AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:17 #1 Skrevet onsdag kl. 14:17 Jeg har ikke en 8 graders mørk kjeller. Jeg kan vel ikke være den eneste som ikke har det. Søker man etter råd om oppbevaring av poteter virker som om det er selvfølge at alle har en mørk kjeller med 8 grader året rundt. Mitt valg er enten i romtemperatur rundt noen og 20 grader eller i kjøleskapet. Hva er best? Anonymkode: 833f7...75b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:19 #2 Skrevet onsdag kl. 14:19 Vi har de i kjøleskapet. Går fint det. Anonymkode: 05a50...1cb
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:22 #3 Skrevet onsdag kl. 14:22 Hvis du ikke har jordkjeller med riktig temperatur så må du jo bruke kjøleskapet og ikke kjøpe inn større kvanta enn du kan spise før de blir ødelagt. Legg de i grønnsaksskuffen i en liten pappeske så får de minst mulig lys. Anonymkode: e7e98...47b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:30 #4 Skrevet onsdag kl. 14:30 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har ikke en 8 graders mørk kjeller. Jeg kan vel ikke være den eneste som ikke har det. Søker man etter råd om oppbevaring av poteter virker som om det er selvfølge at alle har en mørk kjeller med 8 grader året rundt. Mitt valg er enten i romtemperatur rundt noen og 20 grader eller i kjøleskapet. Hva er best? Anonymkode: 833f7...75b De fleste har jo «ett eller annet» sted det går greit. Det viktige å huske er dette: Verden er ikke så absolutt som folk ønsker å få deg til å tro. Poteter trives helt fint i kjøleskapet. De trives også helt fint ute av direkte lys i 24 grader i en papirpose. Du kan oppbevare dem i boden (gitt at du ikke har dyr der, og har du det er det noe du bør fikse) eller for den del i et kjøkkenskap. Blir de litt grønne i kantene så skjærer du bort akkurat det grønne. Anonymkode: 560b2...87f
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:38 #5 Skrevet onsdag kl. 14:38 Jeg har kledd den ene grønnsaksskuffen min i aluminiumsfolie. Vasker potetene og putter de nedi der når de er tørre. Den andre sekken ligger i kjelleren. Kjøper 10 kgs sekker fra bonde. Ellers jobber jeg på storkjøkken og vi har potetene på kjøla der også, hvor lyset står på hele tiden. Anonymkode: f20be...bc7
Hanne67 Skrevet torsdag kl. 04:11 #6 Skrevet torsdag kl. 04:11 De skal oppbevares mørkt og kjølig, så kjøleskapet er best når du ikke har noe annet. Lys gjør at de blir grønne, og oppbevares de for varmt så tørker de inn eller begynner å gro. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 05:00 #8 Skrevet torsdag kl. 05:00 Å oppbevare de i kjøleskapet på kjøkkenet er jo helt greit når du ikke kjøper 20, 30, 50 kilo i slengen (og samtidig har tyve kilo sellerirot, løk etc) Litt mer tungvint når du har poteter fra de er ferdige i jorda og skal ha de til neste sesong starter… hvor stort kjøleskap tror dere at vi har inne på kjøkkenet liksom? Vi har investert i et ekstra kjøleskap. det er litt varmere enn 4 grader - 6-7 ca. Der oppbevarer vi lagringsgrønnsaker og en del annet som ikke bør stå i romtemperatur, men som blir for mye rot i kjøleskapet på kjøkkenet. Vi har også mineralvann, hjemmelaget saft/siruper etc i det. Vi har 8 ulike eddiker blant annet, som vi liker oppbevare kjøligere enn romtemperatur. Det ekstra kjøleskapet står i uteboden som vi kan gå tørrskodd til hele året. Der er det også ekstra frysere. Vi er opptatt av økologisk råvarebasert mat, så grønnsakene våre kommer fra jordet til andelsgården vår. Vi har altså poteter når jorden har poteter. Da trenger vi plass! Kan anbefale å prioritere ekstra kjøleplass som er litt varmere enn 4, men betraktelig kaldere enn romtemperatur (som svinger mellom 18 og 28 utfra hvilken sesong det er) Anonymkode: d7392...b70
Holger Pan Skrevet torsdag kl. 09:51 #9 Skrevet torsdag kl. 09:51 Store terracottapotter med lokk på kjøkkenet om vinteren, regulerbar kjøleboks om sommeren når temperaturen blir for høy. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:31 #10 Skrevet torsdag kl. 12:31 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Å oppbevare de i kjøleskapet på kjøkkenet er jo helt greit når du ikke kjøper 20, 30, 50 kilo i slengen (og samtidig har tyve kilo sellerirot, løk etc) Litt mer tungvint når du har poteter fra de er ferdige i jorda og skal ha de til neste sesong starter… hvor stort kjøleskap tror dere at vi har inne på kjøkkenet liksom? Vi har investert i et ekstra kjøleskap. det er litt varmere enn 4 grader - 6-7 ca. Der oppbevarer vi lagringsgrønnsaker og en del annet som ikke bør stå i romtemperatur, men som blir for mye rot i kjøleskapet på kjøkkenet. Vi har også mineralvann, hjemmelaget saft/siruper etc i det. Vi har 8 ulike eddiker blant annet, som vi liker oppbevare kjøligere enn romtemperatur. Det ekstra kjøleskapet står i uteboden som vi kan gå tørrskodd til hele året. Der er det også ekstra frysere. Vi er opptatt av økologisk råvarebasert mat, så grønnsakene våre kommer fra jordet til andelsgården vår. Vi har altså poteter når jorden har poteter. Da trenger vi plass! Kan anbefale å prioritere ekstra kjøleplass som er litt varmere enn 4, men betraktelig kaldere enn romtemperatur (som svinger mellom 18 og 28 utfra hvilken sesong det er) Anonymkode: d7392...b70 Vi svarte TS og ikke deg. TS har valget mellom ca 20-22 grader og kjøleskap, og da blir det jo kjøleskapet som er best. Selv dyrker jeg ca 200 m2 med poteter, og da blir det jo noe annet, men det var jo ikke det som var spørsmålet. Jeg har det i et isolert rom i låven, og bruker en termostatstyrt ovn slik at det holder seg på ca 4-5 grader. Anonymkode: 89415...584
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:24 #11 Skrevet fredag kl. 21:24 Jeg kjøper noen kilo om gangen, og har ikke plass i kjøleskapet, så jeg oppbevarer mine (mørkt) der det er kaldest i huset på vinteren, og utenfor huset der det er kaldest på sommeren. Anonymkode: ae235...688
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå