Gå til innhold

Gratis ferietilbud

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på hva andre tenker om denne situasjonen.

Kort versjon: 

En venninne som jobber frivillig tipser meg ofte om gratis ferietilbud for barn fra lavinntektsfamilier. Hun mener barnas far kan være i målgruppen for slike tilbud og ta med barna på tur. Jeg har selv tenkt at han ikke passer inn i målgruppen, fordi barna allerede reiser mye på ferie med meg og samboeren min. Jeg har derfor vært redd for at vi skal ta plassen til familier hvor barna aldri får reise på ferie med noen av foreldrene sine. Venninnen min mener imidlertid at det er barnas fars økonomiske situasjon som er relevant, og at han derfor kan være i målgruppen selv om jeg ikke er det.

Hva tenker dere? Er dette et tilbud han bør benytte seg av, eller bør plassene gå til familier hvor barna ellers ikke får ferieopplevelser i det hele tatt?

Lang versjon:

Jeg har to barn på 10 og 15 år sammen med barnas far. Vi har ikke vært sammen på åtte år. Jeg har hatt ny samboer i seks år. Barnas far er uføretrygdet og har vært det i omtrent seks år. Samboeren min og jeg har god økonomi. Begge tjener over gjennomsnittet i Norge, vi eier hus og har i tillegg en leilighet vi leier ut. Vi har relativt lite gjeld.

Barnas far bor i en kommunal bolig med ett soverom. Barna er hos far omtrent én natt i måneden. Han sier selv at han ikke har kapasitet eller overskudd til mer enn det. Vi reiser ofte på ferie med barna, både i Norge og i utlandet. Barnas far har derimot svært stram økonomi. De fire første årene etter at jeg og samboeren min ble sammen, betalte vi flere ferier til utlandet for barnas far og barna slik at de kunne få gode opplevelser sammen. For to år siden valgte vi å slutte med dette, blant annet fordi han ellers i liten grad stiller opp for barna eller prioriterer tid sammen med dem.

Vi har også forsøkt å hjelpe på andre måter. Blant annet har vi ordnet gratis lån av hytte gjennom venner, og vi har av og til bidratt med kinobilletter og lignende. Barna har årskort til badeland og ulike aktivitetsparker, men far bruker sjelden disse tilbudene sammen med dem fordi han ikke orker eller ikke har tid. Hvert år sier han at han skal spare opp penger til å ta barna med på ferie eller til syden året etter, men det har aldri blitt noe av. Han mottar også barnetillegg. Han betaler ikke barnebidrag fordi inntekten min er betydelig høyere enn hans. Han bidrar heller ikke økonomisk til barnas utgifter, som klær, sykler, fritidsaktiviteter, idrettsutstyr, regulering eller konfirmasjon. Jeg vet at han egentlig skulle vært med og dekket enkelte av disse kostnadene, men jeg har valgt å ikke ta diskusjonen fordi han har begrensede økonomiske ressurser og dårlig økonomisk kontroll.

Han har også en del gjeld som ble opparbeidet etter samlivsbruddet, i en periode hvor han hadde det svært vanskelig psykisk. Denne gjelden betaler han fortsatt på, men skal etter planen være nedbetalt om omtrent ett år. Han har også en kjæreste som har to barn, men de bor ikke sammen. 

Grunnen til at jeg spør, er at en venninne som jobber frivillig ofte tipser meg om gratis ferietilbud for barn fra lavinntektsfamilier. Hun mener barnas far kan være i målgruppen for slike tilbud og ta med barna på tur for å skape fine opplevelser sammen. Jeg har selv tenkt at han ikke passer inn i målgruppen, fordi barna allerede reiser mye på ferie med meg og samboeren min. Jeg har derfor vært redd for at vi skal ta plassen til familier hvor barna aldri får reise på ferie med noen av foreldrene sine. Venninnen min mener imidlertid at det er barnas fars økonomiske situasjon som er relevant, og at han derfor kan være i målgruppen selv om jeg ikke er det.

Hva tenker dere? Er dette et tilbud han bør benytte seg av, eller bør plassene gå til familier hvor barna ellers ikke får ferieopplevelser i det hele tatt?

Anonymkode: 748b2...dac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er aktivitet SAMMEN med far så kjør på. Er det uten far så dropper dere det.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (Akkurat nå):

Om det er aktivitet SAMMEN med far så kjør på. Er det uten far så dropper dere det.

Det er aktiviteter/ferier sammen med far, ja ☺️

• Liker 2
Skrevet

Iom at han har så lite samvær, også pga kapasitet tenker jeg at dette får han finne ut av selv.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kort versjon: 

En venninne som jobber frivillig tipser meg ofte om gratis ferietilbud for barn fra lavinntektsfamilier. Hun mener barnas far kan være i målgruppen for slike tilbud og ta med barna på tur. Jeg har selv tenkt at han ikke passer inn i målgruppen, fordi barna allerede reiser mye på ferie med meg og samboeren min. Jeg har derfor vært redd for at vi skal ta plassen til familier hvor barna aldri får reise på ferie med noen av foreldrene sine. Venninnen min mener imidlertid at det er barnas fars økonomiske situasjon som er relevant, og at han derfor kan være i målgruppen selv om jeg ikke er det.

Lang versjon:

Jeg har to barn på 10 og 15 år sammen med barnas far. Vi har ikke vært sammen på åtte år. Jeg har hatt ny samboer i seks år. Barnas far er uføretrygdet og har vært det i omtrent seks år. Samboeren min og jeg har god økonomi. Begge tjener over gjennomsnittet i Norge, vi eier hus og har i tillegg en leilighet vi leier ut. Vi har relativt lite gjeld.

Barnas far bor i en kommunal bolig med ett soverom. Barna er hos far omtrent én natt i måneden. Han sier selv at han ikke har kapasitet eller overskudd til mer enn det. Vi reiser ofte på ferie med barna, både i Norge og i utlandet. Barnas far har derimot svært stram økonomi. De fire første årene etter at jeg og samboeren min ble sammen, betalte vi flere ferier til utlandet for barnas far og barna slik at de kunne få gode opplevelser sammen. For to år siden valgte vi å slutte med dette, blant annet fordi han ellers i liten grad stiller opp for barna eller prioriterer tid sammen med dem.

Vi har også forsøkt å hjelpe på andre måter. Blant annet har vi ordnet gratis lån av hytte gjennom venner, og vi har av og til bidratt med kinobilletter og lignende. Barna har årskort til badeland og ulike aktivitetsparker, men far bruker sjelden disse tilbudene sammen med dem fordi han ikke orker eller ikke har tid. Hvert år sier han at han skal spare opp penger til å ta barna med på ferie eller til syden året etter, men det har aldri blitt noe av. Han mottar også barnetillegg. Han betaler ikke barnebidrag fordi inntekten min er betydelig høyere enn hans. Han bidrar heller ikke økonomisk til barnas utgifter, som klær, sykler, fritidsaktiviteter, idrettsutstyr, regulering eller konfirmasjon. Jeg vet at han egentlig skulle vært med og dekket enkelte av disse kostnadene, men jeg har valgt å ikke ta diskusjonen fordi han har begrensede økonomiske ressurser og dårlig økonomisk kontroll.

Han har også en del gjeld som ble opparbeidet etter samlivsbruddet, i en periode hvor han hadde det svært vanskelig psykisk. Denne gjelden betaler han fortsatt på, men skal etter planen være nedbetalt om omtrent ett år. Han har også en kjæreste som har to barn, men de bor ikke sammen. 

Grunnen til at jeg spør, er at en venninne som jobber frivillig ofte tipser meg om gratis ferietilbud for barn fra lavinntektsfamilier. Hun mener barnas far kan være i målgruppen for slike tilbud og ta med barna på tur for å skape fine opplevelser sammen. Jeg har selv tenkt at han ikke passer inn i målgruppen, fordi barna allerede reiser mye på ferie med meg og samboeren min. Jeg har derfor vært redd for at vi skal ta plassen til familier hvor barna aldri får reise på ferie med noen av foreldrene sine. Venninnen min mener imidlertid at det er barnas fars økonomiske situasjon som er relevant, og at han derfor kan være i målgruppen selv om jeg ikke er det.

Vi er ikke lavinntektsfamilie (gjennomsnittslønn) , men vi har allikevel vært med på ulike typer slike arrangementer gjennom derdubor/skolefri. For meg handler det ikke om økonomien, men om mangfoldet og samholdet. Jeg syns barna har godt av å bli kjent med, og å være sammen med, flere typer mennesker enn kun de som ser mest ut som dem selv. 

I deres tilfelle er det far, ikke du, som må vurdere om det er aktuelt for han. Han hadde kanskje hatt godt av å gjøre noe hyggelig med barna sine, han også? 

Anonymkode: 511c7...48d

• Liker 1
Skrevet

Om dette er aktiviteter far kan gjøre sammen med barna, så er jo han akkurat i målgruppen. 

Anonymkode: 3309f...fc2

• Liker 3
Skrevet

Hvis det er et tilbud som gjør at barna kan få fine opplevelser med faren sin og han er i målgruppa er det helt innafor. Om han har kapasitet til å delta er opp til ham ofc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er aktiviteter/ferier sammen med far, ja ☺️

Da kunne det jo ikke vært mer åpenbart at de er i målgruppen. Hvorfor er det noe å lure på?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker det er helt greit, han er i målgruppen og på denne måten får han mulighet til å gjøre noe sammen med barna uten at dere har bekostet det. Kanskje det ligger litt i ære i nettop det. 

Anonymkode: 27acb...ba3

• Liker 2
Skrevet

Far har lite samvær og lite kapasitet, da er det kanskje mye om de plutselig skal være sammen på tur? Det er noe helt annet å være samværspappa i noen timer eller et døgn, vs å faktisk måtte være forelder 24 timer i strekk sammen med andre.

Dette må far selv finne ut av. Barna går ikke glipp av moro og turer da dere ivaretar den biten, så det står ikke på at de ikke får oppleve noe. Det er mer at de ikke får oppleve noe sammen med far. Dette må far selv finne ut av.

I tillegg jeg jeg nevnte at det er ekstremt stor pågang på slike opplevelser. Barn fra lav inntektsfamilier som aldri opplever noe da mat, husly og regninger prioriteres. Det er alltid mange søkere og få plasser. Jeg er uenig med din venninne at dette er noe for dere og du kan selv tenke deg hvor kjipt det må være om dere får plass og dere snakker om den siste turen dere var på og oppdager at resten av gjengen aldri har vært på båt/fly/på ferie før. Kleint, flaut for dere og unødvendig. Ja dere hadde tatt opp plass til noen som trenger det, dere trenger det ikke. Det er som å stå i matkø og hente mat for å så gå på mcdonalds..

Anonymkode: 562b4...a17

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Far har lite samvær og lite kapasitet, da er det kanskje mye om de plutselig skal være sammen på tur? Det er noe helt annet å være samværspappa i noen timer eller et døgn, vs å faktisk måtte være forelder 24 timer i strekk sammen med andre.

Dette må far selv finne ut av. Barna går ikke glipp av moro og turer da dere ivaretar den biten, så det står ikke på at de ikke får oppleve noe. Det er mer at de ikke får oppleve noe sammen med far. Dette må far selv finne ut av.

I tillegg jeg jeg nevnte at det er ekstremt stor pågang på slike opplevelser. Barn fra lav inntektsfamilier som aldri opplever noe da mat, husly og regninger prioriteres. Det er alltid mange søkere og få plasser. Jeg er uenig med din venninne at dette er noe for dere og du kan selv tenke deg hvor kjipt det må være om dere får plass og dere snakker om den siste turen dere var på og oppdager at resten av gjengen aldri har vært på båt/fly/på ferie før. Kleint, flaut for dere og unødvendig. Ja dere hadde tatt opp plass til noen som trenger det, dere trenger det ikke. Det er som å stå i matkø og hente mat for å så gå på mcdonalds..

Anonymkode: 562b4...a17

Jeg er enig i at far må finne ut av dette selv.

Men venninna til Ts, som faktisk jobber med tilbudet, mener far er midt i målgruppen. Så jeg mener at far må få informasjon og tilbud om å delta. Og får de plass så er det ikke noe å tenke over da de faktisk er i målgruppen.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Klart far er i målgruppen , ingenting å lure på det

Anonymkode: 6eb16...032

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kort versjon: 

Lang versjon:

Far er kvalifisert 

Anonymkode: f9a4d...7d6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde nevnt det for far, så kan han gjøre hva han vil med informasjonen. Men jeg hadde spurt venninnen min om det er mange søkere på dette, for jeg synes det i hovedsak det bør være et tilbud for barn som ikke har mulighet til ferier/opplevelser overhodet, og er det ledige plasser utover det så kan det være aktuelt for far i dette tilfellet. 

Anonymkode: 3f443...247

Skrevet

Hvis det er Røde Kors sitt ferietilbud, så er det for barn som lever i fattigdom. Vil ikke akkurat påstå at dine barn lever under det.

Anonymkode: f0acb...1e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis det er Røde Kors sitt ferietilbud, så er det for barn som lever i fattigdom. Vil ikke akkurat påstå at dine barn lever under det.

Anonymkode: f0acb...1e3

Nei, det er for familier som lever i fattigdom. Og det kan jo høres ut som om far og barn gjør det, men barnet og mor gjør ikke det.

Det er uansett opp til arrangør å vurdere søknadene, og i dette tilfellet har jo noen som jobber på det aktuelle arrangementet ment at far og barn kan søke. Tenker det veier litt...

Skrevet

Jeg tenker motsatt av dere som sier at dette får far finne ut av selv. Siden TS skriver at han ikke orker å ha barna så mye, og sliter/har slitt med den psykiske helsa, får jeg inntrykk av at han er en person med litt lite kapasitet til å ta tak og å initiere noe som helst. Da kan det være helt innafor å tipse ham om disse tilbudene. At barna reiser masse med mor og og hennes samboer er jo fint, men problemstillingen har flere sider enn det. Det at også far kan gjøre aktiviteter sammen med barna i ferien handler om at barna også kan bygge minner og fellesskap med far. Dette kan igjen innvirke positivt på fars verdighet og selvfølelse. Det høres helt ærlig ut som det er helt nødvendig. 

Anonymkode: 3f94a...0a0

• Nyttig 1
Skrevet

Men selv om dere reiser en del så vil jo sikkert faren også ha en fin ferie med barna og det kan da vel ikke være så vanskelig å skjønne og man tar jo uansett ikke plassen til andre det er jo regler for sånt man kan ikke bare melde seg på ig si at man er fattig, hvis det hadde vært så enkelt hadde veldig mange misbrukt tilbudene som er kun for dem som går under fattige 

Anonymkode: a09fd...053

Skrevet

Ryddet for avsporinger. 

Christina82, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...