AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #1 Skrevet 19 timer siden Niesen min er 16 år og er på fest hver helg og har vært med på rulling med russen. Jeg har forsøkt å si til søsteren min at jeg synes det er for tidlig. Jeg er redd for at det skal skje noe med henne, men blir bare avfeid med at alle vennene får lov. Det er bare 7 år siden jeg var russ selv, og jeg vet at en del venninner opplevde ting som de vil slite med resten av livet. Vi hadde aldri med noen under 18 år på rulling, men vet at noen russebusser med kun gutter ga jenter plass mot bilder og annet. Håper noen har noen betryggende ord til en redd tante. ☹️ Anonymkode: 90b39...4a7 1 7
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #2 Skrevet 19 timer siden Du har helt rett, det er bekymringsfullt. Din søster er i beste fall naiv. Anonymkode: 8c564...659 10
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #3 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har helt rett, det er bekymringsfullt. Din søster er i beste fall naiv. Anonymkode: 8c564...659 I beste fall vil jeg si hun er dum, veldig lite opplyst og lav intelligens. Anonymkode: 0082e...26c 7 1
blue0rchid Skrevet 19 timer siden #4 Skrevet 19 timer siden Det er ikke så mye du kan gjøre med hva hun får lov/ikke får lov til. Men du kan prate direkte med niesen din, og fortelle om bekymringene dine, og la henne få vite at du er der for henne hvis noe mot formodning skulle skje. Det viktigste er at hun er modig nok til å si nei når det trengs, ikke drikker seg fra sans og samling, og avtaler med venninnene sine at de skal passe på hverandre. 1 7
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #5 Skrevet 18 timer siden Det er naturlig at man blir bekymret, på disse festene er det mye rusmiddelbruk, det foregår gruppepress og altfor mange blir utsatt for seksuelle overgrep. Det er imidlertid dessverre lite man får gjort i den alderen. Tenåringer er ofte langt mer naive enn oss voksne, som har opplevd litt forskjellig. Man kan enten være en trygg forelder som sier at «du kan alltid ringe, jeg vil alltid hente deg og stille opp», eller man kan være en streng forelder hvor barnet uansett sniker seg ut og fester. Anonymkode: 40327...71d
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #6 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I beste fall vil jeg si hun er dum, veldig lite opplyst og lav intelligens. Anonymkode: 0082e...26c Du snakker om deg selv ser jeg Anonymkode: c3f7e...6ca
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Skrevet 9 timer siden Nei dette hadde jeg aldri i verden tillatt! Har selv en på 16 og hun hadde ikke fått lov. Får være grenser for naivitet fra forelders side Anonymkode: 06a22...f6e 1 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du snakker om deg selv ser jeg Anonymkode: c3f7e...6ca Hva er det som gjør at du mener det er helt ok at en 16 år gammel jente henger med russen på 19 år? Anonymkode: 0082e...26c 3
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #9 Skrevet 9 timer siden Ingen betryggende ord. Hadde tipset politiet når du vet de drar ut. Hun kan bli utsatt for hva som helst i de lovløse russebuss "rikene" Anonymkode: cbf08...641
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Skrevet 8 timer siden Skulle gjerne sagt det ordner seg, det kommer til å gå. Men dessverre, ikke alt en kan love. Velkommen i gjengen hvor du bekymrer deg for alle du bryr deg om. Litt utakknemlig jobb til tider. Men hvis du snur på det, fy søren så heldig hun er som har deg. Jeg hadde en onkel som var slik. Alle visste at de kunne ringe dit om det var noe. Raus og mentalt tilgjengelig. Alle monner drar. Det er sånt man husker som voksen. Anonymkode: 6eeae...2cc
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Niesen min er 16 år og er på fest hver helg og har vært med på rulling med russen. Jeg har forsøkt å si til søsteren min at jeg synes det er for tidlig. Jeg er redd for at det skal skje noe med henne, men blir bare avfeid med at alle vennene får lov. Det er bare 7 år siden jeg var russ selv, og jeg vet at en del venninner opplevde ting som de vil slite med resten av livet. Vi hadde aldri med noen under 18 år på rulling, men vet at noen russebusser med kun gutter ga jenter plass mot bilder og annet. Håper noen har noen betryggende ord til en redd tante. ☹️ Anonymkode: 90b39...4a7 Jeg var med russen når jeg var 16 gikk helt fint. Verre når jeg var 25 år å hadde besøk av kompis jeg hadde kjent siden jeg var 15. Så det kan vel skje når som helst. Anonymkode: 68396...0a8 1 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): I beste fall vil jeg si hun er dum, veldig lite opplyst og lav intelligens. Anonymkode: 0082e...26c Vet ikke om du skal klage på andre sin intelligens når du har den kommentaren om en 17 åring. Flaut🥴 Anonymkode: 68396...0a8 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Skrevet 8 timer siden Desverre er det ikke uvanlig at 16 åringene er med russen. De som mener noe annet vet som regel ikke hva barna styrer med. Tror nok det er mange som tror de vet barna driver med, men som ikke gjør det. De som omtaler barn på 16 år med lav intelligens, dum, lite opplyst osv bør ta en ekstra kikk på selv, kanskje ta en sjekk hos legen. De som tror de er så fantastiske foreldre at barna ikke hadde gjort der , lever nok på en drømmesky. Anonymkode: 68396...0a8 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Skrevet 8 timer siden Du har helt rett. Særlig de yngre jentene må gjerne sende bilder (og ikke bare av ansiktet for å si det sånn), for å få bli med på rulling. Det er slossing, sex og mye rus, sprit er jo farlig i seg selv, men det er gjerne narkotika også. Jeg hadde ALDRI latt en 16- åring rulle med russen. De starter jeg gjerne ikke før kl 01:00 på natten heller. Det er innetid for en på 16. Russetiden for dem som er på buss har blitt fullstendig galskap. Trist utvikling. Anonymkode: 77774...03d 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #15 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vet ikke om du skal klage på andre sin intelligens når du har den kommentaren om en 17 åring. Flaut🥴 Anonymkode: 68396...0a8 Hmm hun mente vel moren og ikke 16 åringen. Rart å spy ut en slik kommentar når du bommer så mye. Anonymkode: e2d38...ce6 5
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden Her er det helt vanlig at VG1 (de er jo 16 og 17 år) ruller med russen. Ingen ting bekymringsverdig med det. Fest hver helg er de også på.. min datter har rullet kanskje 5 ganger denne russetiden. Bare opplevd det som gøy, og ikke opplevd noe ubehagelig. AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har helt rett. Særlig de yngre jentene må gjerne sende bilder (og ikke bare av ansiktet for å si det sånn), for å få bli med på rulling. Det er slossing, sex og mye rus, sprit er jo farlig i seg selv, men det er gjerne narkotika også. Jeg hadde ALDRI latt en 16- åring rulle med russen. De starter jeg gjerne ikke før kl 01:00 på natten heller. Det er innetid for en på 16. Russetiden for dem som er på buss har blitt fullstendig galskap. Trist utvikling. Anonymkode: 77774...03d Dette stemmer på ingen måte for alle. Min datter har både venninner og kompiser (for p ikke snakke om søsken av venninner) som er russ, og har selvsagt ikke måtte sende hverken nudes eller ligge seg til rulleplass. Selvsagt finnes det de som prøver å få rulleplass på den måten, men det er absolutt ikke fasiten. De fleste av guttene/jentene på 18-19år er faktisk ganske allrighte, som passer på de yngre de har med seg (som oftest er det jo venner av dem). Anonymkode: fbca8...8a7
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #17 Skrevet 6 timer siden Niesen min er også 16 og fester så og si hver helg. Foreldrene er skilt og hennes far bryr seg ikke for da kan han heller holde på med sin hobby. Er redd hun kommer til å ende helt på skråplanet som sine andre søsken som er på nav hele gjengen. Anonymkode: 07f3f...2b9 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #18 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Niesen min er også 16 og fester så og si hver helg. Foreldrene er skilt og hennes far bryr seg ikke for da kan han heller holde på med sin hobby. Er redd hun kommer til å ende helt på skråplanet som sine andre søsken som er på nav hele gjengen. Anonymkode: 07f3f...2b9 At de fester hver helg som 16-åring har heldigvis ikke noen sammenheng med om de kommer seg i jobb som voksen eller ikke. Jeg skjønner jo ut i fra svarene her at de er de færreste som har ungdom på 16-17-18 år. Anonymkode: fbca8...8a7
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): At de fester hver helg som 16-åring har heldigvis ikke noen sammenheng med om de kommer seg i jobb som voksen eller ikke. Jeg skjønner jo ut i fra svarene her at de er de færreste som har ungdom på 16-17-18 år. Anonymkode: fbca8...8a7 Nei, jeg har unge voksne på 20-26 år. Du kan si det slik at jeg har brent meg på å tillate for mye med yngste. De to eldste var en annen type, som ikke var opptatt av festing, være med i gjengen på samme måte. Eller bare var det, og satte sunne grenser. Ikke hadde dette behovet for å feste med eldre gutter. Men yngste... Og da var jeg rund i kantene, for det hadde gått så greit med de to eldste. Det angrer jeg bittert på! Hun ble "utnyttet" av en gutt, og det ble traumer og mange problemer. Og vet du hva? Til syvende og sist er det min feil. Det var jeg som sviktet på å sette grenser, være en trygg forankring. Det spiller da pokker ingen rolle hvor kul de er som 16 åring, og at de skal rulle med folk som bruker narkotika, og helt garantert gutter - der vi ikke helt vet hva intensjonen er! DVS, vi vet jo intensjonen med at 19 årige gutter skal ha 16 år gamle jenter på bussen. ... Så nei! Det er forskjell på 16 og 18 dessuten. 16 er ungt! Det er ikke lov å skjenke en 16 åring. En 16 åring skal passes på, og er ikke myndig. Anonymkode: 8e51b...483 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (57 minutter siden): At de fester hver helg som 16-åring har heldigvis ikke noen sammenheng med om de kommer seg i jobb som voksen eller ikke. Jeg skjønner jo ut i fra svarene her at de er de færreste som har ungdom på 16-17-18 år. Anonymkode: fbca8...8a7 Skjønner ikke helt hvor du vil med den siste kommentaren? Mener du at folk i denne tråden ikke skjønner at 16- åringer drar på fylla? Det er stor forskjell på å skjønne dette og å la dem rulle med russen. Har tenåringer selv, og nei, de hadde ikke kunnet snike seg med på rulling som 16- åringer. Denne rullingen skjer på natten, og da har jeg faktisk kontroll på at ungene mine er hjemme. Jeg er ikke dum, og har skjønt når de har begynt å drikke. Men de har hatt innetider og jeg har hentet dem på fest eller avtalt henting med foreldre jeg kjenner. Anonymkode: 77774...03d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå