Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har søkt her på amming og silikonpupper, men finner ingen svar om at det kan oppstå kapseldannelse.

Dette overrasker meg siden legen min sa det var 50% sjanse for at vi som har silikon får kapseldannelse hvis vi ammer.

Noen som har erfaringer med dette???

Jeg tok stilling til akkurat dette da jeg valgte å operere meg, og bestemte meg for at jeg ikke skulle amme.

Hvis man ikke skal amme, hvordan gjør man det da egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ikke silikon selv... og jeg kan heller ikke svare direkte på spørsmålet ditt...

men vill gjerne spørre om en liten sak selv også...

hvorfor er det større fare med kapseldannelse om man ammer...? snakket litt med ei jente jeg kjenner som nettopp har tatt silikon. og jeg ble da av den oppfatningen av at i de fleste om ikke alle tilfeller legges silikonen under brystmuskelen. så i mitt hode ser jeg ikke helt hvordan sjansen blir større for kapseldannelse om man ammer, siden det ligger en muskel imellom innlegget og melkekjertlene...

Så da må det kanskje ha noe med blodgjennomstrømningen å gjøre...?

Jeg holder på å utdanne meg til hundemassør (ja, jeg vet dette veldig forskjellig, men jeg kommer til poenget), så jeg har lært noen ting i forhold til skader og rehabilitering...

rolige, gjenntatte bevegelser, øker blodgjennomstrømningen i vevet, så jeg vil tro dette skjer ved amming også. så kanskje dette har noe med kapseldannelse og gjøre.

men, jeg mener å ha lest at det uansett vil legge seg en liten "kapsel" rundt silikonen og det er helt normalt, kapselen er jo arrvev, og kroppen vil "beskytte" seg mot fremmede elementer ved å legge en tynn hinne arrvev rundt, det er først om arrvevet "skrumper" (noe som kan skje) inn at innlegget blir hardt, vondt og av og til "bulkete"... (blir sikker omtrent som om man skulle vakumpakke en vannballong/geleklump... kanskje ikke en helt bra sammenlikning, men det er sånn jeg ser det for meg...)

men om det er blodsirkulasjonen som gjør at kapselen skrumper, får jeg også noen motsetninger oppe i hodet mitt... for det massasje øker blodgjennomstrømningen, men det er også bevis at massasje forebygger/forhindrer arrvev... (nå vet jeg ikke om dette stemmer når det gjelder silikon, for silikonpupper på hund forekommer jo ikke)

instruktøren på kurset jeg går, ga meg beskjed om når jeg i slutten av mars oppererte ut en ødelagt slimpose i kneet burde jeg massere for å forhindre arrvevet, noe jeg også har gjort. og vevet på kneet mitt er omtrent som det var før operasjonen, mens vevet på kneet til min mor som hadde samme opperasjon for noen år tilbake (som ikke ble massert) er både hardt og klumpete...

Så det er tydlig at dette er noe som faktisk virker...

hmm... Nå har jeg vel egentlig rotet meg laaangt ute på jordet her...

fra silikonpupper til hunder og knær...

du ble nok ikke noe klokere når det gjelder spørsmålet ditt, for det ble iallefall ikke jeg.. :forvirret: . men denne kapselen er jo arrvev, og jeg vil tro at dette arrvevet er det samme som arrvev andre plasser bortsett fra at det ligger et silikoninnlegg i midten. Så ut ifra det jeg har lært om massasje og arrvev vil nok også silikonpupper ha godt av litt kjærlig behandling... (tror ikke de fleste menn vil ha noe imot å gi en slik massasje... :sjarmor: )

må beklage om dette bare ble mye babling fra meg...

Gjest Embla s
Skrevet

Syns dette er et poeng som burde være mer tilstede når unge, barnløse kvinner vurderer silikon. Brystenes funksjon er jo å være matstasjon til babyer. Er det greit å velge bort dette mange år før det kanskje er aktuelt fordi man ønsker større bryster "der og da"?

Skrevet

Det er ingen større sjans for kapseldannelse om man ammer.

Disse ordene kom fra kirurgen som opererte meg.

Leger sier så mye rart :forvirret:

Ting de ikke har peil på, bør de heller ikke uttale seg om.

Som sagt har jeg silikon og har ammet uten problemer.

Men har man lagt inn store proteser, kan det være at det blir mindre plass til melken, men da kompenserer man ved å amme oftere.

Skrevet

Det er faktisk vanligst å legge protesen over muskelen her til lands, men det er som tåkedott sier allikevel. Alle som har lagt inn proteser i brystene vil få en viss grad av kapseldannelse. Det vanligste er Baker grade 1. Den har alle som er operert, det er vanlig dannelse av arrvev rundt selve protesen, noe som skjer fordi kroppen beskytter seg selv mot fremmedlegemet.

Baker grade 4 er den mest alvorlige graden. Da vil arrvevet trekke og dra i brystvevet, slik at brystene får en unormal fasong. Dette vil kunne medføre smerter. Det er sjelden at noen får dette, og jeg har heller ikke hørt at amming påvirker kapseldannelse.

Mer om kapseldannelsens grader finner en her:http://www.justbreastimplants.com/risks/capsule-contracture.htm

Skrevet

takk, det var greit å få forklaring på dette med amming. jeg har såvidt vært en liten tur innom tanken på silikon selv. jeg har gått ned svært mye i vekt pga medisiner. Og dette er medisiner jeg skal gå på resten av livet, og siden jeg har gått ned så mye i vekt, puppene mine som før var en fin rund B, ser nå ut to vrengte jeans-lommer... :sur: og det er jeg så absolutt ikke førnøyd med dette...

men silikon er bare en tanke som har streifet meg, skal iallefall vente et år for å se hvordan ting utvikler seg først... så det var fint å få avklaring på dette med amming, for jeg har vært veldig usikker på dette...

ang hvor innleggene legges, har jeg fått vite at de legges under brystmuskelen. og det var også gjort på denne jenta jeg snakket med...

i forhold til amming syns jeg dette virker bedre, så man ikke dytter den inn sammen med melkekjertlene... men det kan jo være bare noe jeg innbiller meg...

Skrevet

Silikon og røyking overfor barn er ok så lenge en ikke overdriver :)

Skrevet (endret)

Ja, noen leger legger under muskelen. Det betyr lenger tid på å komme seg etter operasjonen, men det er flere fordeler med å legge under muskelen. Muskelen vil fungere litt som en støttebh for protesen. Trener man mye vekter og særlig bryst, kan det se litt rart ut når en spenner musklene.

Dessuten er det litt mindre fare for alvorlig kapseldannelse når en legger protesen under muskelen. :)

Nå har ikke jeg operert selv, men jeg vurderer å legge saltvann inn i brystene mine. Jeg har fått masse info fra den siden jeg linket til.

Endret av Saeria
Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg har protesen over muskelen, og har fått inntrykk av at det er det mest vanlige i norge. de jeg kjenner med silikon har ihvertfall det.

så til saken; min kirurg fortalte at det var større sjans for kapseldannelse når man ammer.

en tidligere kollega fikk steinharde pupper etter å ha ammet førstemann for 16-17 år siden. (nå med de rue protesene skal det være mindre sjans for kapseldannelse.)

hun la da inn på nytt, og da hun fikk barn for et år siden fikk hun piller for å stoppe melken fordi hun ikke skulle amme.

Skrevet
Silikon og røyking overfor barn er ok så lenge en ikke overdriver  :)

Hæ?

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg la inn silikon for ca 3 år siden (a-c cup). Har ikke hatt noen problemer inntil nå nylig da jeg fikk mitt første barn! Etter 2 mnd med amming, fullammet ikke engang, men allikevel ble det ene brystet plutselig merkbart hardere og stod der som en ball. Sluttet å amme, men det har bare blitt væree og vondere siden den gang.. Er nå 4 mnd siden forandringen og vil anbefale å vente med silikon til man har de barnene man ønsker da kapseldannelse IKKE er noe å trakte etter. Veldig ubehagelig og overhodet ikke pent eller naturlig å ta på..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...