Gå til innhold

Gul/oransje hud etter sying

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt en operasjon og har et snitt som er ca 10 cm som er sydd sammen, en uke siden nå. Er det normalt at huden der det er sydd sammen blir gul? Såret ser ellers tørt og greit ut. Er bare noe av huden ved noen av stingene. Er ikke desinfeksjonen

Anonymkode: 46fbc...9f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må helsepersonell som kan se såret med egne øyne faktisk uttale seg om 

AnonymBruker
Skrevet

Den gule fargen skyldes blant annet nedbrytningsprodukter fra hemoglobin, på samme måte som når et blåmerke er i ferd med å forsvinne.

Rundt en uke etter operasjonen passer tidspunktet ganske godt med at et lite hematom er på vei til å bli fjernet (resorbert).

Når kroppen bryter ned blodet, skifter fargen på huden ofte gjennom et kjent mønster:
– Rød/blålig de første dagene.
– Lilla eller mørkebrun.
– Grønnlig.
– Til slutt gul eller gulbrun.

Anonymkode: 2cd34...9ef

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Den gule fargen skyldes blant annet nedbrytningsprodukter fra hemoglobin, på samme måte som når et blåmerke er i ferd med å forsvinne.

Rundt en uke etter operasjonen passer tidspunktet ganske godt med at et lite hematom er på vei til å bli fjernet (resorbert).

Når kroppen bryter ned blodet, skifter fargen på huden ofte gjennom et kjent mønster:
– Rød/blålig de første dagene.
– Lilla eller mørkebrun.
– Grønnlig.
– Til slutt gul eller gulbrun.

Hilsen ChatGPT.

Anonymkode: 6238c...f05

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan være det rense midlet de bruker rundt der de syr. Når de vasker huden. Hver gang jeg har hatt oprasjon har de vasket med en gul desinfisering væske

Anonymkode: 11f61...f47

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trudde det kom av middel for å rense huden godt før dem skjært i huden. Jeg har operert 3 ganger. Og hver gang så hadde det vært sånn. Det forsvinner. Så lenge det ser bra ut og ikke varm huden så går det fint. 

Anonymkode: 6456c...2ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hilsen ChatGPT.

Stemmer ikke forklaringen rent mekanistisk, mener du? Eller er det bare at du tilfeldigvis får samme opplysninger når du spør ChatGPT? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Stemmer ikke forklaringen rent mekanistisk, mener du? Eller er det bare at du tilfeldigvis får samme opplysninger når du spør ChatGPT? 

For å være rederlig bør man opplyse om det man skriver er hentet fra AI.

Ellers tenkte jeg også at det kan være det de bruker for å sterilisere området, man blir gul i huden av det. Men ville trodd det var borte etter ti dager.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke desinfenseringen, er mer som noen byller?. Men tror også det er helt vanlig☺️

AnonymBruker
Skrevet

vet ikke om det er innafor å legge ut bilde?? Men er det nederste, så ikke desinfenseringen

att.iKrHpMn4pRjyFnY94B0JWhfRyyrwHTa9Eg3wtfsIJDs.jpeg.0d3d7bdc571289972680250a49e96bfa.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Det er gammelt hematom, blå merker kan bli grønne og gule når de er på veg bort. Ser jo fredelig ut det der.

Anonymkode: 4c3cb...266

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er gammelt hematom, blå merker kan bli grønne og gule når de er på veg bort. Ser jo fredelig ut det der.

Anonymkode: 4c3cb...266

Oki, takk😇

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...