Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Å bo på hytte/fritidsbolig i Norge er, som kjent, ulovlig. Man kan ikke "ha døgnhvile" der mer enn maks 6 mnd til sammen per kalenderår -- selv om hytta har både innlagt strøm, kloakk, vann og alle andre fasiliteter man ellers finner i helårsboliger.  

Hvordan dette overvåkes og eventuelt håndheves, varierer imidlertid sterkt fra kommune til kommune, og det fins eksempler på folk som har bodd i lange perioder på hytter rundt om i landet. 

Men hvor mange har fått dagbøter eller andre represalier? Hvor vanlig er dette? 

Anonymkode: 2757a...523

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken lov mener du begrenser hvor mange døgn du kan være på.hytta?

Det essensielle er hvor du formeltver bosatt. Generelt får du ikke folkeregistrert deg i en fritidsbolig. Kommunen har ansvar for sosial infrastruktur, som skole, barnehage, fastlege mm, og dette dimensjoneres og planlegges ut fra boligrr.

Anonymkode: cf3e5...fc6

• Liker 2
Skrevet

Strengt tatt er vel regelen at du ikke kan ha registrert bostedsadresse på en hytte/fritidsbolig. Det som kan være greit å vite er at du bare kan benytte deg av offentlige tjenester i den kommunen du har bostedsadresse i, som skoler, helsetilbud og lignende. 

Men det er mulig å søke dispensasjon hvis hytten din oppfyller de tekniske krav som stilles til en permanent bolig. Om du får innvilget en bruksendring vil (jeg anta) avhenger veldig av hvor hytten din ligger. Tror ikke det er så lett i Hemsedal, for å si det sånn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde 2 år på hytta. Var ingen problem :)

I Folkeregisteret registrerte jeg meg som UFB (uten fast bopel) og med postadresse postboks. Litt som uteliggere gjør ;) 

Anonymkode: 24d50...d92

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Har hørt at det er mulig, men har aldri hørt om noen som har blitt tatt for det.

Bor på hytta fra mai-september og noen uker på vinteren. Det er i et område med helårshus i marka i Oslo, og tror ingen bryr seg.

Men kanskje lettere å oppdage i mindre kommuner?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette dreier seg om en "hytte" som har innlagt strøm, kloakk, vann, asfaltert vei helt frem, og alle fasiliteter man finner i helårsboliger. Den ser ut som et hus, og er i praksis et hus. 

Men jeg VET (etter å ha snakket med eier/selger) at det er omtrent umulig å få endret bruksretten. Hun har prøvd. 

Hytta ligger like ved en ganske tungt trafikkert vei, og like ved helårsboliger, vel å merke i et ganske grisgrendt strøk på bygda. 

Så spørsmålet er kanskje til syvende og sist hvor angiverske naboene er. Og hvor nazi kommunen er. 

Jeg bor allerede i samme kommune, og kommer til å ha folkereg. adresse et annet sted i denne kommunen, hvis jeg ender opp med å kjøpe "hytta". Så jeg kommer fortsatt til å skatte til kommunen og støtte lokalt næringsliv o.l. 

Har spurt kommunen direkte, men saksbehandlingen går sakte, så det tar lang tid å få svar. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg bor allerede i samme kommune, og kommer til å ha folkereg. adresse et annet sted i denne kommunen, hvis jeg ender opp med å kjøpe "hytta". Så jeg kommer fortsatt til å skatte til kommunen og støtte lokalt næringsliv o.l. 

Det gjør man uansett, også om man er registrert som UFB. Man skatter da enten til kommunen man har postboks i og om man ikke har det så skatter man til sist bosatte kommune. 

Anonymkode: 24d50...d92

AnonymBruker
Skrevet

Trenger du å fortelle naboene at du bor der hele tiden? Eller bor de så tett på at de vil se om bilen din står der hele tiden? Vi bor i et typisk hytte-område (men vi bor i enebolig), og vi kjenner noen som har bodd i en hytte i nærheten i mange, mange år (20 år minst). Aldri noen som har sladret på dem, og kommunen har aldri kontaktet dem om det. 

Anonymkode: 11607...5d3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trenger du å fortelle naboene at du bor der hele tiden? Eller bor de så tett på at de vil se om bilen din står der hele tiden? Vi bor i et typisk hytte-område (men vi bor i enebolig), og vi kjenner noen som har bodd i en hytte i nærheten i mange, mange år (20 år minst). Aldri noen som har sladret på dem, og kommunen har aldri kontaktet dem om det. 

De bor ganske tett på, men det er garasje på eiendommen. 

Huset har uansett vært leid ut på airbnb året rundt, så naboer er nok vant til at det er folk der hele tiden. 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke ler på hytta går det nok greit 

Anonymkode: e82b5...e85

AnonymBruker
Skrevet
piggrokken skrev (På 10.6.2026 den 14.19):

Har hørt at det er mulig, men har aldri hørt om noen som har blitt tatt for det.

Bor på hytta fra mai-september og noen uker på vinteren. Det er i et område med helårshus i marka i Oslo, og tror ingen bryr seg.

Men kanskje lettere å oppdage i mindre kommuner?

Hvordan da blitt tatt for det? 

Anonymkode: 37f86...141

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2026 den 14.40):

Foreldre mine har bodd på hytta i 25 år. Alle naboer vet det jo, de som tømmer søpla osv vet det jo, og nå har de også hjemmesykepleie gjennom kommunen hver uke hele året. 
de kan ikke endre adresse dit i folkeregisteret, ellers er det vel ingen som bryr seg . 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For å bo i en hytte hele året må det være regulert som et helårshus, med krav til vei, vann, søppel, strøm etc. Men tviler på det er noe en kommune vil prioritere høyt, kanskje småkommuner med en retent regelrytter, men så lenge du lever et rolig liv, vil ingen forstyrre deg. Bodde på hytta mi en gang i 3 år, og ingen av naboene brydde seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2026 den 21.51):

Pålegg om opphør av ulovlig bruk og tvangsmulkt kan gis dersom man bruker en fritidsbolig som bolig så lenge det ikke er gitt tillatelse. Det gjøres vel ikke ofte, men man kan være uheldig. 

Anonymkode: 288bf...428

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2026 den 18.26):

De bor ganske tett på, men det er garasje på eiendommen. 

Huset har uansett vært leid ut på airbnb året rundt, så naboer er nok vant til at det er folk der hele tiden. 

Da tipper jeg de vil være glade for å få fastboende der og ikke bare to-tre dagers gjester.

Anonymkode: 9ab87...931

AnonymBruker
Skrevet
piggrokken skrev (På 22.6.2026 den 2.52):

For å bo i en hytte hele året må det være regulert som et helårshus, med krav til vei, vann, søppel, strøm etc. Men tviler på det er noe en kommune vil prioritere høyt, kanskje småkommuner med en retent regelrytter, men så lenge du lever et rolig liv, vil ingen forstyrre deg. Bodde på hytta mi en gang i 3 år, og ingen av naboene brydde seg.

Det er en årsak til at det er regulert som hytte/fritid. Om alle, ville bo på hytta vil det ikke være tilstrekkelig med vann/avløp fra feltet/området. Det finnes de som har søkt om bruksendring og fått avslag. Det finnes også hytteområder i dag som ikke har tilstrekkekelig med vann/avløp/renseanlegg som sliter. De kommunene har også en elendig økonomi, da de ikke kan kreve inn skatt for fritidseiendommen som kan dekke opp for nevnte behov. Det er visstnok en lovendring på vei, må bare vente på det utfallet. 

Anonymkode: 321aa...fcf

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er en årsak til at det er regulert som hytte/fritid. Om alle, ville bo på hytta vil det ikke være tilstrekkelig med vann/avløp fra feltet/området. Det finnes de som har søkt om bruksendring og fått avslag. Det finnes også hytteområder i dag som ikke har tilstrekkekelig med vann/avløp/renseanlegg som sliter. De kommunene har også en elendig økonomi, da de ikke kan kreve inn skatt for fritidseiendommen som kan dekke opp for nevnte behov. Det er visstnok en lovendring på vei, må bare vente på det utfallet. 

Kommunene kan pålegge den enkelte hytteeier å installere renseanlegg hvis det er innlagt vann. Hvis du har toalett som kan komposteres trenger du bare renseanlegg for gråvann, ellers må du ha for svartvann med slamskiller. Det finnes forskjellige løsninger, noen steder blir til og med  septiktank godkjent.

For ts er det lurt å sjekke praksisen i den aktuelle kommunen og prate med andre i lignende situasjon der. 

Skrevet

I noen områder kan du ha folkeregistrert bostedsaddresse i fritidsboligen/hytta. 

AnonymBruker
Skrevet
Grå skrev (39 minutter siden):

Kommunene kan pålegge den enkelte hytteeier å installere renseanlegg hvis det er innlagt vann. Hvis du har toalett som kan komposteres trenger du bare renseanlegg for gråvann, ellers må du ha for svartvann med slamskiller. Det finnes forskjellige løsninger, noen steder blir til og med  septiktank godkjent.

For ts er det lurt å sjekke praksisen i den aktuelle kommunen og prate med andre i lignende situasjon der. 

Når hytta er koblet på det komunale nettet? Dummeste jeg har hørt!

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Når hytta er koblet på det komunale nettet? Dummeste jeg har hørt!

Det er du som refererer til hytteområder som sliter med avløp eller? Hvis du ikke kan mer så burde du la være å kommentere. Kommunen kan pålegge den enkelte hytteeier å installere minirenseanlegg med slamskiller. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...