AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:36 #1 Skrevet onsdag kl. 23:36 For andre gang har kroken på mitt korte kobbel åpnet seg og valpen står plutselig løs, i dag alt for nær trafikken. Jeg aner ikke hvorfor det skjer, men nå blir det uansett nytt kobbel. Jeg klarer ikke å bestemme meg for lengde på nytt bånd, så jeg ville høre hvilken lengde dere andre foretrekker. Står mellom 1,5 og 2 meter. Skal brukes til byturer, trening osv, ikke til snuseturer og slikt, da bruker jeg et lengde bånd. Valpen vil ende på ca 55 cm mankehøyde og oppunder 20 kilo om det betyr noe. Anonymkode: 2bc84...c13
AnonymBruker Skrevet i går, 00:27 #2 Skrevet i går, 00:27 Favoritten min er +/- 180cm, så korter jeg den ned ved passeringer. Jeg går ikke i by da, men sammenligner båndbruken min på smale veier. Jeg hadde gått for 2 meter og heller kortet den ned/surret den inn når det trengs. Ikke så lett å få gjort et kort bånd lengre liksom😋 Jeg har funnet et godt grep litt lengre ned på kobbelet som funker perfekt og er stødig uten å f.eks. klemme, så er det godt å gi hunden bittelitt mer frihet mens den snuser eller går på do. Jeg syns det er viktig at båndet ikke napper konstant, og ikke er i spenn hele tida. Til by og trening kan 1,5 passe også såklart. Spørs hvor tett inntil hunden må være deg. om den går rett ved siden av eller litt foran osv. slik at båndet ikke blir for stramt (spørs også om du bruker sele eller halsbånd). Hva var lengden på forrige kobbelet, og hva syntes du om lengden? Og hva slags krok er det snakk om? Jeg har opplevd at slik krok lett åpner seg: Mens båndet med slik krok har aldri åpnet seg selv når den drar, ruller, leker osv.: Anonymkode: 5b97d...080 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 00:36 #3 Skrevet i går, 00:36 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Favoritten min er +/- 180cm, så korter jeg den ned ved passeringer. Jeg går ikke i by da, men sammenligner båndbruken min på smale veier. Jeg hadde gått for 2 meter og heller kortet den ned/surret den inn når det trengs. Ikke så lett å få gjort et kort bånd lengre liksom😋 Jeg har funnet et godt grep litt lengre ned på kobbelet som funker perfekt og er stødig uten å f.eks. klemme, så er det godt å gi hunden bittelitt mer frihet mens den snuser eller går på do. Jeg syns det er viktig at båndet ikke napper konstant, og ikke er i spenn hele tida. Til by og trening kan 1,5 passe også såklart. Spørs hvor tett inntil hunden må være deg. om den går rett ved siden av eller litt foran osv. slik at båndet ikke blir for stramt (spørs også om du bruker sele eller halsbånd). Hva var lengden på forrige kobbelet, og hva syntes du om lengden? Og hva slags krok er det snakk om? Jeg har opplevd at slik krok lett åpner seg: Mens båndet med slik krok har aldri åpnet seg selv når den drar, ruller, leker osv.: Anonymkode: 5b97d...080 Godt poeng! Jeg synes jo det jeg har er irriterende kort, men så har jeg brukt veldig lite tid på at hunden må gå pent eller på fot. Mener det jeg har er 180 cm. Kroken på det er lik den på det nederste bildet. Jeg brukte samme kobbel på den forrige hunden min, aldri hatt noe problem med det, mens nå har den åpnet seg to ganger på få uker, og jeg trenger et bånd jeg kan stole på. Lurer på dette fra nonstop med skru-krok. Virker masete, men det bør jo i alle fall bli sittende fast ☺️ Anonymkode: 2bc84...c13
AnonymBruker Skrevet i går, 00:37 #4 Skrevet i går, 00:37 Jeg bruker stort sett sele, forresten, så enda greiere med litt lengde da, sikkert. Anonymkode: 2bc84...c13
AnonymBruker Skrevet i går, 01:50 #5 Skrevet i går, 01:50 Aldri kortere enn 2.5m og lange bånd i skog og mark. Anonymkode: 96991...556
AnonymBruker Skrevet i går, 01:54 #6 Skrevet i går, 01:54 AnonymBruker skrev (1 time siden): Godt poeng! Jeg synes jo det jeg har er irriterende kort, men så har jeg brukt veldig lite tid på at hunden må gå pent eller på fot. Mener det jeg har er 180 cm. Kroken på det er lik den på det nederste bildet. Jeg brukte samme kobbel på den forrige hunden min, aldri hatt noe problem med det, mens nå har den åpnet seg to ganger på få uker, og jeg trenger et bånd jeg kan stole på. Lurer på dette fra nonstop med skru-krok. Virker masete, men det bør jo i alle fall bli sittende fast ☺️ Anonymkode: 2bc84...c13 Nonstop har andre kroker som er enklere og som ikke løsner. Man vrir de bare litt. Ville også hatt litt god lengde på båndet. Anonymkode: 192de...97b 1
AnonymBruker Skrevet i går, 02:50 #7 Skrevet i går, 02:50 Hvis du kun vil ha ett kobbel, men likevel kunne tenke deg fleksibilitet på lengde, ville jeg vurdert et justerbart bånd med d-ringer man kan klipse og lage større/mindre løkke med og dermed enkelt justere lengda. Veldig fine til når man plutselig trenger at hunden går litt nærmere. Til byturer for hund på 55 cm ville jeg nok tatt 1,5 hvis jeg måtte velge, men aller helst hadde jeg gått for et justerbart bånd for litt ekstra fleksibilitet. Anonymkode: ff69a...008 1
Derpderp Skrevet i går, 02:51 #8 Skrevet i går, 02:51 Vi bruker tre meter langt multikobbel. Har hatt samme bånd i femten år og over to hunder. Kommer aldri til å ha noe annet. Så praktisk!
AnonymBruker Skrevet i går, 02:54 #9 Skrevet i går, 02:54 AnonymBruker skrev (1 time siden): Godt poeng! Jeg synes jo det jeg har er irriterende kort, men så har jeg brukt veldig lite tid på at hunden må gå pent eller på fot. Mener det jeg har er 180 cm. Kroken på det er lik den på det nederste bildet. Jeg brukte samme kobbel på den forrige hunden min, aldri hatt noe problem med det, mens nå har den åpnet seg to ganger på få uker, og jeg trenger et bånd jeg kan stole på. Lurer på dette fra nonstop med skru-krok. Virker masete, men det bør jo i alle fall bli sittende fast ☺️ Anonymkode: 2bc84...c13 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bruker stort sett sele, forresten, så enda greiere med litt lengde da, sikkert. Anonymkode: 2bc84...c13 Så rart! Det kan vel ikke være ringen på selen som gjør at kobbelet løsner? Eller bare det spesifikke kobbelet som har blitt dårlig..? Av ren nysgjerrighet, har du opplevd det samme med det lengre turkobbelet? Krok med sånn "lås" har jeg aldri prøvd, men virker veldig trygt! Litt vanskeligere å koble av å på kanskje, men det er ikke akkurat noe man gjør så ofte på turer. Rett ved trafikk hadde jeg uansett prioritert sikkerhet Siden du syns 180cm er litt kort så gå heller for 2 meter! 😊 Jeg føler det er alltids smartere å gå litt større/lengre om man er usikker, og hadde heller valgt 2 meter om jeg satt i lik situasjon. En annen mulighet hadde vært å skaffe sånt tvillingkobbel. Enten feste begge til selen eller til halsbånd og sele. Hvis ene åpner seg så sitter forhåpentligvis den andre. Bare en tanke😇 Anonymkode: 5b97d...080 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #10 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du kun vil ha ett kobbel, men likevel kunne tenke deg fleksibilitet på lengde, ville jeg vurdert et justerbart bånd med d-ringer man kan klipse og lage større/mindre løkke med og dermed enkelt justere lengda. Veldig fine til når man plutselig trenger at hunden går litt nærmere. Til byturer for hund på 55 cm ville jeg nok tatt 1,5 hvis jeg måtte velge, men aller helst hadde jeg gått for et justerbart bånd for litt ekstra fleksibilitet. Anonymkode: ff69a...008 Jeg bytter mellom kort bånd, 3 meter, 5 meter og langline alt etter situasjonen. Justerbart med ringer høres ikke så dumt ut, bare nytt for meg. Har du et merke eller modell du anbefaler? Anonymkode: 2bc84...c13
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #11 Skrevet 21 timer siden Derpderp skrev (2 timer siden): Vi bruker tre meter langt multikobbel. Har hatt samme bånd i femten år og over to hunder. Kommer aldri til å ha noe annet. Så praktisk! Ny tanke for meg, har du et merke du anbefaler/modell du foretrekker? Skal bare se jeg ender opp med det samme 🙂 Anonymkode: 2bc84...c13
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #12 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så rart! Det kan vel ikke være ringen på selen som gjør at kobbelet løsner? Eller bare det spesifikke kobbelet som har blitt dårlig..? Av ren nysgjerrighet, har du opplevd det samme med det lengre turkobbelet? Krok med sånn "lås" har jeg aldri prøvd, men virker veldig trygt! Litt vanskeligere å koble av å på kanskje, men det er ikke akkurat noe man gjør så ofte på turer. Rett ved trafikk hadde jeg uansett prioritert sikkerhet Siden du syns 180cm er litt kort så gå heller for 2 meter! 😊 Jeg føler det er alltids smartere å gå litt større/lengre om man er usikker, og hadde heller valgt 2 meter om jeg satt i lik situasjon. En annen mulighet hadde vært å skaffe sånt tvillingkobbel. Enten feste begge til selen eller til halsbånd og sele. Hvis ene åpner seg så sitter forhåpentligvis den andre. Bare en tanke😇 Anonymkode: 5b97d...080 Ja, veldig rart, og ekkelt! Det er nok noe i ringen på selen som gjør at det løsner ja, aldri skjedd når jeg bruker halsbånd, verken på valpen eller den forrige hunden. Dette er andre båndet av samme modell jeg har, så har vært veldig fornøyd med det frem til i går. Ikke vært borte for at båndet på 3 meter eller langline har løsnet. De har lås som på det øverste bildet du la ut, så ville i utgangspunktet vært mest bekymret for at de skulle klipse seg av. Tvillingkobbel tror jeg blir litt mye for oss begge å takle nå, mye armer, bein og poter for tiden 😄 Anonymkode: 2bc84...c13 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #13 Skrevet 15 timer siden Derpderp skrev (9 timer siden): Vi bruker tre meter langt multikobbel. Har hatt samme bånd i femten år og over to hunder. Kommer aldri til å ha noe annet. Så praktisk! 3m her også, kan stilles inn kortere ved behov, men jeg har den alltid på 3m og bare holder den kortere ved behov. Når jeg løper med hunden har jeg 1,2m kobbel fra NonStop, da skal ikke hunden ha rom til å snuse rundt omkring. Anonymkode: e4a4d...227
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #14 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): 3m her også, kan stilles inn kortere ved behov, men jeg har den alltid på 3m og bare holder den kortere ved behov. Når jeg løper med hunden har jeg 1,2m kobbel fra NonStop, da skal ikke hunden ha rom til å snuse rundt omkring. Anonymkode: e4a4d...227 Er det dette dere bruker? Anonymkode: 2bc84...c13
Mei88 Skrevet 14 timer siden #15 Skrevet 14 timer siden Vanlige kroker åpner seg i om rett vridning på spennen skjer, så hadde byttet til noe med karabinkrok eller lignende
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, veldig rart, og ekkelt! Det er nok noe i ringen på selen som gjør at det løsner ja, aldri skjedd når jeg bruker halsbånd, verken på valpen eller den forrige hunden. Dette er andre båndet av samme modell jeg har, så har vært veldig fornøyd med det frem til i går. Ikke vært borte for at båndet på 3 meter eller langline har løsnet. De har lås som på det øverste bildet du la ut, så ville i utgangspunktet vært mest bekymret for at de skulle klipse seg av. Tvillingkobbel tror jeg blir litt mye for oss begge å takle nå, mye armer, bein og poter for tiden 😄 Anonymkode: 2bc84...c13 Da er ihvertfall en krok med lås fint å ha som back-up. Merkelig at ringen kan være problemet. Skulle trodd slikt var bedre testet før det kom ut i markedet😰 Som andre har nevnt så er det greit å ha justerbart kobbel, slikt som har flere ringer langs kobbelet til å feste "din" ende på. Jeg testet det ut en gang, men kan ikke si at det var noe for meg. Ble litt lei av å klipse av og på for å få riktig lengde til ulike gåområder. Fordelen med slikt kobbel er at det er veldig enkelt å feste hunden til f.eks. stolpe eller rundt midjen da! En annen type kobbel jeg tenkte på er sånn med ekstra håndtak nærmest krokenden. Da trenger du ikke å justere eller fikle med noe hvis du må få bedre kontroll. Hadde heller valgt en slik enn justerbart, men det er smak og behag 😊. Hurtta ECO Casual kobbel har med ekstra håndtak, samt denne fra HCPet. Om du har Musti (eller annen dyrebutikk) i nærheten så hadde det kanskje vært en god idé å stikke innom for å kjenne på ulike typer før du kjøper😇 Anonymkode: 5b97d...080
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #17 Skrevet 8 timer siden Bruker 2,2 meter langt skinnbånd med passe god tykkelse (1,5 cm tror jeg). Er fra merket Dingo. Anonymkode: bc739...8cb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå