Gå til innhold

Skolebytte ved delt fast bosted?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn med delt fast bosted. Barna er folkeregisteret hos den andre foreldren og det eldste barnet går på nærskolen der.

Det yngste barnet er skolestarter etter sommeren. 

Foreldren hvor de er folkeregisteret skal flytte til ny skolekrets ila høsten og skolestarteren begynner da på den nye skolen. 

Men. Den andre forelderen ønsker at eldste skal fortsette på samme skole hen går på, et år til. Begrunnelsen er at flyttingen kom brått på og barnet må få tid til å venne seg til tanken om å bytte skole. Dvs hele sommeren + et skoleår + neste sommer. Det er lenge. 

Konekvensen er at barna vil gå et år på ulike skoler. Eldste vil gå på en skole hvor hen ikke har noen adressemessig tilknytning i nesten et år, samt at hen mister et år med tilknytning til klassevenner på den nye skolen. 

Den andre foreldrene har bedt barnet holde flyttingen hemmelig for lærer og venner for å kjøpe seg tid rundt skolebytte mm. Jeg reagerte på det og har selv informert den nåværende skolen. Skolen reagerte på at det var jeg som ga beskjed om flyttingen og ikke den som faktisk skal flytte. 

Jeg ønsker litt råd og veiledning for hvordan jeg bør gå frem når jeg ønsker at barna skal begynne på den nye skolen samtidig, men at den andre foreldrene ikke ønsker det. Det er formelle regler her, som at barn skal gå på nærskolen med mindre det er særskilte behov for noe annet. Jeg er bekymret for at den andre foreldrene vil trenere søknad og prosess så mye at det går ut over eldste barnet. Feks ved å ikke melde flytting før lenge etter hen faktisk har flyttet. 

Anonymkode: f1fc2...4d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...