Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har råd, så hadde jeg invitert far på noe med dere si hvert 3 eller 4 år. En ting er at det spørs om han har overskudd, en annen ting er at deres barn er ikke i målgruppen.  Det er far som er det. Og har dere virkelig såpass god råd, kan dere løse dette innad i familien. Det er mange familier som faktisk har behov for det tilbudet. 

Anonymkode: 326b1...254

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2026 den 7.28):

Hei, jeg lurer på hva andre tenker om denne situasjonen.

Kort versjon: 

En venninne som jobber frivillig tipser meg ofte om gratis ferietilbud for barn fra lavinntektsfamilier. Hun mener barnas far kan være i målgruppen for slike tilbud og ta med barna på tur. Jeg har selv tenkt at han ikke passer inn i målgruppen, fordi barna allerede reiser mye på ferie med meg og samboeren min. Jeg har derfor vært redd for at vi skal ta plassen til familier hvor barna aldri får reise på ferie med noen av foreldrene sine. Venninnen min mener imidlertid at det er barnas fars økonomiske situasjon som er relevant, og at han derfor kan være i målgruppen selv om jeg ikke er det.

Hva tenker dere? Er dette et tilbud han bør benytte seg av, eller bør plassene gå til familier hvor barna ellers ikke får ferieopplevelser i det hele tatt?

Lang versjon:

Jeg har to barn på 10 og 15 år sammen med barnas far. Vi har ikke vært sammen på åtte år. Jeg har hatt ny samboer i seks år. Barnas far er uføretrygdet og har vært det i omtrent seks år. Samboeren min og jeg har god økonomi. Begge tjener over gjennomsnittet i Norge, vi eier hus og har i tillegg en leilighet vi leier ut. Vi har relativt lite gjeld.

Barnas far bor i en kommunal bolig med ett soverom. Barna er hos far omtrent én natt i måneden. Han sier selv at han ikke har kapasitet eller overskudd til mer enn det. Vi reiser ofte på ferie med barna, både i Norge og i utlandet. Barnas far har derimot svært stram økonomi. De fire første årene etter at jeg og samboeren min ble sammen, betalte vi flere ferier til utlandet for barnas far og barna slik at de kunne få gode opplevelser sammen. For to år siden valgte vi å slutte med dette, blant annet fordi han ellers i liten grad stiller opp for barna eller prioriterer tid sammen med dem.

Vi har også forsøkt å hjelpe på andre måter. Blant annet har vi ordnet gratis lån av hytte gjennom venner, og vi har av og til bidratt med kinobilletter og lignende. Barna har årskort til badeland og ulike aktivitetsparker, men far bruker sjelden disse tilbudene sammen med dem fordi han ikke orker eller ikke har tid. Hvert år sier han at han skal spare opp penger til å ta barna med på ferie eller til syden året etter, men det har aldri blitt noe av. Han mottar også barnetillegg. Han betaler ikke barnebidrag fordi inntekten min er betydelig høyere enn hans. Han bidrar heller ikke økonomisk til barnas utgifter, som klær, sykler, fritidsaktiviteter, idrettsutstyr, regulering eller konfirmasjon. Jeg vet at han egentlig skulle vært med og dekket enkelte av disse kostnadene, men jeg har valgt å ikke ta diskusjonen fordi han har begrensede økonomiske ressurser og dårlig økonomisk kontroll.

Han har også en del gjeld som ble opparbeidet etter samlivsbruddet, i en periode hvor han hadde det svært vanskelig psykisk. Denne gjelden betaler han fortsatt på, men skal etter planen være nedbetalt om omtrent ett år. Han har også en kjæreste som har to barn, men de bor ikke sammen. 

Grunnen til at jeg spør, er at en venninne som jobber frivillig ofte tipser meg om gratis ferietilbud for barn fra lavinntektsfamilier. Hun mener barnas far kan være i målgruppen for slike tilbud og ta med barna på tur for å skape fine opplevelser sammen. Jeg har selv tenkt at han ikke passer inn i målgruppen, fordi barna allerede reiser mye på ferie med meg og samboeren min. Jeg har derfor vært redd for at vi skal ta plassen til familier hvor barna aldri får reise på ferie med noen av foreldrene sine. Venninnen min mener imidlertid at det er barnas fars økonomiske situasjon som er relevant, og at han derfor kan være i målgruppen selv om jeg ikke er det.

Hva tenker dere? Er dette et tilbud han bør benytte seg av, eller bør plassene gå til familier hvor barna ellers ikke får ferieopplevelser i det hele tatt?

Anonymkode: 748b2...dac

Hadde de vært på aktiviteten i far sin uke, så hadde det passet. Men siden de er hos pappaen kun 1 dag i måneden, så har de vel gode økonomiske forhold i 30 dager i mnd. 

La andre familier bruke tilbudet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...