Gå til innhold

Turstøvler

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt noen bomkjøp med fjellstøvler/turstøvler.

Jeg er ikke glad i tunge støvler. Mine favoritter er faktisk de gamle militærstøvlene mine som jeg sjelden tråkket over med, men samtidig trenger beina litt mer demping nå som jeg er eldre.

Hadde noen fine fra Haglöfs som jeg fikk gått inn, men de var et helvete å gå inn. Så klarte jeg å glemme dem et sted.

Har testet noen fra Alfa som jeg solgte igjen på Finn, kjempetunge.

Merell var brede og gode, men fryktelig stygge. 

Salomon; for smale, ikke gode for mine brede norske føtter.

Synes dette er veldig vanskelig.

Trenger ingen Jotunheim-fjellstøvel, men noe som er godt å gå med i ulendt terreng, i skog, i Marka, lettere fjellturer/dagsturer, hytte til hytte, og som tåler at det er litt vått ute. Har brede føtter og høy vrist.

Anonymkode: 285ec...c48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Crispi har mange bra, og ikke for tunge. Litt dyre, men veldig god investering:) 

Anonymkode: f0188...d38

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Crispi har mange bra, og ikke for tunge. Litt dyre, men veldig god investering:) 

Helt enig, jeg har et par fra crispi som nå er 7 år gamle, funker fjell fortsatt 🥰(bra ordspill hæ?😁) De er lette og veldig gode på foten, trengte overhode ikke å gå de inn. 

Skrevet

Merrell. Hatt mine i årevis og er veldig fornøyd. Jeg er mye på tur og mye i fjellet. Har prøvd andre sko, dyrere sko, men vender alltid tilbake til Merrell😊 Anbefaler de som går over ankelen, så du får god støtte 

Anonymkode: efd59...33b

Skrevet

Jeg har slått helt om til barefoot-sko, altså så lite såle som mulig. Føttene mine må jobbe mer, men jeg elsker det. Jeg har også brede føtter og høy vrist og aldri funnet "vanlige" sko jeg har trivdes i. 

Anonymkode: 46038...c08

Skrevet

Merell er favoritt her i hus. Bruker man de rett blir de fort litt skitne og ikke like stygge😅

Skrevet

Om du liker M77 så prøv dem med et par gode gel såler. Men de nye du kjøper kommer til å føles utrolig stive sammenlignet med dem du hadde gått skikkelig in. 

Meindl Black Boa er de beste jeg har prøvd, Men de er ikke så lette å få tak i, men verdt forsøket. Utrolig lette, og veldig gode på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Takk! Men etter det jeg har lest er både Scarpa, Crispi og La Sportiva ganske smale? Har sjekket klatresko fra La Sportiva (mener jeg det var..) og de var ganske smale de også.

Stormur skrev (27 minutter siden):

La sportiva ultra raptor.

Bokslukern skrev (25 minutter siden):

Helt enig, jeg har et par fra crispi som nå er 7 år gamle, funker fjell fortsatt 🥰(bra ordspill hæ?😁) De er lette og veldig gode på foten, trengte overhode ikke å gå de inn. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kanskje du skulle hatt gode tursko i stedet for fjellstøvler?

Kjenner flere som er fornøyde med par fra Alfa: https://www.alfa.no/nb-NO/women/hiking-shoes

Anonymkode: ee0c8...3a0

Ja, er absolutt for gode tursko i stedet for fjellstøvler! Men bittelitt støtte må jeg ha rundt ankelen da de har blitt litt slarkete med årene. Mid holder. Jeg så på noen fra Alfa som het Kvist, men det så ut som en utgående modell. De jeg har testet fra Alfa var utrolig tunge, men jeg trenger jo ikke de heftigste fjellstøvlene.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Merrell. Hatt mine i årevis og er veldig fornøyd. Jeg er mye på tur og mye i fjellet. Har prøvd andre sko, dyrere sko, men vender alltid tilbake til Merrell😊 Anbefaler de som går over ankelen, så du får god støtte 

Anonymkode: efd59...33b

Jeg har ikke utelukket Merrell helt altså 😊 Det er kanskje de jeg har brukt lengst. De er brede og gode sko, selv om de er stygge 😁 Men jeg synes kanskje de ikke har de beste sålene. Liker resten av skoen. Men de har jo en bedre pris enn mye annet, og jeg tror kanskje det går litt utover hva de gjør med sålene. Jeg må for eksempel ha veldig god demping i løpesko.

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har slått helt om til barefoot-sko, altså så lite såle som mulig. Føttene mine må jobbe mer, men jeg elsker det. Jeg har også brede føtter og høy vrist og aldri funnet "vanlige" sko jeg har trivdes i. 

Anonymkode: 46038...c08

Funker dessverre ikke for meg, jo mer demping jo bedre 🙈

-venter- skrev (16 minutter siden):

Merell er favoritt her i hus. Bruker man de rett blir de fort litt skitne og ikke like stygge😅

Haha, godt tips 😁

Tiuren skrev (11 minutter siden):

Om du liker M77 så prøv dem med et par gode gel såler. Men de nye du kjøper kommer til å føles utrolig stive sammenlignet med dem du hadde gått skikkelig in. 

Meindl Black Boa er de beste jeg har prøvd, Men de er ikke så lette å få tak i, men verdt forsøket. Utrolig lette, og veldig gode på. 

Ja, jeg tror bare ikke jeg orker å gå inn noen nye 😂 Derfor jeg har lagt bort Haglöfs også 😁 De forrige gikk jeg inn under tvang på et vis, men nå har jeg limt sålen så mange ganger at nå må de rett og slett kasseres.

Skal sjekke ut Meindl!

Har sett på Hanwag. Tror tysk og nordisk er noe som kan passe mine nordiske føtter, siden de ofte har bred lest.

Så litt på disse som AI anbefalte meg:

Hanwag -BANKS LADY GORE TEX - Fjellsko - fog/fossil https://www.zalando.no/hanwag-banks-lady-gtx-fjellsko-fogfossil-ha541c004-k11.html

Bare redd de blir litt for tunge og overkill igjen. Det er vår, sommer og høst som er mest aktuelt for meg.

Skrevet

For å presisere:

Jeg har ikke veldig brede føtter, mer typisk «nordisk» fot. Jeg er høy og bredbygget. Men jeg trenger ikke wide fit av en sko, det blir for klumpete igjen. Mer at sør-europeiske merker fort blir for smale og at tyske og nordiske merker som bruker en bredere lest for skoene de produserer er bedre på foten.

Skrevet

Jeg anbefaler Crispi Besseggen, de er suverene! Mulig du kan synes de er for tunge, men de har en fantastisk stabilitet og grep😄

Anonymkode: 7aecd...ff6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg tror bare ikke jeg orker å gå inn noen nye 😂 Derfor jeg har lagt bort Haglöfs også 😁 De forrige gikk jeg inn under tvang på et vis, men nå har jeg limt sålen så mange ganger at nå må de rett og slett kasseres.

Skal sjekke ut Meindl!

Har sett på Hanwag. Tror tysk og nordisk er noe som kan passe mine nordiske føtter, siden de ofte har bred lest.

Så litt på disse som AI anbefalte meg:

Hanwag -BANKS LADY GORE TEX - Fjellsko - fog/fossil https://www.zalando.no/hanwag-banks-lady-gtx-fjellsko-fogfossil-ha541c004-k11.html

Bare redd de blir litt for tunge og overkill igjen. Det er vår, sommer og høst som er mest aktuelt for meg.

Jeg brukte Meindl sløvlene som avveksling når jeg daglig brukte M77, kunne faktisk løpe pakningsløp uten å gå inn skoene. Suverene, komfortabel med god demping og tørr/varm støvel. Men gore-tex er dessverre ikke evigvarende, gjelder jo alle sko. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For å presisere:

Jeg har ikke veldig brede føtter, mer typisk «nordisk» fot. Jeg er høy og bredbygget. Men jeg trenger ikke wide fit av en sko, det blir for klumpete igjen. Mer at sør-europeiske merker fort blir for smale og at tyske og nordiske merker som bruker en bredere lest for skoene de produserer er bedre på foten.

Har samme type fot, brei fot og høg vrist. La sportiva ultra raptor er den klart beste for meg. Den er ikkje smal. Verdt å prøve. Merell og crispi fungerer ikkje på min fot. Enkelte modellar frå Alfa er bra.

Skrevet

Jeg har Crispi Titan jaktstøvler og er kjempefornøyd med dem. Har hatt dem nå i 6 år tror jeg. Mulig de er litt større/tyngre enn det du er ute etter, men de er virkelig allsidige støvler som funker bra både til skog, myr og fjell. Jeg har også litt over gjenomsnittet bred fot, men disse passer meg perfekt.

Skrevet

Herlig, da skal jeg sjekke ut disse. Tusen takk, her var det mange gode tips! ❤️

Skrevet

Har nylig kjøpt Hoka Anacapa mid GTX og de er helt nydelige. Brede og gode, lette, sitter godt og holder meg tørr. Hadde ikke gått de inn engang på første fjelltur, null stress. 

Anonymkode: 4e4d7...4c9

Skrevet

Henger meg på Crispi, har hatt mine i veldig mange år, de passer min litt brede fot helt perfekt. Jeg håper jeg finner et like godt par når de jeg har er utslitte. 

Anonymkode: bc0af...cd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...