Gå til innhold

Føler meg utslitt..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har stått i en voldsom belastning over flere år- der flere i nærmeste familie har vært syke. Jeg har holdt det gående med å følge opp, jobbe og ta videreutdanning. Nå har ting roet seg, og jeg kjenner jeg er forferdelig sliten. Klarer ikke å hente meg inn igjen når jeg har fri, orker ikke å være sosial, og har ingenting å gi. Er vel på vei inn i tidlig overgangsalder i tillegg, så kan jo hende det har noe å si også. 

Fikk sovemedisin av legen, og det hjalp litt. Men de siste ukene har jeg sovet veldig dårlig likevel. Prøver å være mye ute og trene litt, men føler alt er et tiltak. Noen tips? Hvordan komme seg "oven på" igjen etter langvarig belastning?

Anonymkode: cd382...a8d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går du til psykolog? Har du vært sykemeldt? Det er kanskje lurt å vurdere gradert sykemelding til du får hentet deg inn igjen. 

Anonymkode: beeac...6bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste boka overskuddsliv av Liv Selland, og syns den var til mye hjelp 🤗

Anonymkode: 38ba9...afb

AnonymBruker
Skrevet

Du må redusere belastningen betraktelig, slik at du kan få til å lande, bearbeide det du har vært igjennom, hvile og bygge opp litt robusthet igjen. For meg var eneste måte å få til det på langtidssykemelding, men hva som funker for deg vet bare du.

Det er også lurt å få henvisning til gynekolog som kan vurdere om du kan ha nytte av hormonbehandling, samt sjekke status på jern, b12, d-vitamin etc. hos fastlege.

❤️

Anonymkode: 63faa...6cf

AnonymBruker
Skrevet

Har vært der. Måtte ha psykologisk hjelp fordi jeg ble så utkjørt. Er ca 2 år siden jeg fikk psykisk hjelp og en langtidssykemelding. Er tilbake i full jobb nå men fremdeles veldig sliten. 

Psyken er ikke noe bedre enn andre kroppsdeler. Blir foten knekt, så må den gro. Blir psyken knekt så må den gro. Det tar tid. Ofte kan man ikke gjøre annet enn å hvile, unngå belastning og la sårene gro med tiden. Være tålmodig og snill med seg selv.

Min psykolog sa at noe av det viktigste jeg måtte gjøre var å distansere meg fra flere stressfaktorer. Jeg måtte innse at jeg ikke tålte det samme som før, ihvertfall for en periode. 

Deretter skulle jeg fokusere på ting som gav meg glede. Uansett hvor store og små. For når bøtta er tom så trenger den påfyll. 

Jeg startet med små ting. Unne meg en god frokost. Dra på restaurant med kjæresten. Kjøpe noen nye kjoler, ordne håret. Bare små ting. Hyggelige ting. Ting man kan glede seg til, som er bekymringsfritt og bare koselig. Gjør mye av det.

Og mye mindre negative ting. Du har nok vært i ubalanse og underskudd lenge, og det må rettes opp i. 

Anonymkode: 81d88...346

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...