AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:37 #1 Skrevet onsdag kl. 18:37 Jeg tok en slankeoperasjon for ca 8 uker siden. Begynte å trene på treningssenter for ca 3 uker siden, og har til nå bare prøvd meg frem med forskjellige apparater og blir kjent på gymmet. Vurderer sterkt å skaffe meg en PT, men det koster en del penger, så må spare opp litt. Har dere noen gode tips til hva jeg bør bruke for å stramme opp, opprettholde muskelmasse, men også gå ned i vekt? Og til det andre; Jeg må få i meg mest mulig proteiner i løp av en dag, men pga at magesekken er liten, og jeg får noe smerter ved mat og væskeinntak, spesielt melkeprodukter, så syns jeg det er vanskelig å få inn den proteinmengden jeg MÅ ha i løp av døgnet. Det som går lettest ned er knekkebrød med noe smør og skinke/kalkunpålegg og litt agurk. Rein cottage cheese med skinke ved siden av er vanskelig. Er akkurat som at det er vanskelig å svelge. Det samme gjelder eggerøre, omelett, kokt egg og stekt egg. Jeg får det ned, hvis jeg sitter i en time å spiser, men jeg har ikke alltid en hel time til å spise om morran Yogurt har også vært vanskelig, men trur det er mer psykisk enn at det er magen som nekter. Spiste BARE de to første ukene etter operasjonen, og jeg brekker meg nesten ved tanken. I need help! Anonymkode: d0833...416
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:56 #2 Skrevet torsdag kl. 09:56 Får du ikke oppfølging etter operasjonen? Anonymkode: 45c4b...7da 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:11 #3 Skrevet torsdag kl. 10:11 Jeg ble slankeoperert for 2 år siden, så har en del erfaring. Du er fortsatt så tidlig etter operasjonen at du nok har fått beskjed om å spise ca. 60 gram proteiner om dagen. Jeg brukte å fordele dette på 6 måltider, altså 10 gram per måltid. Som regel ett knekkebrød med enten 2 skiver lettost (25 gram ost), eller kyllingpålegg, roastbiff eller annet magert kjøttpålegg. Om du fjerner agurkskiva og tar på en ekstra skive skinke eller to, vil du få i deg mer protein. Hvordan er det med middagsmat? Klarer du å få i deg f.eks. 100 gram kyllingfilet? Da har du 27 gram protein i bare det. Drit i så mye tilbehør nå i starten, fokusér på proteinet. Jeg mistet nesten ingen muskelmasse fordi jeg klarte å få i meg nok protein hver dag. All trening er god trening i denne fasen. Jeg foretrekker å ikke "drikke" maten min, men proteinshake o.l. kan du bruke dersom du sliter veldig med å komme opp i 60 gram med kun mat. Evt. å blande smakløst proteinpulver (kjøpte på apotek) i mat, det er også en ok løsning. Anonymkode: e524a...a47
mamanodrama Skrevet torsdag kl. 11:21 #4 Skrevet torsdag kl. 11:21 Jeg ble slankeoperert i 2012. Det blir bedre etterhvert. Nå spiser jeg neeeesten normale porsjoner. Men jeg må fortsatt droppe det meste av tilbehør og prioritere det som gir mest protein og næring ifht. mengde. Det er aldri mer forrett og dessert på restaurant, for å si det sånn. Frokost er en grov brødskive med enten kjøttpålegg, ost, egg eller leverpostei. I helgene en god omelett med grønnsaker, dropper brød. Makrell i tomat har for mye sukker, så det får jeg dumping av. Laks/ørret blir for kraftig som frokost. Knekkebrød ga meg ikke metthetsfølelse etter et par år, så nå spiser jeg grovbrød. Yoghurt takler jeg ikke den dag i dag fordi jeg spiste så mye av det første tiden etter operasjonen. Middag er typisk en kyllingfilet eller et stykke fisk med gode grønnsaker til. Føler at jeg spiser stortsett det jeg vil, men når jeg tenker etter så har jeg jo lagt om kost og livsstil ganske mye. 😅 Jeg hverken veier eller måler noenting. Jeg spiser etter sult og lyst, men med en baktanke om at jeg må prioritere det kroppen trenger mest. Og ja, jeg bruker sykt lang tid på å spise nå kontra før. Det gjør ingenting, for da er jeg fortsatt ferdig samtidig som de andre selv om jeg spiser mindre. ☺️ Dropp det du får smerter av å spise. Jeg tåler heller ikke usyrnede melkeprodukter etter operasjonen. Cottage cheese har jeg aldri spist. Du må bare ta tiden til hjelp. Smaken din kommer mest sannsynlig til å endre seg radikalt. Det viktigste er å faktisk spise. Det første året hadde jeg timer på telefonen for å huske å spise hver 4.time siden jeg fikk i meg så lite om gangen. Lykke til! 1
mamanodrama Skrevet torsdag kl. 11:26 #5 Skrevet torsdag kl. 11:26 Kom på et tips: peanøttsmør! Det er kaloritett, så ikke helt ideelt i nedgangsfasen, men det har høyt proteininnhold. Eplebåter med peanøttsmør er god snacks! Peanøttsmør har blitt min redning når jeg sliter med matlysten i perioder.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå