AnonymBruker Skrevet 12. juni #1 Skrevet 12. juni Jeg går rundt med tanker om å fri til min samboer om 1-2 års tid. Har i den forbindelse begynt å se på forlovelsesringer på internett. Får helt bakoversveis når jeg ser prisene! Til og med de "billige" ringene koster flesk! Så til sakens kjerne: Hva er poenget med en dyr forlovelsesring når det er gifteringen som man skal gå med til evig tid? Blir det ikke å kaste penger rett i dass... Er ikke så kjent med hvordan ting gjøres, men med så dyre ringer må man vel bruke begge to samtidig eller? Anonymkode: a022b...fea 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni #2 Skrevet 12. juni De fleste som har forlovelsesring bruker den også fast. Litt av grunnen til at man bør koste på en forlovelsesring en del kroner, om man nå velger forlovelsesring er at den bør være lagd for daglig bruk over lang tid. Altså at eventuelle steiner tåler bruken, konstruksjonen, tykkelsen på ringskinna og så videre. Veldig mange rimelige ringer og for den del ringer generelt har dårlig design når man tenker langtidsbruk. For få klør går igjen, for tynn ringskinne og få festepunkt eller manglende skuldre rundt større steiner. Et annet problem er ringer som ikke tåler tilpasning, feks at steinene eller eventuelle dekorelement er satt slik at ringen ikke tåler å bli justert i størrelse ved behov. Jeg var ikke interessert i en forlovelsesring og valgte veldig enkel giftering som passer til alt fordi jeg allerede har mye interesse for smykker og dermed eier mye jeg vil bruke mye så en ring til på toppen av det var unødvendig for min del. Man må med andre ord ikke kjøpe en dyr forlovelsesring men man bør legge penger i kvalitet når man først kjøper noe. Anonymkode: e8966...3a2 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni #3 Skrevet 12. juni Det er så mange ulike måter å gjøre dette på, noen setter på seg glatte gullringer begge to når man forlover seg (og evt graverer inn (mer) i de samme når man gifter seg. Noen har ikke ring før man gifter seg, og noen frir med en ring. De som både har forlovelsesring og giftering bruker ofte disse daglig (kanskje på samme finger, eller på hver sin hånd) begge ringene. Noe er gamle skikker fra bondesamfunn i Norge, noe er typisk importert fra Hollywood på 1900-tallet - vi har mye slikt fra filmverdenen. I USA «skal» forlovelsesringen koste minst en månedslønn, kanskje fler, for å imponere og vise at man kan forsørge sin lille kone.. Gullprisen er rekordhøy for tiden, desto mer urolig verden desto fler investerer i gull. Så en ring som kostet 25000 for noen år siden koster nærmere det doble ny i dag.. Og i tillegg til gullprisen (pris pr gram) betaler man mye for design og håndverk. Og det er viktig. Skal man gå med en ring ofte / hver dag de neste 50 årene bør man like den, og den bør tåle bruk og kunne tas ut (mange trenger en større ring f.eks. etter svangerskap). Og er det en sten som ikke er satt godt inn med sterke nok klør, så faller stenen ut. Og selv den dyreste diamanten blir en bitteliten sten hvis du har mistet den på gaten og skal lete etter den.. Er du veldig usikker, så ville jeg heller hørt med henne. Eller fridd med en plastring som dere sammen går og bytter inn i den virkelige ringen. Selv om overraskelse er romantisk når det gjelder et frieri, så er det også viktig at det er en ring hun blir glad for å bruke. Jeg har en jobb der jeg ikke kan ha utstikkende, skarpe ringer, så jeg er glad vi la mest penger i gifteringene (den er bred og tung og veldig pen synes jeg), for det er den jeg kan bruke hver dag. Men de jeg kjenner med annen type jobb bruker også forlovelsesringen daglig. Anonymkode: 2e37c...522
AnonymBruker Skrevet 12. juni #4 Skrevet 12. juni Det er ikke norsk tradisjon med forlovelsesringer, men å bruke gifteringene begge to under forlovelsen, eller bare fra bryllupsdagen. Sror diamantring til kvinnen er en amerikansk tradisjon basert på overforbruk. Anonymkode: 92b77...bf7 10 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #5 Skrevet 12. juni Jeg er kvinne og enig i at forlovelsesring er unødvendig. Men jeg er en ganske nøktern, praktisk og "nedpå jorda" person, ikke spesielt romatisk og drømmende av meg. Men folk er jo forskjellige. Du må nesten snakke med din framtidige kone og fiske litt etter hva hun tenker. Hvis hun alltid har drømt om å bli fridd til på en "spektakulær" måte så blir hun nok skuffet over å ikke få en ring. Et frieri er jo bare én gang i livet, kjipt hvis det blir helt feil for henne. Min mann fridde uten å gå ned på kne, og uten ring. Enkelt og greit, like upretensiøst som oss. Vi giftet oss 6 mnd senere og satte på ringer da. Tradisjonelle i gult gull uten sten eller dekor. Anonymkode: 6733d...132 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #6 Skrevet 12. juni Det er vel en ekstra intensjon bak det hvis noen har brukt noen tusenlapper på en ordentlig ring. Hva bruker man i løpet av livet? Hvor mange millioner går det ikke? Jeg fikk en ring til 9000 på den tiden av mannen med en liten diamant. Mange tiår siden så har jeg jo ringen, og den er et lite arvestykke, noe jeg pynter meg med. Anonymkode: 5e355...00f
AnonymBruker Skrevet 12. juni #7 Skrevet 12. juni Jeg tror ikke på forlovelse eller bryllup. Fridde med giftering og satte den på der og da. Anonymkode: 60258...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #8 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror ikke på forlovelse eller bryllup. Fridde med giftering og satte den på der og da. Anonymkode: 60258...ff3 Cheapskate Anonymkode: 7701e...41f 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #9 Skrevet 12. juni Hva er ok pris for deg, ts? Anonymkode: 7701e...41f
AnonymBruker Skrevet 12. juni #11 Skrevet 12. juni Hvis du mener at hun ikke er verdt det, så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du vil gifte deg med henne i utgangspunktet. Og jeg forstår heller ikke hvorfor du er så overrasket over prisen på en ring. Det koster penger, spesielt når det er snakk om gull og smykker generelt. Samtidig trenger det jo ikke å være ekstremt dyrt. Man kan få fine ringer fra rundt 1000 kroner og oppover. Men uansett hvilket smykke man ser på, så vil materialer som gull koste en del. Det er vel noe de fleste er klar over. Anonymkode: 8507b...7ca 1
Leo Skrevet 12. juni #12 Skrevet 12. juni Hos vanlige mennesker i Norge er det ingen tradisjon for dyre forlovelsesringer ved frieri slik man kan se i Hollywoodfilmer og blandt kongelige. Her har man enten brukt enkle gullringer som begge satte på seg ved frieriet eller, og kanskje enda mer vanlig, blitt enige om å gifte seg og så kjøpt ringene etterpå. De samme ringene har man så brukt videre som gifteringer. Personlig synes jeg dyre og prangende forlovelsesringer er idioti. For det første er det penger rett ut av vinduet fordi de ringene som er i vanlig salg er temmelig verdiløse på bruktmarkedet. Det er også penger de fleste i etableringsfasen har bruk for til andre ting evt. på konto til en regnværsdag. For det andre er slike ringer gjerne ganske ubrukelige i et helt vanlig norsk hverdagsliv hvor man f.eks. lager mat, jobber på sykehus, luker i hagen, skifter bleier osv. osv. Hvis du vil fri som en overraskelse så tenker jeg at det er bedre å gjøre det med en "tullering" og så kan dere bli enig om hvordan dere vil gjøre det etterpå. Overrask heller med en hyggelig ramme rundt selve frieriet. 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #13 Skrevet 12. juni Det er vel vanlig å bruke forlovelsesring hver dag og? Tror alle jeg kjenner gjør det. Mener forlovelsesringen bør koste ca 3 månedslønner , det er en fin pekepinn. Så er jo kvinner forskjellige og, hvis din utvalgte ikke vil bruke en slik ring hver dag så kan du jo finne på noe annet. Anonymkode: 5c91a...488
AnonymBruker Skrevet 12. juni #14 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis du mener at hun ikke er verdt det, så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du vil gifte deg med henne i utgangspunktet. Og jeg forstår heller ikke hvorfor du er så overrasket over prisen på en ring. Det koster penger, spesielt når det er snakk om gull og smykker generelt. Samtidig trenger det jo ikke å være ekstremt dyrt. Man kan få fine ringer fra rundt 1000 kroner og oppover. Men uansett hvilket smykke man ser på, så vil materialer som gull koste en del. Det er vel noe de fleste er klar over. Anonymkode: 8507b...7ca Enig i det første du skriver. hadde ikke tatt et frieri med ring til 1000 kr seriøst da. Anonymkode: 5c91a...488
AnonymBruker Skrevet 12. juni #15 Skrevet 12. juni Glatt gullring som man graverer inn både forlovelsesdato og bryllupsdato i går helt fint 🙂. Evt en glatt gullring med nedfelt, liten diamant i. Da er det vanlig å f.eks sette inn en til diamant for bryllup og til for barnefødsel. Det er ikke ringen som avgjør om ekteskapet skal bli godt 🙂. Jeg syns at å bruke tre månedslønner på en ring er amerikansk idioti. Nyetablerte har da mer enn nok annet å bruke penger på. Anonymkode: a8bac...651 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni #16 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Glatt gullring som man graverer inn både forlovelsesdato og bryllupsdato i går helt fint 🙂. Evt en glatt gullring med nedfelt, liten diamant i. Da er det vanlig å f.eks sette inn en til diamant for bryllup og til for barnefødsel. Det er ikke ringen som avgjør om ekteskapet skal bli godt 🙂. Jeg syns at å bruke tre månedslønner på en ring er amerikansk idioti. Nyetablerte har da mer enn nok annet å bruke penger på. Anonymkode: a8bac...651 Det er jo ingen som sier at man må bruke tre månedslønner på en ring. Samtidig bør man vel finne en ring som man tror partneren faktisk vil like, siden det tross alt er en ring hun forhåpentligvis skal gå med resten av livet. Det handler ikke nødvendigvis om pris, men om å velge noe med litt omtanke og som passer personen som skal bruke den. Anonymkode: 8507b...7ca 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #17 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg går rundt med tanker om å fri til min samboer om 1-2 års tid. Har i den forbindelse begynt å se på forlovelsesringer på internett. Får helt bakoversveis når jeg ser prisene! Til og med de "billige" ringene koster flesk! Så til sakens kjerne: Hva er poenget med en dyr forlovelsesring når det er gifteringen som man skal gå med til evig tid? Blir det ikke å kaste penger rett i dass... Er ikke så kjent med hvordan ting gjøres, men med så dyre ringer må man vel bruke begge to samtidig eller? Anonymkode: a022b...fea Kona og jeg bruker forlovelsesringen som giftering. Kjøpte to enkle gullringer som det går an å bruke til hverdag og til fest. Til forlovelsen fikk vi inngravert forlovelsesdato og så fikk vi skrevet inn bryllupsdatoen i forbindelse med bryllupet. Men hvorfor skal du vente med å forlove deg? Er du usikker på om du vil gifte deg? Forlovelsen er jo den "formelle" avtalen man gjør med sin kjære om at man vil gifte seg, og at bryllupsforberedelsene kan starte. Hvis dere allerede nå er enige om å gifte dere, så er dere jo i praksis forlovet, og da mangler jo bare ringen for å vise det til omverdenen at dere er "bortlovet". Anonymkode: 29529...2b4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #18 Skrevet 12. juni AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Enig i det første du skriver. hadde ikke tatt et frieri med ring til 1000 kr seriøst da. Anonymkode: 5c91a...488 Der er jeg ikke enig med deg. Jeg synes det blir litt feil å si nei til et frieri kun på grunn av prislappen på ringen. For meg høres det ganske materialistisk ut. Dessuten er det jo ikke sånn at man nødvendigvis kan se på en ring hvor mye den har kostet. Jeg aner ikke hva min ring er verdt, og det har heller aldri vært viktig for meg. Det jeg setter pris på er at mannen min brukte tid på å finne noe han trodde jeg ville like. Det betyr langt mer enn selve prislappen. Anonymkode: 8507b...7ca 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #19 Skrevet 12. juni Jeg synes du setter likhetstegn mellom dårlig økonomi og dårlig omsorgsevne, og det er jeg ikke enig i. Selv om man ikke kommer fra en rik familie, betyr ikke det at man ikke har hatt en trygg og stabil oppvekst. Barn trenger kjærlighet, omsorg, trygghet og tilstedeværende foreldre. God økonomi kan gjøre ting lettere, men det er ingen garanti for at man blir en god forelder. Jeg er selv oppvokst i en familie med dårlig råd, men det betyr ikke at jeg har fått et dårlig liv av den grunn. Mange som vokser opp med lite penger klarer seg helt fint som voksne. Jeg synes også det blir feil å anta at barn av foreldre med dårlig økonomi automatisk blir en byrde for samfunnet. Folk er forskjellige, og livene deres formes av mye mer enn størrelsen på foreldrenes bankkonto. Det er selvfølgelig en fordel å ha orden på økonomien før man får barn, men å være fattig er ikke det samme som å være uegnet som forelder. Anonymkode: 8507b...7ca
AnonymBruker Skrevet 12. juni #20 Skrevet 12. juni Her var det mange gode alternativer og fin informasjon om ulike måter å gjøre det på 😊 Jeg slenger på et alternativ til som du kan ha på lista: dropp forlovelsesring, dropp giftering, kjøp noe dyrt og pent i gull til henne når (hvis) hun føder ditt barn. Anonymkode: 1c227...b3a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå