Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier, hvor mye bør vi ha i buffer? Har antagelig for mye stående på en (ganske dårlig) sparekonto nå.

- 2 voksne, en i 100% jobb og en i 50%. Får inn rundt 60.000 totalt i måneden

- 3 barn 6-12 år

-  50 år gammelt hus uten noen umiddelbare store vedlikeholdsbehov men man vet jo aldri

- 5 år gammel bil i god stand

- ingen lån utover huslån, men det er jo dumt å betale renter på huslånet når vi kunne betalt ned en god del av det med sparepengene... 

Anonymkode: f82f6...570

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tommelfingerregelen er vel 2 månedsinntekter. 

Jeg har det meste stående i fond, men har ca 10.000 på en tilgjengelig konto ved nødstilfeller. 

Anonymkode: 07fa2...26b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tommelfingerregelen er vel 2 månedsinntekter. 

Jeg har det meste stående i fond, men har ca 10.000 på en tilgjengelig konto ved nødstilfeller. 

Anonymkode: 07fa2...26b

jeg trodde det var tre? eller riktigere - tre mnd med faste ugifter på sparekonto.. 

Anonymkode: 373b4...02a

AnonymBruker
Skrevet

har 70k, familie på 3

Anonymkode: 48c39...575

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nok til å klare utgifter for 2 dager. 

Det er sånn næringslivet opererer, det så vi under covid. 

Ser ingen grunn til at det skal være noe annerledes for meg som privatperson. 

Anonymkode: 8580f...fb5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke buffer, satser på redningspakke eller tiltak om noe går galt 

Anonymkode: 5c613...6be

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mellom 100 og 200k et sted. 

Anonymkode: e5f75...db8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som buffer, utenom ordinær sparing til vedlikehold av bolig, ferie etc etc:

Nok til å dekke en rotfylling med krone, en bilreparasjon på 10-20', et nytt kjøleskap/vaskemaskin – samme måned. Dette er et minimum.

Men generelt: 2-3 netto månedslønner som buffer.

Anonymkode: 2641e...822

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som ren buffer, trenger man ikke nødvendigvis så voldsomt mye. Der kommer man langt med 50 000 tenker jeg. Men når det gjelder en sum satt av til vedlikehold av bolig, så bør den være betydelig høyere når det er snakk om en gammel enebolig. Der hadde jeg nok ville hatt minst 250 000 tilgjengelig. 

Anonymkode: c6f18...3b3

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å eie et hus, og særlig da et eldre hus som deres, kan fort koste en hel del penger i akutte utgifter. Skifte av lekk tak, drenering av grunnmur og legge på ny dreneringsplast osv, kan koste flere hundre tusen kr. Klarer dere ikke spare opp dette, kan man bli nødt til å ta opp mer lån på huset for å dekke slike vedlikeholdsutgifter, som i blant kan komme veldig brått på.

Buffer kun til dagligdagse utgifter og husholdningsapparater bør ligge på rundt tre månedsinntekter. Netto altså. 

Anonymkode: e8992...b93

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Betal alt inn på huslån og søk deretter om å gjøre om lånet til boligkreditt lån. Da trenger dere ikke buffer og har full frihet. Litt høyere rente på disse lånene grunnet fleksibiliteten det gir. Men det kreves at man har forståelse for økonomi og ikke bruker unødvendig!

Anonymkode: 4f2e0...e0f

Skrevet

Tommelfingerregelen er 3 mnd. 

Men buffer tenker jeg er penger man raskt kan få tilgang til. Det må ikke være bankkonto.

Hvis man har enkel tilgang til penger man feks kan ta ut av fond osv. ville jeg hatt bankkonto med penger nok til å cashe ut en akutt tannlegebehandling, typ rotfylling og/ eller skifte vaskemaskin når den ryker, tåle en tur på bilverksted.  Typ 50-60 000 ville vært komfortabelt.

For en med svak økonomi, nok til å cashe inn vaskemaskin til man får spart eller tjent mer.

Store, gamle hus trenger i tillegg oppsparing til maling, skifte tak, skifte kledning og den slags. Da er det viktig å vite levetid og når de neste utgiftene forventes å komme.

AnonymBruker
Skrevet

Har dere arbeidsgivere som forskutterer sykepenger? 

Jeg mener man bør ha nok til å klare alle vanlige utgifter i 2 måneder. 

Anonymkode: 75259...49b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du med "buffer" tenker på rene penger på konto, så kommer det litt an på hvor lett dere kan få tak i en sum større et annet sted ved behov. Med en 50 år gammel enebolig, ville jeg tenkt i nabolaget av 300 000 kr. Hvis dere plutselig må drenere eller bytte tak, kan det bli behov for mye penger fort. Hvordan står det til med låneevnen deres? Hvis dere hadde bedt banken om å øke boliglånet med 300k, hadde dere fått det? I så fall trenger dere ikke disse pengene på en bankkonto, og jeg ville da heller brukt dem til å betale ned lån. 

Anonymkode: 4e371...ecc

AnonymBruker
Skrevet

Vi er familie på 5. Har 100 000 i krisebuffer. Den rører vi i utgangspunktet aldri, og skal bare brukes viss shit really hits the fan. Så har vi en "hverdagsbuffer" til store kostnader som dukker opp. Prøver å ha minimum 75 000 tilgjengelig hele tiden. Den dekker verkstedutgifter, tannlege, uforutsette ting med huset osv (men ikke regninger og lignende. Det er kun ting som ikke er forventet jevnlig som blir dekket av kontoen). Vi fyller på ca 25 000 der i måneden. 

Anonymkode: a3652...8d4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør minstesats og har ingenting. Enslig. Bor i kommunal bolig til markedspris. Så jeg må snu på krona flere ganger i uka. 

Anonymkode: 331ef...5bf

AnonymBruker
Skrevet

Man sier 3 månedslønner skal man ha. Men så endrer ting seg også da. Har man barn. Hus, bil. Er ting nytt i huset eller ikke. Er bilen ny eller ikke. ja slike ting. Eldre bil mere penger. Er alt av hvitevarer nye så trenger man heller ikke mye. 

Anonymkode: 9d430...618

AnonymBruker
Skrevet

Det handler om at dere må klare en uforutsett utgift. Med 50 år gammelt hus trenger dere faktisk ganske mye. Når ble drenering gjort sist? Når ble taket lagt? Sånne ting.

Vi bor i borettslag, så den største utgiften jeg kan se for meg er at bilen plutselig blir helt kaputt, av en eller annen ting som forsikringen ikke dekker.

Vi har rammelån og har "bufferen" vår der. Ca. 1,7 millioner tilgjengelig p.t. Har ingenting ellers på sparekonto.

Anonymkode: 28733...890

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Liker å ha 4-5 hundre tusen.

Anonymkode: cc81c...601

AnonymBruker
Skrevet

100.000 er absolutt nok. Da kan både vaskemaskinen ryke, en trenger en rotfylling og bilen skal på reparasjon. Alt over dette bør stå i fond slik dere får verdiøkning. Skulle dere trenge noe som koster mer får dere ta opp lån eller selge fondet. Å ha mer penger stående på høyrente er et stort tap! 

Anonymkode: 945bc...2db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...