Geojak Skrevet 11. juni #1 Skrevet 11. juni Jeg fyller 62 i år er i en bedrift med privat AFP ordning, kunne gått av men har ikke råd. Da jeg var yngre sparte jeg ikke til pensjon, hvorfor skulle jeg det var jo lenge til jeg hadde planer om å slutte å jobbe. Hadde jeg visst den gang det jeg vet i dag, hadde jeg begynt å spare til pensjon allerede som 30 åring eller før. Hadde jeg enda gjort det, kunne jeg nå gått av med god helse og nydt pensjonisttilværelse, med å styre dagen selv. Ha tid til trening, og fritidssysler, samt frivillighet. Sånn ble deg ikke, har regnet litt på det og må nok stå i jobb hvert fall til jeg er 68 om ikke lengre. Så mitt tips til yngre mennesker i dag. Selv om det virker uendelig lege til, så start pensjonssparing tidlig, da er det ikke så store beløpet som skal til i månedlige sparing. Og du vil ha stor glede av det den dagen du tenker at du vil trappe ned på arbeidslivet. 5 5 9
AnonymBruker Skrevet 11. juni #2 Skrevet 11. juni Kjøp heller bolig tidlig og betal ned all gjeld før du blir pensjonist. Jeg orker ihvertfall ikke reise mye lenger når jeg nærmer meg 60 så det er begrenset hvor mye penger vi trenger. Anonymkode: 33896...116 23 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #3 Skrevet 11. juni Det blir vel forbudt å gå av før man er 70+ i løpet av få år uansett. Anonymkode: 9baad...016 16 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni #4 Skrevet 11. juni Jeg begynte sparing i IPS da jeg var 25. holder fortsatt på nå som 35-åring, har også betalt ned boligen (men kommer til å kjøpe ny og måtte ta opp mer lån etter hvert). Men tror ikke det er så veldig realistisk for min generasjon å gå av ved 62 uansett… Anonymkode: 35c93...514 6
Pås Skrevet 11. juni #5 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg orker ihvertfall ikke reise mye lenger når jeg nærmer meg 60 Hvor skrøpelig tror du egentlig man er når man nærmer seg 60? 🤔 For øvrig 100% enig med TS at årene går mye fortere enn man tror, bare å starte sparingen så snart en kan, enten ved å betale ned på lån eller å sette pengene i fond. 14 10
AnonymBruker Skrevet 11. juni #6 Skrevet 11. juni Her så har mine unge voksne mer enn nok, med å spare til bolig. Så får de heller prøve å ha den nedbetalt, til den dagen de blir pensjonister. Anonymkode: 64f6a...5d9 9 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #7 Skrevet 11. juni Her har ungdommene nok med å spare til bolig. Anonymkode: 4a892...0b1 6 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni #8 Skrevet 11. juni Ja, du er optimist. Som om de yngre generasjonene kan se frem til pensjon? Anonymkode: be4f7...32d 8 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni #9 Skrevet 11. juni Men hvor mye penger er det «vits» i å sette til sparing hver måned i IPS for at det skal gi merkbar forskjell i hverdagslkonomi som pensjonist? Får 7% i pensjonsparing fra arbeidsgiver, men er lavtlønt med 550k i året. Er 31 år. Anonymkode: f541e...75b
AnonymBruker Skrevet 11. juni #10 Skrevet 11. juni Pensjon? Det vil ikke være noe pensjon den gang vi blir gamle, det har dere sørget for. Voksne bør uansett klare å spare pensjon på egenhånd uten at staten stjeler pengene dine i 50 år. Anonymkode: 297c1...4e3 8 1 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni #11 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kjøp heller bolig tidlig og betal ned all gjeld før du blir pensjonist. Jeg orker ihvertfall ikke reise mye lenger når jeg nærmer meg 60 så det er begrenset hvor mye penger vi trenger. Anonymkode: 33896...116 Hvordan vet du hva du orker når du nærmer deg 60? Jeg er godt over og ser akkurat nå på interrail. Anonymkode: 4d982...8fb 7 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #12 Skrevet 11. juni Mine foreldre maste og maste om dette på min og barnebarnas vegne nå. Men det er jo deres feil at det ikke er noe igjen til pensjon. sukk.... Anonymkode: 4a892...0b1 4 2
Soft mann Skrevet 11. juni #13 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kjøp heller bolig tidlig og betal ned all gjeld før du blir pensjonist. Jeg orker ihvertfall ikke reise mye lenger når jeg nærmer meg 60 så det er begrenset hvor mye penger vi trenger. Anonymkode: 33896...116 Eg er snart 58, eg går på tur i fjell og mark når eg kan. Eg har vert på flere eg var nett i en storby. Gjekk 30-40 k skritt hver dag. Vi koste oss. Hadde eg hatt mer penger så hadde eg reist rundt hele tiden 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #14 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg begynte sparing i IPS da jeg var 25. holder fortsatt på nå som 35-åring, har også betalt ned boligen (men kommer til å kjøpe ny og måtte ta opp mer lån etter hvert). Men tror ikke det er så veldig realistisk for min generasjon å gå av ved 62 uansett… Anonymkode: 35c93...514 Norge er nok annerledes om 30 år, vi må derfor bli gjeldfri og spare kapital og ha noe å tære på når vi går av med pensjon Anonymkode: 8cd13...cbd 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni #15 Skrevet 11. juni Jeg går snart av med pensjon. etter 46 år i tjeneste, har siden jeg var 25 spart ca 10 % av årsinntekt. Dette gjør at omtrent halvparten av det jeg får utbetalt er fra egen "kasse" den andre halvparten kommer fra nav. noe er spart i IPS, noe i fond, alt fra fondene mine er nå konvertert til bankinnskudd og rentefond. hadde også noe i forsikring for uførhet, som er noe jeg sterkt annbefaler Jeg går ned noen tusen i måneden i lønn når jeg går av med pensjon, men bare nav+arbeidsgivers pensjon ville jeg gått ned 25000. Anonymkode: 8bf90...996 1
Hololo Skrevet 11. juni #16 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Her så har mine unge voksne mer enn nok, med å spare til bolig. Så får de heller prøve å ha den nedbetalt, til den dagen de blir pensjonister. Anonymkode: 64f6a...5d9 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Her har ungdommene nok med å spare til bolig. Anonymkode: 4a892...0b1 Men de skal vel ikke spare til bolig i 50år, går an å gjør begge deler, å spare til bolig er et godt førstesteg. Det er viktigere enn noen gang å spare til egen pensjon, jeg for min del orker heller ikke å jobbe til jeg er 70, målet er å gå av før jeg er 55. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #17 Skrevet 11. juni Hololo skrev (12 minutter siden): Men de skal vel ikke spare til bolig i 50år, går an å gjør begge deler, å spare til bolig er et godt førstesteg. Det er viktigere enn noen gang å spare til egen pensjon, jeg for min del orker heller ikke å jobbe til jeg er 70, målet er å gå av før jeg er 55. Man må i så fall spare i utenlandske fond/selskaper, sparer man i Norge (eksponering mot NOK som man får blant de fleste institusjoner som tilbys til privatkunder) så går det i dass når oljealderen over. Hjelper ikke å ha millioner på konto når kronen ikke kommer til å være verdt en skit. Anonymkode: f8933...8af
AnonymBruker Skrevet 11. juni #18 Skrevet 11. juni Unge må betale for forrige generasjons pensjon gjennom skatt. Og spare til egen pensjon. Blir ikke mye igjen da til å leve livet før pensjonsalder. Anonymkode: fc1ba...603 1 4
Hololo Skrevet 11. juni #19 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man må i så fall spare i utenlandske fond/selskaper, sparer man i Norge (eksponering mot NOK som man får blant de fleste institusjoner som tilbys til privatkunder) så går det i dass når oljealderen over. Hjelper ikke å ha millioner på konto når kronen ikke kommer til å være verdt en skit. Anonymkode: f8933...8af Oljealderen er sikker over lenge etter at vi har forlatt jorden. Så ikke så veldig redd for det akkurat. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #20 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvordan vet du hva du orker når du nærmer deg 60? Jeg er godt over og ser akkurat nå på interrail. Anonymkode: 4d982...8fb Ser du det på Youtube? Anonymkode: a8d19...fe5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå