Gå til innhold

Svigerforeldre som blander seg i alt vi foretar oss

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigers er supre folk. De spør stadig om å passe barna og stiller alltid opp om vi trenger noe. Jeg har egentlig ikke noe å klage over sånn sett, men de er fryktelig involvert i alt vi foretar oss. Svigerfar har meninger om alt fra hvor møblene skal stå i stua til måten jeg steker bacon på. Jeg har alltid baconet i stekeovnen i stedet for panna og det kommenteres på hver gang de er her. 

Nå har vi nettopp kjøpt oss hytte og svigers er naturligvis involvert. Det er en del som må gjøres med hytta og svigerfar har allerede planlagt alt i sitt hode. Feks må vi sette inn ny do og restaurere pipa som er brannfarlig. Svigerfar har funnet frem datablad på hvilken do vi skal ha, hvem som kan fikse pipa og hvilken ovn som kan passe inn og ikke minst hvilken side av pipa ovnen skal stå på. Før vi i det hele tatt har snakket oM noe som helst. 

Jeg blir litt smågal av alle meninger og han blir fort snurt om vi gjør det annerledes enn han hadde tenkt. Mannen klarer heller ikke å unngå å fortelle sin far om alt mulig og så har de to ofte diskutert ferdig en løsning før jeg involveres, og så må jeg argumentere både overfor mannen og svigerfar om hvorfor jeg vil ha det slik i stedet for sånn. 

Flere som har snille, men overivrige foreldre/svigerforeldre her? 😂 Hvordan takler dere at absolutt alt skal dissekeres og diskuteres før en havner på en avgjørelse ? 

Anonymkode: 32ddb...c0a

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si det direkte til dem når det skjer. På en fin måte selvsagt, men du må ikke være så pysete og konfliktsky. Jeg hadde det akkurat som deg, sa i fra, og nå har vi et (fortsatt) kjempefint forhold.

Anonymkode: ec11d...870

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok fordi han har levd lenge og har mye erfaring som han gjerne vil bidra med.

Likevel er det viktig at foreldre lar ungene sine prøve og feile, og klare å overlate ting til dem. Det bør de være bevisste på, noe svigerfaren din ikke er.

Du må nesten bare snakke med han, og gjerne via mannen din, siden det er faren hans. Ta det opp på en fin måte, og ikke bli verken sur eller sint.

Anonymkode: 55081...e76

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke like ekstremt men kjenner meg litt igjen. Mannen synes alltid at svigerfar har bare smarte innspill å komme med på det meste også må jeg kjempe igjennom hvorfor ikke eller hvorfor jeg heller vil ha det sånn og sånn 😅

Anonymkode: 75714...73d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bestefaren min kunne også være i det mest hjelpsomme laget en periode. Han hadde vært lærer i mange år i sitt yrkesaktive liv, så jeg appellerte til læreren i ham. "Hvordan tenker du at jeg skal lære matematikken min hvis du skal gjøre alle leksene mine for meg?" Det var en metafor han forstod seg på!

Anonymkode: 2b79c...af7

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Så digg at noen gidder å ta den jobben! Kan du ikke bare prøve å slippe det og kjenne på lettelsen av å ikke måtte involvere deg i de tinga selv? Skjønner at det kan bli mye, men dette er noe jeg hadde satt pris på. Hvis det er ting som uansett MÅ gjøres… 

Ang baconet kan du godt gi beskjed om at her i huset så steiker vi baconet på denne måten… Liker du det ikke er det både leverpostei og ost på bordet… 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som mine tidligere svigerforeldre. Alle snakker om svigermor, men det var faren som var «svigermoren» om du skjønner.. Hadde en menig om alt og kom med stikk.

F.eks. de synes ikke de ble invitert så ofte, så når de ble bedt på middag kunne han starte besøket med å si at han fant nesten ikke fram for de var der så sjeldent.

Anonymkode: b3c71...20a

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også kjenner meg igjen. Min svigerfamilie er en mye tettere familie enn min egen. De stiller opp i tykt og tynt og det er strålende, men med følger også at de tenker de har rett til å mene veldig mye mer om hvordan vi gjør ting enn jeg synes er naturlig. Hva vi spiser til frokost, hvordan vi organiserer kjøkkenet, osv.

Jeg holdt på å gå på veggen de første årene, men etter hvert har jeg blitt mer tolerant og skjønner at de ikke mener noe med det. De tenker bare det er naturlig at deres meninger betyr like mye som meg og mannens og at de diskuterer det på likefot med oss. 

Så til hvordan håndtere det. Når jeg møter alle mulige meninger som jeg er uenig i smiler jeg bare og sier "Åja, sånn tenker du." eller liknende. Hvis de kommenterer noe veldig mange ganger er det lov til å vise litt irritasjon også "Ja, jeg steker bacon i stekeovnen. Det må du jo ha fått med deg nå. Jeg liker det best sånn." 

Du får nok ikke endret dem. Men du kan trekke opp grenser for hva de får bestemme og blande seg i. Det beste er å gjøre det på en mild måte, og med én gang når det skjer så du ikke går og gnager på ting som plutselig eksploderer og blir en stor ting. 

Anonymkode: 082ba...654

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange som har det slik, at foreldre kommer med råd, og glemmer at barna er voksne. 

Jeg tenker at du må si at dere ikke har bestemt dere hvordan ting skal bli, men at dere må planlegge litt. Hvis du kommer med slike svar - på en fin måte - så vil han etter hvert forstå at dere er voksne og selvstendige, og klarer å ta avgjørelser selv, og spør hvis dere trenger hjelp. 

Anonymkode: 86977...f25

AnonymBruker
Skrevet

Har det helt likt og de kommer alltid med påminnelser om ting vi må huske (helt opplagte ting for en voksen). Eneste som kan funke er å sette grense, men opplever selv at de føler vi ikke vil ta i mot tips og råd. Men det er typ når jeg fikk meg ny jobb sa de «har du tenkt på at du har høy lønn der du er i dag?»….

Anonymkode: 29374...12b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svigers er supre folk. De spør stadig om å passe barna og stiller alltid opp om vi trenger noe. Jeg har egentlig ikke noe å klage over sånn sett, men de er fryktelig involvert i alt vi foretar oss. Svigerfar har meninger om alt fra hvor møblene skal stå i stua til måten jeg steker bacon på. Jeg har alltid baconet i stekeovnen i stedet for panna og det kommenteres på hver gang de er her. 

Nå har vi nettopp kjøpt oss hytte og svigers er naturligvis involvert. Det er en del som må gjøres med hytta og svigerfar har allerede planlagt alt i sitt hode. Feks må vi sette inn ny do og restaurere pipa som er brannfarlig. Svigerfar har funnet frem datablad på hvilken do vi skal ha, hvem som kan fikse pipa og hvilken ovn som kan passe inn og ikke minst hvilken side av pipa ovnen skal stå på. Før vi i det hele tatt har snakket oM noe som helst. 

Jeg blir litt smågal av alle meninger og han blir fort snurt om vi gjør det annerledes enn han hadde tenkt. Mannen klarer heller ikke å unngå å fortelle sin far om alt mulig og så har de to ofte diskutert ferdig en løsning før jeg involveres, og så må jeg argumentere både overfor mannen og svigerfar om hvorfor jeg vil ha det slik i stedet for sånn. 

Flere som har snille, men overivrige foreldre/svigerforeldre her? 😂 Hvordan takler dere at absolutt alt skal dissekeres og diskuteres før en havner på en avgjørelse ? 

Han mener der nok ikke vondt. Han har vell nok fritid og gleder seg på deres vegne?😅

Anonymkode: 6f05e...dd3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen. Mine er også supre og hjelpsomme men det kan bli litt mye.

Jeg er redd jeg ville skremt dem fra å involvere seg i det hele tatt hvis jeg hadde virkelig satt foten ned, så det har jeg ikke gjort.

Men jeg har snakket tydelig med mannen min og sagt at han, før han forteller og dermed åpner for innspill, vurderer om dette er noe han og jeg burde se på sammen først. Slik at han har det i bakhodet og kan si «ny do må vi ha på sikt. supert om du vil bidra når den tid kommer, men vi må ha soverom til barna på hemsen først for at vi skal bruke hytta mest mulig»

Anonymkode: 19fd6...328

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at dette kan frustrere, men her gjelder det å ta det onde med det gode. Dere har nettverk, folk som stiller opp og folk som bryr seg i livene deres. 

Anonymkode: d38c9...063

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Takk for svar! Og på en måte godt vi er flere i samme båt 😂 

Om feks baconet i stekeovnen har jeg svart utallige ganger at jeg liker best å steke bacon på denne måten, da får man hele pakka stekt på en gang når det kan spres på en større flate. Men nei, i svigerfars hode er prosessen slik at man skal ha smør i panna og steke baconet i smør og baconfett, og det SKAL kommenteres. Og det er jo flott det, men han kan gjøre det i sitt eget hjem. Skulle jo tatt seg ut om jeg kommenterte på hans matlagingsrutiner i hans eget hjem 😵‍💫 

Og jeg vet de bare mener godt, de er jo veldig snille og engasjert i barnebarnas liv. De spør alltid når det er tilstelninger i barnehagen og på skolen/fritidsaktiviteter og møter opp. 

Da vi fikk vårt første barn skulle svigerfar fortelle meg at jeg ikke måtte amme for ofte for da ble barna bortskjemt. Det hadde nemlig han lært da han ble far. Da sa jeg at det er jeg som er mor og jeg ammer når jeg vil, dessuten har du ikke pupper og aner ikke hva du snakker om. Da holdt han kjeft noen uker før det var påan igjen med gode råd 😂 Vi har fått greie barn som har sovet på eget rom før de fylte ett så den måtte han bite i seg. 

Jeg tror også at han fort ser for seg hvordan HAN ville gjort ting og så bobler det helt over av deletrang og gode ider i HANS hode. Jeg har alltid bare jattet med, bortsett fra ammekommentaren hans. Som oftest lar jeg mannen ta seg av pratinga og så snakker jeg med mannen i ettertid om en annen løsning. Og noen ganger lander vi også på svigers løsninger, det er ikke sånn at jeg sier nei av prinsipp altså. 

Nå kommer jeg jo selvfølgelig på masse episoder. Ikke skjønner jeg hvorfor mannen skal dele alt mulig heller for de to ender ofte opp i høylytte diskusjoner om, i mitt hode, bagateller. Men de har en veldig sammensveiset dynamikk i familien. Mine foreldre ville aldri blandet seg på samme vis. Da vi skulle kjøpe hus synes feks mamma det var veldig spennende og gledet seg til å komme og kikke. Svigerfar derimot skulle helst være med på budrunden, men da slo svigermor i bordet og nektet han å renne ned døra. Det skjønte han ikke - for han visste nemlig hvordan man skulle legge inn bud, når man skulle sette akseptfrist, hvor mye man skulle by under prisantydning, hvor mye man skulle by over forrige budgiver og ikke minst hvilken rente vi (han) skulle forhandle på lånet, hvilken bank og bankrådgiver vi skulle ha. (samme som svigerfar), og ja…

Jeg må bare le når jeg skriver her for mannen har jo ingen sperrer 😂 Kanskje jeg bare må ta dette med humor, men det vet jeg ikke om jeg klarer. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

F.eks. de synes ikke de ble invitert så ofte, så når de ble bedt på middag kunne han starte besøket med å si at han fant nesten ikke fram for de var der så sjeldent.

Hahahaha han har hvertfall humor da, det skal han ha 😂

Lo høyt av den der 😂

Anonymkode: 3a895...bd3

Skrevet

Hvis de tåler å få litt tilbake så bar si at du steker bacon på din måte så kan han gjøre det på sin.

Noen tror at de sitter på fasiten vet du.

Og så tror jeg at dette er litt tilbakebetalingen for at dere nok får ganske mye hjelp. For jo mer svigerfamilien deltar i deres liv, passer barn, hjelper med planlegging og oppussing jo mer vil de føle at de kan ha en mening. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville sluttet å servere dem bacon 😅 

Svigerfamilien legger seg og oppi masse. Jeg tror de genuint tror de hjelper og at de er så overbevist om at de vet best at de ikke kan forstå hvorfor vi velger annerledes. Så jeg rømmer for å "hjelpe ungene" eller "fylle i oppvaskmaskinen" eller noe når de begynner så får mannen ta seg av sine foreldre, og søsken faktisk. De mener og utrolig mye om alt. Mulig det er deres kommunikasjonsstil? 

Anonymkode: cff6f...024

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

starte besøket med å si at han fant nesten ikke fram for de var der så sjeldent.

Haha, det er noe jeg også kunne sagt, når det er noen jeg ikke er hos så ofte 🙈😆 I mitt tilfelle handler det om min egen mangel på hukommelse og orienteringssans da. Noe jeg også er åpen om, at jeg blir som et kompass på Nordpolen på både nye steder og steder jeg ikke er så ofte. (Kan hende det er noe sånt for ham også, bare ikke tør å "innrømme" det. Noen er veldig flinke til å vri det over til motparten; "du inviterer oss for sjeldent" i stedet for "jeg glemmer når det går lenge mellom hver gang.").

Anonymkode: 2b79c...af7

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden han kommenterer HVER gang på hvordan du tilbereder bacon, kan du jo svare like ivrig hver gang at "ja, dette tipset fikk jeg av en kokk /ekspert/hvemsomhelst, og det viser seg at det både er MYE raskere, men også MYE sunnere, for du slipper alt det ekstra fettet i stekepanne. "Det er viktig å tenke på kolesterolet vet du, svigerfar!"

Begynne med den frasen HVER gang, så blir han kanskje lei av å kommentere. 

Anonymkode: 37e37...a2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her måtte vi bare slutte å involvere svigers om hverdagslige ting. Det ble utrolig mye mas, både mannen, barna og jeg får nok.

Eksempel: Da barna var små og hadde 37.4 i "feber" hamstret svigers inn naturmedisiner, hostespray, vitaminer og alt mulig rart. Skikkelige overdrivelser for lett forkjølelse. Nå er det ingen som orker å involvere svigers lenger, på det planet. Vi sier heller fra i etterkant hvis det er naturlig... X var syk forrige helg men er frisk nå.

Svigers bor like i nærheten og kommer stadig på uventet besøk. Da kommenteres det ofte "har dere tenkt på å luke i bedet på hjørnet?", "har dere tenkt på å vaske utemøblene?", "har du tenkt på å beise hytta?", "har du tenkt på en annen løsning i yttergangen?" - masse spørsmål "om hva vi har tenkt på" men ikke noe tilbud om å hjelpe 😅

Anonymkode: d1497...371

• Hjerte 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...