lillesnillelilla Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden Hva kan man bruke store mengder oregano til? Har altfor mye oregano i hagen til at det er vits i å tørke alt....
Million Skrevet 8 timer siden #2 Skrevet 8 timer siden Du kan prøve å ha en "italiensk sommer" og lage så mye mat som mulig, inspirert av det italienske kjøkken som bruker mye oregano? Eller du kan kaste deg på bølgen og få dilla på den fantastisk gode kylling-og-pasta-retten "Marry Me Chicken"? Den inneholder oregano. Det finnes mange oppskrifter på nettet i litt ulike varianter, og de to jeg har sett på og bruker som grunnlag, finner du her og her. De har riktignok tørket oregano i seg, men kan du ikke bruke fersk og hakke den og ha i? Se hvordan det blir? Den første av de to linkene jeg gir er den beste, synes jeg. Går du for nummer to, bytt ut kyllingbryst med kyllinglårfilet. Det er mye, mye saftigere og bedre å bruke. Jeg har også økt litt av noen ingredienser etter smak og behag.
BertaMyrvold_72 Skrevet 8 timer siden #3 Skrevet 8 timer siden Å så fint at du har mykje!! Eg ville tørka noko uansett (heng det i bunter opp ned i kjøkenet, ser fint ut og), men du har rett at det blir mykje. Eg lagar oreganoolje sjølv kvar haust. Putt det grøne i ei flaske med god olivenolje og la stå i nokre veker, så har du noko å slenge på pizza og salat heile vinteren. Eller du kan frysa det ned i isbitformer med litt olje, då har du ferdige porsjonar når du treng. Mi mor frøs alle slags urter sånn, ho var heilt manisk på det. Gi gjerne vekk og! Sjukehjem tar imot iblant (eg veit det fordi eg jobbar på eitt), og naboar blir alltid glade. Folk på Finn sel og ferske urter, du blir overraska kor mykje folk er villige å betale for noko du har for mykje av. OG - veldig viktig - oregano er kjempegodt mot ei sår hals. Lag te av friske blad med honning. Mor mi brukte det alltid. Forresten, dette med oregano minner meg om noko pinleg... på 90-talet drog eg og ei venninne (Marit, vi mista kontakta etter ho flytta til Stavanger) til Amsterdam. Vi skulle vere SKIKKELEG ville altså, vi var i 20-åra og frigjorde. Vi gjekk til ein sånn kaffisjapp og skulle kjøpe du veit kva. Eg snakka ikkje engelsk så godt og typen bak disken var litt slu, eg såg det etterpå. Vi betalte mykje pengar for ein liten pose, gjekk ut på ein park, rulla oss sigarettar (Marit kunne det, eg satt berre der), og tok eit drag... det smakte PIZZA. Ikkje "litt urteaktig", det smakte SPAGHETTI BOLOGNESE. Vi blei lurt, vi hadde betalt for ein pose oregano!! Vi sat der i parken og berre lo og lo til vi fekk vondt i magen. Eg er framleis litt sint på den fyren, men det er og litt morosamt no når eg tenker på det 🙂 Så ja, oregano har mange bruksområde, men IKKJE det altså 😄 mvh Berta
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Skrevet 5 timer siden Lage chimichurri? Eller denne https://ottolenghi.co.uk/pages/recipes/roasted-chicken-legs-dates-olives-capers der det også skal brukes frisk oregano (helst gresk, men uansett). Anonymkode: a243c...b9c
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Skrevet 5 timer siden Gi det til kolleger 😄 Anonymkode: 4a546...6ad
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Skrevet 5 timer siden Jeg bruker mye oregano. Bruker det på pizza, på ostesmørbrød og i pastaretter med tomatsaus. Anonymkode: 64db5...f2a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå