AnonymBruker Skrevet 10. juni #1 Skrevet 10. juni Jeg bor i et gammelt tømmerhus, og ønsker å male om et soverom. Rommet har nå malte tømmervegger og hvitt (relativt nytt) skråtak på den ene siden. Vindu på ene veggen. Jeg vet at jeg vil ha en grønnfarge, men ikke hvilke. Ønsker ikke noe lime-aktig, og er redd for at det skal bli "spygrønt", men heller ikke for mørkt🙈 Er det noen som har malt i grønt, og har tips til en grønnfarge de er fornøyd med? Jeg vet at lys har mye å si, men likevel🙂 Anonymkode: c9062...fae
AnonymBruker Skrevet 10. juni #2 Skrevet 10. juni Vi har laurbær på kjøkkenet og er kjempefornøyd. Men du må faktisk kjøpe fargeprøver og male litt og se hvordan fargen fungerer på ditt rom. Det er den eneste måten å få det fint på. Anonymkode: 6a2ba...e7f 3 1
Millimani Skrevet 10. juni #3 Skrevet 10. juni Ta med deg x antall fargeprøver fra en butikk, gjerne fra der du har tenkt å handle maling. Legg det mot et hvitt underlag hjemme med passe lys, for eksempel på badet, eller mot kjøleskapet, evt en helt lys vegg. Det er da det er lettest å få et inntrykk av fargen, men du kan også holde den opp mot aktuell vegg selvsagt.
AnonymBruker Skrevet 10. juni #4 Skrevet 10. juni Vi har også soverom med tømmervegger, og har malt i fargen Aura. Behagelig og passe lys/mørk mot et hvitt tak (dersom du ikke vil male taket med det første). Anonymkode: cac8c...b3f
Leo Skrevet 10. juni #5 Skrevet 10. juni Jeg synes "Local green" er en veldig fin grønnfarge. På min skjerm ser den veldig brun ut, men på veggen er det en behagelig grønnfarge som aldri på noe tidspunkt går mot verken brunt eller blått uansett lys. Ellers er mitt beste tips å kjøpe fargeprøver og male opp på f.eks. billige lerret (Europris, Clas Ohlsson og Søstrene Grene etc. har rimelige slike) og la det stå noen døgn slik at fargen både rekker å tørke skikkelig og at du får se dem i forskjellig lys gjennom døgnet. Blir noen hundrelapper ekstra, men du slipper å måtte male opp igjen fordi du ender opp med en farge som ser forferdelig ut i f.eks. morgensol. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni #6 Skrevet 10. juni Du bør definitivt ta noen fargeprøver hjemme, i akkurat dette rommet pga listverk og lys. Snakk gjerne med Fargerike f.eks om hvilke farger du ikke liker. Da vet de også hvilke undertoner i grønn du ikke vil ha. Anonymkode: d8314...9de
AprilLudgate Skrevet 10. juni #7 Skrevet 10. juni (endret) Jeg er veldug glad i blågrønne farger som Evening Green, MEN - på tømmer hadde jeg nok gått mer mot skogsgrønt. Dog kan det bli litt mørkt i hele rommet, så mulig jeg hadde gått for en lysere beige basefarge som passer til skogsgrønt og malt dør, vinduskarm og kanskje veggen ved vinduet i den aktuelle grønnfargen. Jotun Nortern mystic eller Flugger Green lake - noe i den duren, samme med en av de mørkeste hvite/lyseste beige som harmonerer med denne. Jeg er veldig var på gule undertoner da jeg synes noen kjapt likner på galle eller kjipe babybleier - noen minner meg om mer om oppkast liksom 🫠 Endret 10. juni av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 10. juni #8 Skrevet 10. juni Vi har malte tømmervegger i green Harmony. Behagelig farge. Anonymkode: c6bba...6d9 1
BeeKind Skrevet 10. juni #9 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vi har laurbær på kjøkkenet og er kjempefornøyd. Men du må faktisk kjøpe fargeprøver og male litt og se hvordan fargen fungerer på ditt rom. Det er den eneste måten å få det fint på. Anonymkode: 6a2ba...e7f Malte akkurat stuen og jeg droppet fargeprøve. Jeg angrer bittert, vurderer å male på nytt 😅 1
Hanne67 Skrevet 11. juni #10 Skrevet 11. juni (endret) Ja, ta med noen fargeprøver hjem. De har sånne små ark overalt de selger maling som er gratis å ta med. Du kan også søke på Instagram etter ulike farger og se hvordan de tar seg ut i virkeligheten. Selv liker jeg godt Treasure fra Jotun Lady. Endret 11. juni av Hanne67
AnonymBruker Skrevet 11. juni #11 Skrevet 11. juni Vi har også Laurbær i stua, og er sykt fornøyd! Veldig pen grønnfarge som er tydelig grønn, men ikke for mørk. Det er også gul undertone så den er varmere enn grønt med blå undertone. Men det er jo en smakssak Anonymkode: 3f9a0...b5d
AnonymBruker Skrevet 11. juni #12 Skrevet 11. juni Det nytter ikke ta med fargeprøver på papir. du må kjøpe fargeprøver i malingsspann (kommer gjerne i 0,5 l). Du må prøvemale. Både blank/matt, og se hvordan malingen blir når den tørker, og hvordan den er i dagslys og mørke. Farger er vanskelig. Å hoppe over prøvemaling er kjempedunt. Jeg kjøpte en gang en farge som var sååå fin i butikken. Da jeg kom hjem var den såyrosa/magesyrefarge på veggen på kjøkkenet… uappteittelig. Lær av mine feil. Gjør det ORDENTLIG. Anonymkode: 6a2ba...e7f 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni #13 Skrevet 11. juni Se på Treasure (Lysere grønnlig med lite "gult" i, ble jeg fortalt) Northern mystic er også fin, mørkere. Anonymkode: e1841...d86
AnonymBruker Skrevet 11. juni #14 Skrevet 11. juni Lykke er fin! Og mange andre gode forslag her også. Ta med deg fargeprøver hjem og heng de på rommet du skal male Anonymkode: 73a80...692
AnonymBruker Skrevet 11. juni #15 Skrevet 11. juni Jeg har pale linden i et gammelt tømmerhus og elsker den fargen. Anonymkode: 9f9c8...b5e 1
AprilLudgate Skrevet 13. juni #16 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (På 11.6.2026 den 10.59): Jeg har pale linden i et gammelt tømmerhus og elsker den fargen. Anonymkode: 9f9c8...b5e Den ser jeg for meg kan passe veldig fint, den er langt mer klassisk enn de mer «moderne» blågrønne som jeg synes gjør seg best på slett flate. Pale Linden er liksom noe en kunne sett for seg i flere tidsepoker.
AnonymBruker Skrevet 14. juni #17 Skrevet 14. juni Sitter selv å ser på farger til vårt soverom i huset vi skal overta. Har bestemt meg for at det blir grønt. I dag har vi pale linden i stua og på kjøkkenet. Det er en vakker og lys grønnfarge. Legger ved et bilde av hvordan den ser ut på smartpanel hos oss (litt dårlig lys). I stua har vi gipsvegger og bedre lys, så der blir den litt annerledes. De fargene jeg nå vurderer på det nye soverommet er alle nevnt i tråden her, men jeg slenger i tillegg ut green tea som også er veldig behagelig og som min svigersøster som jobber med dette tipset om. Er definitivt lurt å investere i et par fargeprøver slik at man blir fornøyd fra starten av. Anonymkode: 11ba5...f14 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni #18 Skrevet 14. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sitter selv å ser på farger til vårt soverom i huset vi skal overta. Har bestemt meg for at det blir grønt. I dag har vi pale linden i stua og på kjøkkenet. Det er en vakker og lys grønnfarge. Legger ved et bilde av hvordan den ser ut på smartpanel hos oss (litt dårlig lys). I stua har vi gipsvegger og bedre lys, så der blir den litt annerledes. De fargene jeg nå vurderer på det nye soverommet er alle nevnt i tråden her, men jeg slenger i tillegg ut green tea som også er veldig behagelig og som min svigersøster som jobber med dette tipset om. Er definitivt lurt å investere i et par fargeprøver slik at man blir fornøyd fra starten av. Anonymkode: 11ba5...f14 Vi har også Pale linden i stue, og den er spesielt fin der hvor vi har panelvegg. Så tror den fint kan passe i tømmerhus, ja. Men den er jo relativt lys og kjølig, så for soverom så ville jeg kanskje gått for en som er hakket mørkere. Vi valgte i alle fall Green Harmony til soverom, og synes den er passe lun, og ikke for mørk. Tror også den kan passe fint til tømmervegger. Anonymkode: d2626...3c4
Eva-Lena Skrevet 14. juni #19 Skrevet 14. juni Jeg anbefaler virkelig fargeprøver. Jeg fikk også innfall for noen år siden om å ha grønt soverom. Så bare på de små fargekartene og kjøpte en grønnfarge. Malte hele soverommet unntatt tak og ble så misfornøyd. Det så jo fader meg ut som jeg bodde i en militærleir 😂 Kjøpte ny farge og malte dagen etter, men det ble noe annet enn grønt.
AnonymBruker Skrevet 14. juni #20 Skrevet 14. juni Jeg skal male soverommet nå i grønntoner. Veggene blir en beige med grønn undertone og tak+taklister+gulvlister og dør blir mørkere grønn. Da blir rommet lyst, lunt og hovedsaklig grønt uten at alle veggene er veldig grønne. Gardiner i lin. Vegger blir NCS S 1005-G90Y Tak blir NCS S 5020-G70Y Anonymkode: 68703...f87
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå