AnonymBruker Skrevet 11. juni #1 Skrevet 11. juni Vi har to barn med delt fast bosted. Barna er folkeregisteret hos den andre foreldren og det eldste barnet går på nærskolen der. Det yngste barnet er skolestarter etter sommeren. Foreldren hvor de er folkeregisteret skal flytte til ny skolekrets ila høsten og skolestarteren begynner da på den nye skolen. Men. Den andre forelderen ønsker at eldste skal fortsette på samme skole hen går på, et år til. Begrunnelsen er at flyttingen kom brått på og barnet må få tid til å venne seg til tanken om å bytte skole. Dvs hele sommeren + et skoleår + neste sommer. Det er lenge. Konekvensen er at barna vil gå et år på ulike skoler. Eldste vil gå på en skole hvor hen ikke har noen adressemessig tilknytning i nesten et år, samt at hen mister et år med tilknytning til klassevenner på den nye skolen. Den andre foreldrene har bedt barnet holde flyttingen hemmelig for lærer og venner for å kjøpe seg tid rundt skolebytte mm. Jeg reagerte på det og har selv informert den nåværende skolen. Skolen reagerte på at det var jeg som ga beskjed om flyttingen og ikke den som faktisk skal flytte. Jeg ønsker litt råd og veiledning for hvordan jeg bør gå frem når jeg ønsker at barna skal begynne på den nye skolen samtidig, men at den andre foreldrene ikke ønsker det. Det er formelle regler her, som at barn skal gå på nærskolen med mindre det er særskilte behov for noe annet. Jeg er bekymret for at den andre foreldrene vil trenere søknad og prosess så mye at det går ut over eldste barnet. Feks ved å ikke melde flytting før lenge etter hen faktisk har flyttet. Anonymkode: f1fc2...4d1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #2 Skrevet 11. juni Å fortsette på en skole man allerede går, er neppe noe stort problem for barnet? Overgangen vil være det krevende, uansett når det skjer. Å ikke velge bytte nå, når det likevel er en naturlig overgang med nytt skoleår, er merkelig, men neppe skadelig. Utover det, bør man egentlig ikke ha fast delt bosted om man ikke klarer å diskutere og bli enige om såpass avgjørende spørsmål som hvor barn skal gå på skole. Anonymkode: 85fd7...ebc 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #3 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Å fortsette på en skole man allerede går, er neppe noe stort problem for barnet? Overgangen vil være det krevende, uansett når det skjer. Både stat, kommune og lovtekst er ganske tydelig på at barnet skal gå på nærskolen med mindre det er særlige grunner for annet. Det er blant annet for å sikre at barneskolebarn ikke skal måtte kjøre bil timesvis til gammel skole hver dag. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Å ikke velge bytte nå, når det likevel er en naturlig overgang med nytt skoleår, er merkelig, men neppe skadelig. Utover det, bør man egentlig ikke ha fast delt bosted om man ikke klarer å diskutere og bli enige om såpass avgjørende spørsmål som hvor barn skal gå på skole. Anonymkode: 85fd7...ebc Takk for et svært nyansert og nyttig råd. Kjekt å følge i alle saker hvor foreldre er uenige i forhold som har med felles barn å gjøre. Ikke enige? Den ene parten får 100% omsorg. Anonymkode: f1fc2...4d1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #4 Skrevet 11. juni Jeg henger ikke helt med på hvem som gjør hva og bor hvor av foreldrene og hvorvidt begge bor i nåværende eller nye skolekrets, men et spørsmål her er jo hva barnet ønsker? Hvor langt er det mellom gamnel og ny skole, hvor komplisert vil skolevei og sosialt omgang bli, hvilken klasse går barnet i? En tredjeklassing ville jeg ha ønsket å flytte nå, mens en som skal opp i sjuende fint kan vente til ungdomsskolen neste år. At søsknene vil gå på hver sin skole er irrelevant (selv om det sikkert er enklere for foreldrene). Anonymkode: 97d79...c72 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #5 Skrevet 11. juni Jeg skjønner ikke helt hva som er problemet for den forelderen som ikke flytter. Det er vel bare en fordel at barnet fortsetter på den skolen hvor det er kjent og er i nærheten av der den andre forelderen ( du) bor. Anonymkode: a24c2...33a 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #6 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Både stat, kommune og lovtekst er ganske tydelig på at barnet skal gå på nærskolen med mindre det er særlige grunner for annet. Det er blant annet for å sikre at barneskolebarn ikke skal måtte kjøre bil timesvis til gammel skole hver dag. Takk for et svært nyansert og nyttig råd. Kjekt å følge i alle saker hvor foreldre er uenige i forhold som har med felles barn å gjøre. Ikke enige? Den ene parten får 100% omsorg. Anonymkode: f1fc2...4d1 Er det snakk om å kjøre i timesvis hver dag for å fortsette på nåværende skole et ekstra år i dette tilfellet? Jeg har ikke foreslått noe som helst om 100% omsorg? Dersom den litt snipete måten du responderer på her, er typisk for kommunikasjonen din, er det muligens ikke så rart om det skorter litt på foreldresamarbeidet... Det er ikke slik at å ikke ha fast delt bosted betyr at en forelder har 100% omsorg. Det innebærer at én har fast bosted og en har samvær, som fint kan være av betydelig omfang. I praksis kan man godt se barna like mye. Delt bosted er kun anbefalt i tilfeller hvor foreldrene har et godt samarbeidsklima. Det beste rådet her, er vel å bestille time hos familievernet og drøfte problemstillingen med den andre forelderen. Anonymkode: 85fd7...ebc 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni #7 Skrevet 12. juni Hvis jeg forstår riktig så har barna folkeregistrert adresse hos forelder 1, og du er forelder 2? Forelder 1 skal flytte til ny skolekrets og forelder 2(du) ønsker at eldste barnet skal fortsette på nåværende skole, men du bor heller ikke i denne skolekretsen? Det skal veldig mye til for å beholde skoleplassen på en skolen når man flytter ut av skolekretsen.. Tenker at det må ligge ekstremt gode grunner til for at man ønsker å utsette skolebytte med et år. At det kom brått på barnet er ikke en god nok grunn. Anonymkode: f087b...2c8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå