Fossegrimen Skrevet 9. juni #1 Skrevet 9. juni Eg er lei av Google. Eg er lei av at dei skal tvinge på meg KI over alt, og eg er lei av at dei ikkje bryr seg om personvernet mitt. Derfor prøvde eg ein stund søkemotoren Duckduckgo, som er rekna for å vera veldig god på personvern og privatliv. Eg synst han er god på engelsk, men på norske treff synst eg det vart svakare. Den siste eg har prøvd er Ecosia. Dette er ein såkalla "grønn" søkemotor som nyttar inntektane frå søkinga til å plante tre rundt i verda. Her synst eg treffa eg får er ganske bra, og er har forstått det sånn at dei er mykje likare på personvern enn det Google er. Den siste månaden har dei planta over 1,3 millionar tre. Er det nokon grunn til at vi er så forelska i Google?
AnonymBruker Skrevet 9. juni #2 Skrevet 9. juni Chrome/Google er enkelt og det funker. Ser ingen grunn til å benytte noe andre Anonymkode: 15340...d8a
AnonymBruker Skrevet 9. juni #4 Skrevet 9. juni Enig i at Google har blitt dårligere. Nå bare AI og styrte treff. Pluss mangel på personvern. Men er ikke nok interessert i å bytte heller… det er så ENKELT med google. Anonymkode: 0f07e...00d
AnonymBruker Skrevet 9. juni #5 Skrevet 9. juni Eg nyttar berre nynorsk-ordboka. Anonymkode: 3a22e...e85
AnonymBruker Skrevet 9. juni #6 Skrevet 9. juni Ecosia har jeg brukt det siste året. Får mye bedre treff der enn jeg gjorde den siste tiden i google. Google fordumma treffene sine for at man skulle øke antall klikk. Var innom duckduckgo før ecosia, men synes ikke de var like gode. Bruker vivaldi som nettleser. Anonymkode: ec6e2...d7a 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni #7 Skrevet 9. juni Har selv tenkt på denne Googleavhengigheten, men enda ikke gjort noe med den. Det virker som det krever et bevisst arbeid med å endre slike vaner og det har jeg ikke tatt meg tid til enda. Men av alternative søkemotorer kjenner jeg til startpage.com og Qwant. Kun av navn, har ikke testet de nevneverdig enda. Anonymkode: 96949...b72
Fossegrimen Skrevet 10. juni Forfatter #10 Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (På 9.6.2026 den 14.19): Brave - Ingen reklame 🤩 Anonymkode: beaa6...cfc Som søkemotor eller som nettlesar? Fungerer det bra på norske søk?
AnonymBruker Skrevet 10. juni #12 Skrevet 10. juni Fossegrimen skrev (4 timer siden): Som søkemotor eller som nettlesar? Fungerer det bra på norske søk? Begge deler. Det hender du må bla litt lenger enn på Google for å finna det du leiter etter når det gjeld butikkar i Noreg osv, men eg tykkjer det er ein liten pris å betale. Har aldri kjent behov for å gå attende til Google for noko som helst. Anonymkode: 16304...572
AnonymBruker Skrevet 10. juni #13 Skrevet 10. juni Duckduckgo (ddg.gg). Sporer deg ikke og funker bra på norsk også. Du kan velge om du ønsker norske søkeresultater eller internasjonale, eller for den saks skyld et hvilket som helst land. Du kan fjerne alt av sponsede resultater osv i innstillingene. Yandex når jeg trenger ny nettside å se filmer på, for slike søkeresultater skjuler alle vestlige søkemotorer. Vurderer du ny nettleser er Brave veldig bra, men de dytter mye rart på deg som du må fjerne på hjemsiden og i innstillinger. Google, Facebook, iPhone.. disse er populære fordi de var først ute og folk er kjent med de, ikke fordi de er best. Anonymkode: e9183...b39
AnonymBruker Skrevet 10. juni #14 Skrevet 10. juni Har brukt Chrome veldig lenge som nettleser, men synes den har blitt dårligere. Spesielt på å klare å fjerne reklame fra YouTube. Så har gått over til Firefox nå. Anonymkode: 7a0a8...2ee 1 1
piggrokken Skrevet 10. juni #15 Skrevet 10. juni Fossegrimen skrev (På 9.6.2026 den 11.54): Eg er lei av Google. Eg er lei av at dei skal tvinge på meg KI over alt, og eg er lei av at dei ikkje bryr seg om personvernet mitt. Derfor prøvde eg ein stund søkemotoren Duckduckgo, som er rekna for å vera veldig god på personvern og privatliv. Eg synst han er god på engelsk, men på norske treff synst eg det vart svakare. Den siste eg har prøvd er Ecosia. Dette er ein såkalla "grønn" søkemotor som nyttar inntektane frå søkinga til å plante tre rundt i verda. Her synst eg treffa eg får er ganske bra, og er har forstått det sånn at dei er mykje likare på personvern enn det Google er. Den siste månaden har dei planta over 1,3 millionar tre. Er det nokon grunn til at vi er så forelska i Google? Vi er vel forelska i Google fordi det har vært standarden så lenge - det er skjelden et firmanavn blir et verb (å google). Har du forsøkt yandex? Leser mye russisk og det er go-to søkemotoren i Russland. Finner mye du ikke finner på Google der. Savner askjeeves og da yahoo bare var en samling av lenker😀
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå