AnonymBruker Skrevet 10. juni #1 Skrevet 10. juni Er en dame som trener ofte, svetter veldig lite sånn egt, og trener ofte i flare tights men sliter med at det setter seg sur lukt i tøyet. Vasker det kun med omo sport. Altså jeg gir opp snart. Altså det lukter surt så alle andre kan lukte det også. Og det er kun treningstøy og etter vasking. Im giving up. Flere med samma drittproblem? Og hva anbefales? Anonymkode: e82da...828 1
Djungelvrål Skrevet 10. juni #2 Skrevet 10. juni Hell en dæsj 5% eddik i skyllemiddelkammer i stedet for skyllemiddel. Det funker og klærne lukter ikke eddik. Bakterier som forårsaker lukten liker ikke eddik. 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni #3 Skrevet 10. juni Samme problem her. Synes det virker som det blir raskere sur lukt i veldig billig treningstøy, typ kjøpt på Biltema, men det skjer også med vanlige merker fra sportsbutikk. Jeg prøver å passe på å vaske klærne med én gang, bruke egnet vaskemiddel og vaske på så høy temp som mulig. Men helt bra blir det aldri. Anonymkode: 61a57...fe1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #4 Skrevet 10. juni Heng klærne til tørk etter du har brukt dem, ikke sleng svette klæri skittentøyet, da surner det. Vask de på 60 grader, de fleste treningsklær tåler det. Anonymkode: 6c4ba...9e0 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #5 Skrevet 10. juni Djungelvrål skrev (7 minutter siden): Hell en dæsj 5% eddik i skyllemiddelkammer i stedet for skyllemiddel. Det funker og klærne lukter ikke eddik. Bakterier som forårsaker lukten liker ikke eddik. Kun vaske i eddik eller med vaskepulver å? Anonymkode: e82da...828 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #6 Skrevet 10. juni Mine tips for å unngå dette: - tørke klærne godt etter bruk (ikke slenge våte klær i en haug i skittentøyskurven!) - vaske klærne på 60 med jevne mellomrom. Som regel vasker jeg treningsklær på 40, men alle mine tåler 60 en gang i blant. De blir mer slitt av høy temperatur, men de krymper ikke eller mister formen. Varme dreper bakterier. Lukt kommer fra bakterier! - har lukten satt seg veldig anbefaler jeg å legge klærne i en eddikblanding først, og så vaske på 60 etterpå. Anonymkode: 0c917...a58 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #7 Skrevet 10. juni Jeg slet også med dette før. Men så begynte jeg å bare vaske alt på 60 grader, selv om det står 40 grader på det, og det løste problemet. Nå har jeg gjort dette med alt treningstøy i et par år, og jeg har enda ikke opplevd at noe er blitt ødelagt av å vaskes på 60. Anonymkode: 4d854...dc4 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni #8 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Samme problem her. Synes det virker som det blir raskere sur lukt i veldig billig treningstøy, typ kjøpt på Biltema, men det skjer også med vanlige merker fra sportsbutikk. Jeg prøver å passe på å vaske klærne med én gang, bruke egnet vaskemiddel og vaske på så høy temp som mulig. Men helt bra blir det aldri. Anonymkode: 61a57...fe1 Nope treningstights blir nesten forbruksvare man må kjøpe nh hvær 2 mnd🤣 hatt ett par fra dyrere merker. samme greia med de Anonymkode: e82da...828 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #9 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg slet også med dette før. Men så begynte jeg å bare vaske alt på 60 grader, selv om det står 40 grader på det, og det løste problemet. Nå har jeg gjort dette med alt treningstøy i et par år, og jeg har enda ikke opplevd at noe er blitt ødelagt av å vaskes på 60. Anonymkode: 4d854...dc4 Takk! Skal prøve og vaske på 60! Anonymkode: e82da...828
AnonymBruker Skrevet 10. juni #10 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kun vaske i eddik eller med vaskepulver å? Anonymkode: e82da...828 Hell eddiken i skyllemiddelkammeret, bruk vaskepulver som vanlig Anonymkode: 1170b...5eb 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #11 Skrevet 10. juni Vask på 60. Bedre med tøy som slites raskere, enn tøy som lukter. Anonymkode: 7d9bb...77d 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #12 Skrevet 10. juni Ha litt natron sammen med klærne inni selve maskinen. Og litt eddik i skyllemiddelkameret. Anonymkode: dd06f...5f4 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #14 Skrevet 10. juni Alle treningsklær tåler 60 grader Ikke bruk tøymykner Vask med eddik eller Omo Sport Legg svette klær i frysen hvis du ikke har mulighet til å vaske med en gang Hilsen kjemiker Anonymkode: 74e3b...ee1 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni #15 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (16 timer siden): Alle treningsklær tåler 60 grader Ikke bruk tøymykner Vask med eddik eller Omo Sport Legg svette klær i frysen hvis du ikke har mulighet til å vaske med en gang Hilsen kjemiker Anonymkode: 74e3b...ee1 Det har du igrunn rett i. Det er mye polyester du kan vaske 60 grader. Er bare at klesfabrikantene sikrer seg. Feks kan logo på polyesterklær forsvinne om du vasker de på 60 grader. Men fortsatt er de like funksjonelle Anonymkode: 3dd0c...38d
AnonymBruker Skrevet 11. juni #16 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hell eddiken i skyllemiddelkammeret, bruk vaskepulver som vanlig Anonymkode: 1170b...5eb Vaska med eddik og vaskepulver på 60 i går kveld! Lukta er helt borte. Herregud så deilig🤠 Anonymkode: e82da...828 4 1
Djungelvrål Skrevet 11. juni #17 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (23 timer siden): Kun vaske i eddik eller med vaskepulver å? Anonymkode: e82da...828 Bruke vaskepulver i tillegg.
Djungelvrål Skrevet 11. juni #18 Skrevet 11. juni AnonymBruker skrev (20 timer siden): Alle treningsklær tåler 60 grader Ikke bruk tøymykner Vask med eddik eller Omo Sport Legg svette klær i frysen hvis du ikke har mulighet til å vaske med en gang Hilsen kjemiker Anonymkode: 74e3b...ee1 Hvordan hjelper frysing på bakterier?
AnonymBruker Skrevet 11. juni #19 Skrevet 11. juni Djungelvrål skrev (6 minutter siden): Hvordan hjelper frysing på bakterier? Mange bakterier dør av å fryses. Anonymkode: 0c917...a58
Elle Melle Skrevet 11. juni #20 Skrevet 11. juni Djungelvrål skrev (6 minutter siden): Hvordan hjelper frysing på bakterier? Det er vel ikke egentlig svette som lukter, men bakterier som utvikler seg. Når tøyet ligger i minusgrader trives ikke bakteriene, i motsetning til om de ligger i en kurv i romtemperatur og formerer seg raskt. På samme måte som mat holder seg bedre i kjøleskapet enn på kjøkkendisken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå