AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:08 #1 Skrevet onsdag kl. 07:08 Jeg følger en amerikansk dame på Instagram som har en katt som har et syndrom som kalles Manx Syndrome gjør at de blant annet er lam fra korsryggen og ned. Katten har ikke mulighet til å tisse/bæsje selv, så damen må tre ganger daglig skvise ut urin og avföring, og det er ubehagelig for katten og fører ofte til at han blør i urin og anal åpningen, får infeksjoner som han må gå på medisin for, og han får ofte diare eller forstoppelse av medisinen. Jeg begynner å tenke på om dette er god dyrevelferd og om det ikke hadde vært bedre å avlivet katten? Anonymkode: 10ede...ab2 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:11 #2 Skrevet onsdag kl. 07:11 Selvfølgelig er ikke dette god dyrevelferd, og det stakkars dyret skulle vært avlivet. Anonymkode: 1adac...47d 5 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:16 #3 Skrevet onsdag kl. 07:16 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig er ikke dette god dyrevelferd, og det stakkars dyret skulle vært avlivet. Anonymkode: 1adac...47d Ifølge hennes store følgerskare skriver mange at de har katter som de må hjelpe å få ut urin/avföring. Ts Anonymkode: 10ede...ab2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:55 #4 Skrevet onsdag kl. 07:55 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ifølge hennes store følgerskare skriver mange at de har katter som de må hjelpe å få ut urin/avföring. Ts Anonymkode: 10ede...ab2 De føler seg nok litt spesielle siden de er så "snille" og stiller opp for dyra, der andre hadde gitt de opp Selvfølgelig skal vi pleie og gi omsorg til syke dyr, men da som formål att de skal bli friske og oppegående . Det der går jo helt over styr. Anonymkode: 1adac...47d 1 6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:01 #5 Skrevet onsdag kl. 08:01 Man ville jo ikke avlivet lamme mennesker, hva er forskjellen? Anonymkode: 6033b...5df
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:46 #6 Skrevet onsdag kl. 08:46 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Man ville jo ikke avlivet lamme mennesker, hva er forskjellen? Anonymkode: 6033b...5df Jeg tenker at dyr ikke forstår hvorfor de får den behandlingen som de får; må bruke bleie under tvang, få urin og avføring skviset ut av kroppen 3 ganger daglig, få kroppen proppet full av medisiner som gir diare og forstoppelse, hyppige veterinærbesøk, og at dette er en mye større stressfaktor for en katt enn for et menneske. ts Anonymkode: 10ede...ab2 1 7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:13 #7 Skrevet onsdag kl. 10:13 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man ville jo ikke avlivet lamme mennesker, hva er forskjellen? Anonymkode: 6033b...5df Man avliver ingen mennesker, så sammenligningen gir ikke mening. heldigvis kan man avlive dyr når livskvaliteten er svært nedsatt. Jeg vet om en hund som hadde en stor operasjon for å fjerne kreftsvulster to steder på kroppen. Dette medførte selvsagt smerter og dårlig livskvalitet ettersom hunden måtte holdes i ro lenge. Når hunden endelig kom seg ble det besluttet å gjennomføre cellegiftbehandling. Hunden var utrolig dårlig i lang tid. Han forstår jo ikke hvorfor man gjør det; han bare vet at han føler seg dårlig. En hund vet ikke at han skal avlives, og han vet ikke at han skal dø. Døde dyr lider ikke, sier man ikke uten grunn. Når hunden min må i narkose vet han faktisk ikke om det er til tannrens eller avlivning, han elsker dyrlegen og jeg hadde garantert ikke tatt det egoistiske valget med å la han gå gjennom operasjoner og lidelser i månedsvis. Anonymkode: 2035b...080 5 7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:11 #8 Skrevet onsdag kl. 12:11 Det er skremmende mange saker med dyr som hadde fortjent å få sovne inn å se på some. Langt unna alle de dyra har et greit liv. Jeg så nylig en sak med en trebeint hest også, ene framfoten manglet og folk hylla både eier og hest for å være modige. Som om hesten har et valg. Et fluktdy på flere hundre KG som med 100% sikkerhet vil få plager og skader på sikt av å mangle et bein og folk mener det er modig. Det er dyremishandling betalt for med klikk og liker. Det finnes alltid individ som kan klare seg veldig godt med skader og lyter, også i naturen ser man eksempler på at dyr kan tilpasse seg mye og godt men ikke alt og det skal vi tenke over når vi skaffer dyr, at på et tidspunkt vil vi måtte ta vanskelige valg der dyrets velferd alltid skal stå øverst, også om det betyr å la det slippe å leve. Anonymkode: bf823...f77 1 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:34 #9 Skrevet onsdag kl. 17:34 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg følger en amerikansk dame på Instagram som har en katt som har et syndrom som kalles Manx Syndrome gjør at de blant annet er lam fra korsryggen og ned. Katten har ikke mulighet til å tisse/bæsje selv, så damen må tre ganger daglig skvise ut urin og avföring, og det er ubehagelig for katten og fører ofte til at han blør i urin og anal åpningen, får infeksjoner som han må gå på medisin for, og han får ofte diare eller forstoppelse av medisinen. Jeg begynner å tenke på om dette er god dyrevelferd og om det ikke hadde vært bedre å avlivet katten? Anonymkode: 10ede...ab2 Er det «soccercatmom» du snakker om? Anonymkode: 93219...852
Fionas Skrevet onsdag kl. 17:45 #10 Skrevet onsdag kl. 17:45 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Man ville jo ikke avlivet lamme mennesker, hva er forskjellen? Anonymkode: 6033b...5df Fordi det er forskjell på dyr og mennesker.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:48 #11 Skrevet onsdag kl. 21:48 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det «soccercatmom» du snakker om? Anonymkode: 93219...852 Ja det er det Ts Anonymkode: 10ede...ab2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:09 #12 Skrevet torsdag kl. 21:09 Det er mange tilfeller der dyr kan hjelpes til å ha god livskvalitet til tross for sykdom, lammelser m.m... dette er ikke et av de. Er enig i at når man må hjelpe katten på denne måten så fungerer kroppen så dårlig at det hadde vært det beste for katten å få slippe. Får vondt inni meg å tenke på hva denne katten må gjennomgå. Anonymkode: 73127...db1 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:13 #13 Skrevet torsdag kl. 21:13 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er mange tilfeller der dyr kan hjelpes til å ha god livskvalitet til tross for sykdom, lammelser m.m... dette er ikke et av de. Er enig i at når man må hjelpe katten på denne måten så fungerer kroppen så dårlig at det hadde vært det beste for katten å få slippe. Får vondt inni meg å tenke på hva denne katten må gjennomgå. Anonymkode: 73127...db1 Enig med deg, men hvorfor er det så mange som heier på at dyr som trenger mye hjelp for å fungere skal leve uansett pris? Ts Anonymkode: 10ede...ab2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:16 #14 Skrevet torsdag kl. 21:16 Det er dyremishandling. Det burde anmeldes der vedkommende bor. Anonymkode: 1742f...bc3 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:27 #15 Skrevet torsdag kl. 21:27 Har ikke vært borti denne spesifikke siden, og kommer heller ikke til å søke opp personen, men jeg vil tro mye handler om penger. De fleste mennesker, håper jeg, bryr seg sterkt om dyr og ønsker de bare bra. Noen av oss såpass mye at når vi ser folk hjelpe et sykt dyr, er vi villige til å gi litt av lommeboka. De fleste tilfeller er gode, men mange ser nok potensialet ved å kunne tjene penger (eller oppmerksomhet) og melker det så mye som mulig, og da kan ofte dyr ende opp med å lide i mange år. Og det finnes også de som gjør dyr syke/invalide bare for å spille helt og starter «karrierren» sin slik, men disse bryr seg jo da tross alt ikke om dyrene. Mange lar nok også dyr lide lengre rett og slett fordi døden er vanskelig. Dyr kan ikke snakke med oss og si ifra at nok er nok, så mange mennesker setter seg fast i sporet om at å leve som en «grønnsak» som får pleie og kjærlighet, er mye bedre enn døden. Kanskje er de selv redd for døden og at det høres forferdelig ut å skulle «bestemme» at nå skal noen dø. Der kan man se likhet med de som har menneskelige familiemedlemmer på respirator for eksempel; noen klarer ikke å gi slipp selv om alle vet at det ikke er noe mer å gjøre. Anonymkode: da6a7...5e4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:50 #16 Skrevet fredag kl. 07:50 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er dyremishandling. Det burde anmeldes der vedkommende bor. Anonymkode: 1742f...bc3 Hun bor i USA Ts Anonymkode: 10ede...ab2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå