Gå til innhold

Risotto


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Jeg har så lyst på en ordentlig god risotto til lørdagskos i morgen kveld, noen som har en oppskrift å dele med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pleier å bruke denne:

Riv 75 gram parmeran fint, ha i en bolle sammen med 2 ss meierismør.

6 dl buljong, pleier å bruke flytende kjøtt-og-vinbuljong fra flaske, kokes opp.

Finhakk 2 charlottløk og 1 hvitløkbåt, og stek dette i en annen panne på middels varme til det er mykt og blankt.

Tilsett 200 gram risottoris i løkblandingen og stek til risen blir litt blank, typisk et halvt minutt.

Skru opp varmen, pleier å bruke 5 av 6 på min plate. Herfra og ut må du røre hele tiden.

Tilsett et halvt glass med alkohol. Jeg pleier å bruke Martini, enkelt og greit fordi det har jeg på åpnet flaske, i motsetning til hvitvin som jeg ikke gidd åpne en flaske på hverdager. Men ta det du har, blir veldig godt med Martinini, eller tørr hvitvin eller eplejuie eller bare litt mer kraft.

Kok inn alkoholen.

Tilsett kraft, en øse av gangen, jeg pleier å ta det i fem-seks runder. For hver øse, kokes forrige helt inn. Etter å ha tilsatt to øser kraft, har du i litt salt, helst flaksalt som Maldon, eventuelt kvernet havsalt.

Når du begynner å gå tom for kraft, smak på risen, den skal være myk, men litt fast i midten. Tar typisk 15-20 minutter å bli kokt.

Når risen er ferdig, rør lett i parmesanen og smøret og legg lokk på. La stå i tre minutter, rør om litt til, og ferdig! Nam, nam!

Dette er jo en grunnoppskrift. Pleier å tilsette noe grønt for fargens skyld, gjerne bladpersille eller basilikum.

Dette er nok til at meg og sambo blir kjempemett, akkurat så mett at vi definitivt ikke orker mer. Vil pleier å ha den til noe annet riktignok, for eksempel torsk eller kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...