 #1 Skrevet fredag kl. 15:23 Har kommet i en kinkig situasjon. Mine foreldre har i utgangspunktet skrevet testamente, noe vi barna har fått kopi av. Testamentet var veldig rettferdig. De eier flere eiendommer. Nå har mine foreldre bestemt seg for å gi en av eiendommene til min søster. Siden de fortsatt er både i livet og oppegående, har de lov til å gjøre hva de vil. Dette skal ikke være forskudd på arv, men en ren gave. Denne eiendommen er verdt ca 2 mill. Mine foreldre har tilbudt meg 100 000 som plaster. Hva tenker dere? Er ikke dette skikkelig forskjellsbehandling? Det skal sies, min søster ønsker å gi meg mer, hun er rettferdig. Men, for en behandling av foreldre… 🙉 Anonymkode: cdc1d...cff 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:26 #2 Skrevet fredag kl. 15:26 Det var rart. Har du spurt dine foreldre om hvorfor de gjør dette? Forstår foreldrene dine hvordan det føles? Anonymkode: 34b0a...525 4 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:33 #3 Skrevet fredag kl. 15:33 Så hun skal få to millioner, og dere to skal dele resten av arven likt den dagen dét kommer? Tror du må ta en samtale med foreldrene dine, med mindre de ønsker bråk senere da...? Anonymkode: 069f5...96e 3
Fru Uperfekt Skrevet fredag kl. 15:33 #4 Skrevet fredag kl. 15:33 Dette er så høy verdi at en kan argumentere med at det ikke er en gave men et forskudd 1 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:42 #5 Skrevet fredag kl. 15:42 Hmmm… i utgangspunktet tenker jeg det er veldig spesielt, rart og urettferdig, men det kan være mange ting som rettferdiggjør det. - du er et økonomisk surrehue - du har fått mye hjelp tidligere (bodd gratis hjemme lengre under studier, kausjonist for lån, de har nedbetalt gjeld, pengegaver, dyre ferier etc) - det er viktig for dine foreldre at eiendommen forblir i familien, og hun er det sikreste «kortet» for å sørge for at det skjer - boligen krever ekstremt mye vedlikehold, restaurering, oppussing etc., som i prinsippet gjør at din søster får store utgifter - hun er i økonomiske vansker og har barn. På denne måten sikrer de stabilitet for sine barnebarn. - du tjener betraktelig bedre enn henne og de tenker at hun trenger hjelp mer enn det du trenger. - eiendommen er i nærheten av dem og de ser for seg at hun skal hjelpe dem på sine eldre dager (hun er bedre rustet til å yte omsorg for de enn du er, kanskje i form av tid) det kan være utallige grunner for dette. Jeg har en venninne som opplevde at hennes bror fikk 1 million Ingvar fra sine foreldre. Hun syntes det var blodig urettferdig. Vi vandre forstod at det ikke var det. Min venninne hadde gjennom de siste 20 årene fått mye økonomisk hjelp som antagelig ville tilsvart det samme beløpet (5000-30 000 her og der til nytt kjøleskap, vaskemaskin osv, reparasjon om bilen flere ganger, ferie for henne og barna, kausjonist for leilighet, utallige timer med barnevakt og kjøring og henting av barn her og der, nye ski osv til barna, små oppussingsprosjekter, en regning i ny og ne, semesteravgift, skolebøker osv.) hun hadde fått MYE hjelp i løpet av de 20 årene, men fordi det aldri var veldig store summer hver gang, så telles det ikke. Vi andre så hvor mye foreldrene stilte opp økonomisk. Det viste seg at foreldrene hadde laget en oversikt over alle beløp de hadde gitt barna her og der, og broren hadde nesten ikke fått noe, mens hun til sammen hadde gått nesten 1 million kroner. Min venninne mente det var smålig av sine foreldre å holde denne oversikten. poenget er at det kan være mange grunner du ikke ser eller forstår. Anonymkode: abe20...db4 4 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:48 #6 Skrevet fredag kl. 15:48 Mine foreldre ser hvem som bruker denne eiendommen, og de klarer ikke med den selv lenger pga høy alder. Jeg er helt enig at eiendom beholdes i familien, men det er forskjellsbehandling jeg reagerer på. Jeg bor langt unna denne eiendommen så har ikke mulighet til å benytte meg av den. Far sier at alt skal ordnes med advokat. Og han sier, vi trengte ikke fortelle deg noe da vi har fritt valg så lenge vi lever. Han fortalte meg dette da han ønsket åpenhet. Lurer på om jeg må ordne meg advokat selv. Men loven er klar. Man kan gi så mange gaver man vil så lenge man er oppegående og i livet. Forskjellsbehandling går ikke innenfor loven. Men som sagt tidligere, dette er mine foreldres behandling av meg. Ikke min søster. Hun blir en brikke i det hele. Heldigvis har vi gode relasjoner, og er åpen med hverandre. Hun skjønner meg, men det er ikke hun som bestemmer. Det er våre foreldre. Anonymkode: cdc1d...cff
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:05 #8 Skrevet fredag kl. 16:05 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hmmm… i utgangspunktet tenker jeg det er veldig spesielt, rart og urettferdig, men det kan være mange ting som rettferdiggjør det. - du er et økonomisk surrehue - du har fått mye hjelp tidligere (bodd gratis hjemme lengre under studier, kausjonist for lån, de har nedbetalt gjeld, pengegaver, dyre ferier etc) - det er viktig for dine foreldre at eiendommen forblir i familien, og hun er det sikreste «kortet» for å sørge for at det skjer - boligen krever ekstremt mye vedlikehold, restaurering, oppussing etc., som i prinsippet gjør at din søster får store utgifter - hun er i økonomiske vansker og har barn. På denne måten sikrer de stabilitet for sine barnebarn. - du tjener betraktelig bedre enn henne og de tenker at hun trenger hjelp mer enn det du trenger. - eiendommen er i nærheten av dem og de ser for seg at hun skal hjelpe dem på sine eldre dager (hun er bedre rustet til å yte omsorg for de enn du er, kanskje i form av tid) det kan være utallige grunner for dette. Jeg har en venninne som opplevde at hennes bror fikk 1 million Ingvar fra sine foreldre. Hun syntes det var blodig urettferdig. Vi vandre forstod at det ikke var det. Min venninne hadde gjennom de siste 20 årene fått mye økonomisk hjelp som antagelig ville tilsvart det samme beløpet (5000-30 000 her og der til nytt kjøleskap, vaskemaskin osv, reparasjon om bilen flere ganger, ferie for henne og barna, kausjonist for leilighet, utallige timer med barnevakt og kjøring og henting av barn her og der, nye ski osv til barna, små oppussingsprosjekter, en regning i ny og ne, semesteravgift, skolebøker osv.) hun hadde fått MYE hjelp i løpet av de 20 årene, men fordi det aldri var veldig store summer hver gang, så telles det ikke. Vi andre så hvor mye foreldrene stilte opp økonomisk. Det viste seg at foreldrene hadde laget en oversikt over alle beløp de hadde gitt barna her og der, og broren hadde nesten ikke fått noe, mens hun til sammen hadde gått nesten 1 million kroner. Min venninne mente det var smålig av sine foreldre å holde denne oversikten. poenget er at det kan være mange grunner du ikke ser eller forstår. Anonymkode: abe20...db4 Det eneste punktet du har rett i er at boligen trenger noe vedlikehold, og hun bor i nærheten. Søster tjener 3 ganger så mye som meg, men jeg eier egen bolig og greier meg godt. Flyttet ut da jeg var 16 år, forsørget meg selv siden 20 åring. Har aldri fått hjelp til å leve eller bolig. Det jeg eier har jeg betalt for selv. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor de gjør sånn forskjell på oss søstre. Nå har jeg og min søster en god dialog. Vi oppdaget i voksen alder at vår mor manipulerte oss. Vi valgte å snakke sammen. Min søster gjør ikke noe galt. Hun står mellom barken og veden. Foreldre som vil gi henne ting, og hun ser urettferdigheten. Jeg blir frustrert av hele situasjonen. Jeg tenkte at dette lå i framtiden. Begge foreldre oppegående, klar i hodet og aktiv. Testamentet var riktig. Anonymkode: cdc1d...cff
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:12 #9 Skrevet fredag kl. 16:12 blue0rchid skrev (19 minutter siden): Er det mye gjeld på eiendommen? Ingen gjeld på eiendommen. Anonymkode: cdc1d...cff
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:20 #10 Skrevet fredag kl. 16:20 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Derfor skjønner jeg ikke hvorfor de gjør sånn forskjell på oss søstre. Nå har jeg og min søster en god dialog. Vi oppdaget i voksen alder at vår mor manipulerte oss. Vi valgte å snakke sammen. Min søster gjør ikke noe galt. Hun står mellom barken og veden. Foreldre som vil gi henne ting, og hun ser urettferdigheten. Da tar dere tyren ved hornene og tar en samtale med foreldrene deres sammen, da kan ikke mor lyve og manipulere. Anonymkode: 069f5...96e 2 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:09 #11 Skrevet fredag kl. 17:09 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Da tar dere tyren ved hornene og tar en samtale med foreldrene deres sammen, da kan ikke mor lyve og manipulere. Anonymkode: 069f5...96e Ja, det er det eneste man kan gjøre, om man ønsker å gjøre noe. Advokat trenger du ikke, de gjør ikke noe ulovlig. Men spesielt klokt er det ikke, det er sjelden forskjellsbehandling ikke skaper splid mellom søsken, som kan vare livet ut. Så du er i det minste heldig som har en søster som synes at dette er urettferdig ❤️ Anonymkode: bdbc4...488 1
CAPS LOCK Skrevet fredag kl. 17:18 #12 Skrevet fredag kl. 17:18 Fru Uperfekt skrev (1 time siden): Dette er så høy verdi at en kan argumentere med at det ikke er en gave men et forskudd Nei. Det kan du ikke, for det står ingenting i den relevante bestemmelsen i arvelova om at gavens størrelse har noen betydning. § 75 fastsetter at "Har en livsarving mottatt en ytelse av økonomisk verdi fra arvelateren, skal ytelsen avkortes i livsarvingens arv hvis dette var satt som en betingelse for ytelsen." Så giverens vilje og mottagerens aksept av at gaven skal avkortes er det eneste som betyr noe. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-8#KAPITTEL_2-8 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:25 #13 Skrevet fredag kl. 17:25 Fru Uperfekt skrev (1 time siden): Dette er så høy verdi at en kan argumentere med at det ikke er en gave men et forskudd Nei, det kan man ikke hvis man har noe som helst kunnskaper om juss. Man står fritt til å gi absolutt alt man eier til hva eller hvem som helst og leve på hermetikk resten av livet. Det er mulig du tenker på uskiftereglene. Som er irrelevante her fordi begge er i live. Anonymkode: cbb37...36f 2 2
Fru Uperfekt Skrevet fredag kl. 18:59 #14 Skrevet fredag kl. 18:59 CAPS LOCK skrev (1 time siden): Nei. Det kan du ikke, for det står ingenting i den relevante bestemmelsen i arvelova om at gavens størrelse har noen betydning. § 75 fastsetter at "Har en livsarving mottatt en ytelse av økonomisk verdi fra arvelateren, skal ytelsen avkortes i livsarvingens arv hvis dette var satt som en betingelse for ytelsen." Så giverens vilje og mottagerens aksept av at gaven skal avkortes er det eneste som betyr noe. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-8#KAPITTEL_2-8 Det betyr ikke at det ikke kan bli strid i etterkant
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 05:29 #15 Skrevet lørdag kl. 05:29 Hvordan var testamentet vedr. eiendommen? Anonymkode: 275b7...1ec
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:28 #16 Skrevet lørdag kl. 08:28 Har de planer om å endre testamentet pga dette? Om de har høy formue, trenger det ikke å påvirke testamentet annet enn at denne eiendommen ikke er med der lenger. Anonymkode: f11c4...b00
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:34 #17 Skrevet lørdag kl. 09:34 Juridisk sett så har de heldigvis lov til å gjøre som de vil med sine verdier og eiendeler, når det kommer til om det er urettferdig eller ikke så hører den diskusjonen hjemme i et annet underforum. Anonymkode: 3675f...50a 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:42 #18 Skrevet søndag kl. 07:42 Hvis din søster syns det er så urettferdig, kan hun 1) la være å ta imot gaven 2) kreve at det registreres som forskudd på arv Ellers er dine foreldre i sin fulle rett til å gi denne eiendommen til din søster, men særlig snilt er det jo ikke. Anonymkode: 238c4...413 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:18 #19 Skrevet søndag kl. 08:18 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvis din søster syns det er så urettferdig, kan hun 1) la være å ta imot gaven 2) kreve at det registreres som forskudd på arv Ellers er dine foreldre i sin fulle rett til å gi denne eiendommen til din søster, men særlig snilt er det jo ikke. Anonymkode: 238c4...413 Ts har forsvunnet. Hun har ikke svart på spørsmålet om hvordan testamente var vedr. denne eiendom. Anonymkode: 275b7...1ec
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå