Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt trips på plantene mine siden våren 2025. Først forsto jeg ikke hva det var, fordi jeg aldri hadde hatt det før. Etter hvert skjønte jeg at det var trips som ødela plantene.

Jeg kjøpte spray på Plantasjen og brukte den flere ganger. Da så det ut som trips forsvant, og hele sommeren gikk bra.

Men vinteren 2025/2026 kom trips tilbake på én av plantene. Jeg prøvde å kjøpe spray igjen, men fikk beskjed om at det er sesongvare og ikke finnes før februar/mars.
Nå klarer jeg ikke bli kvitt trips. Den kommer tilbake hele tiden.
I dag kastet jeg to store planter fordi de mistet blader hele tiden, og det så rotete ut rundt dem. Til slutt orket jeg ikke mer.

Men jeg har to planter som betyr veldig mye for meg. Jeg har dem etter moren min, og jeg vil aldri kaste dem. Jeg er redd for at trips skal ødelegge dem også.
Finnes det andre måter å bli kvitt trips på enn spray fra Plantasjen?

Jeg skal reise til hjemlandet mitt og være borte i nesten to måneder. En tenåring skal vanne plantene mine to ganger i uka, men hun har ingen erfaring med planter. Hun kan bare vanne, ikke følge med på skadedyr.
Hva kan jeg gjøre for å beskytte plantene mens jeg er borte?

Anonymkode: 531f0...556

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trips er nesten umulig å bli kvitt… smitter mellom planter også, siden de flyr. Men:

Isoler planten: Sett den angrepne planten i karantene umiddelbart.

Skyll den: Gi planten en god dusj med lunkent, moderat vann for å skylle bort voksne trips og nymfer.

Fjern blader: Klipp av blader som er hardt skadet.

Anonymkode: 3b678...494

AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve å dunke dem i vann med grønnsåpe eller zalo, litt olje og litt rødsprit. Mange oppskrifter på nettet. Men hvis du skal være borte i månedsvis klekkes de nok på nytt... Se etter om det finnes limfeller eller andre middel du kan bruke på nettet.

Anonymkode: 02bc2...473

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...