Gå til innhold

Dine beste rundstykker?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal bake rundstykker til kurvfest på jobb, hva er din beste oppskrift på fine eller grove rundstykker som du alltid lykkes med?

Anonymkode: 12d60...2df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker en blanding av hvetemel, rugmel og grovmalt hvete, og har i en del forskjellige frø (bruker Vilje sin Frøblanding) 

Skrevet (endret)

1,5 kg mel (bare hvetemel for fine rundstykker, jeg synes det å bytte en tredel med havregryn og sammalt hvete er godt)

7 dl lettmelk

1,5 poser tørrgjær

1 boks kesam

2 ts salt

225 g smør/margarin

1 egg til deigen + 1 til pensling

Smelt smøret, ha i melken og varm til fingervarmt. Ha i kjøkkenmaskin sammen med resten av ingrediensene. Elt godt. La heve 1 time. Trill 36 rundstykker og sett på brett. Etterhev 45 minutter. Pensle med vispet egg og dryss på valmuefrø. Stek ved 225 grader i ca 15 minutter.

Endret av Arkana
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg baker knafrie rundstykker etter Martin Johanssons oppskrift (med fersk gjær - viktig!). De blir virkelig alltid vellykkede, og kan varieres på mange måter, med feks litt grovt mel, tørket frukt eller nøtter i deigen, sesamfrø eller solsikkefrø på toppen osv.

Grunnoppskrift: https://www.land.se/recept/a/frallor-smart-grundrecept

Anonymkode: de24d...b26

Skrevet

Synes enkle, lyse er best til sånne anledinger :)

3 dl melk, 2 ss smør, 1 pk. tørrgjær, ca 7 dl. hvetemel. 

Varm opp melken til den er godt lunken, ta i 1 ts sukker og tilsett gjæren. Når den skummer litt og har løst seg opp tilsetter du 1 ts salt og rører sakte inn melet til passe deig. Dette blir 8-10 gode rundstykker, så ganger du bare opp til antallet du vil ha :)

Anonymkode: d2d8e...cb4

Skrevet
Arkana skrev (18 timer siden):

1,5 kg mel (bare hvetemel for fine rundstykker, jeg synes det å bytte en tredel med havregryn og sammalt hvete er godt)

7 dl lettmelk

1,5 poser tørrgjær

1 boks kesam

2 ts salt

225 g smør/margarin

1 egg

Smelt smøret, ha i melken og varm til fingervarmt. Ha i kjøkkenmaskin sammen med resten av ingrediensene. Elt godt. La heve 1 time. Trill 36 rundstykker og sett på brett. Etterhev 45 minutter. Pensle med vispet egg og dryss på valmuefrø. Stek ved 225 grader i ca 15 minutter.

Skal egget i deigen eller til pensling?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal egget i deigen eller til pensling?

Det skal i deigen. Jeg har endret innlegget så det kommer tydelig fram. 🙂

Endret av Arkana
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...