Nasjonalisten Skrevet 7. juni #1 Skrevet 7. juni 4-dagers uke, 3-dagers helg, som norm. Enkelt tema, hva syns folk? Jeg syns det hadde vært flott, AI og robotikk erstatter mennesker stadig mer, det gir bare mening at vi jobber mindre. Det er kun en reduksjon i menneskelig produktivitet på 20%, men forholdet mellom helgedag:arbeidsdag går fra 1:2,5 til 1:1,33 Sykefraværet vil mest sannsynlig halveres. Kanskje det vil øke fertiliteten å ha mer tid sammen, og mer energi generelt? Man dobler også antallet FULLE fridager, i min mening, da Lørdag er den eneste skikkelige glad-dagen i helgen nå, siden man må legge seg tidlig og forberede seg på uka på søndag. 1 2
Snabeltann Skrevet 7. juni #2 Skrevet 7. juni Hvordan tenker du skole og barnehage? Skal barna også ha lange helger? Da må skoleåret i allefall utvides. men høres greit ut for meg -lærer 1
Nasjonalisten Skrevet 7. juni Forfatter #3 Skrevet 7. juni Snabeltann skrev (49 minutter siden): Hvordan tenker du skole og barnehage? Skal barna også ha lange helger? Da må skoleåret i allefall utvides. men høres greit ut for meg -lærer Mange land har kortere skoledager enn 7 timer. Om det må til så kan man evt øke skoledagens lengde for de linjene som trenger mange uketimer, kanskje ha 2 storefri, mange alternative løsninger. Det er også en del fag som kan reduseres eller kuttes, evt utsettes til spesialisering eller videre utdanning. Det blir jo hele samfunnet som endres til 4 dagers modell, så fredag blir til ''lørdag'' for alle, jobbene som gjøres på lørdager gjøres også på den nye fridagen fredag. Det blir mange yrker som blir helt upåvirker, siden de som slutter å jobbe på fredag sluttet også å trenges på fredag, som skole-ansatte. Norske politikere er veldig PR-kåte og gira på å være trendsettere, så dette er nok noe de fint kan gå inn for, og bare kjøre på med. Høyre er NHO og BNP-partiet, så de blir nok sistemann som går med på dette, AP er også litt BNP-parti. Det går også an å vurdere standard arbeidsuke blir 4x8.5 eller 4x9, personlig digger jeg lange arbeidsdager med flere fridager. Det verste jeg vet er å ha korte vakter, 6x6,5 uker hadde vært grusomt.
Snabeltann Skrevet 7. juni #4 Skrevet 7. juni Jeg tror heller man da må utvide skoleåret, ikke forlenge dagene. Vi lærere har arbeid til ca 17.15 x 5, med for og etterarbeid til undervisningen, samt samarbeidsmøter O.l. Dagene hadde blitt enormt lange - og da er det vanskelig å være kreativ Men om man hadde kuttet ut/ned noen ferier, kunne det gått. Spennende tanke i alle fall!
Jdz Skrevet 8. juni #5 Skrevet 8. juni For meg tror jeg en 4+3-uke hadde vært perfekt! Om jeg har økonomi til det og det er en mulighet, så håper jeg å kunne gjøre det en dag. Gjerne med litt flex også, sånn at jeg kan jobbe 6 dagers en uke og så ha 8 dager sammenhengende fri, om det passet bedre. Men alle er ikke som meg, så om det burde være standarden er jeg usikker på, men er absolutt for mer valgfrihet. 2
lillebamsemums Skrevet 8. juni #7 Skrevet 8. juni Hadde heller ønsket 6 timers jobb 5 dager i uka. Mange yrker jobber jo både lørdag og søndag uansett. 1
tussi84 Skrevet 8. juni #8 Skrevet 8. juni Vært bedre med 6 t dager. Det ville blitt kortere dager for barn i bhg/sfo også, siden foreldre får hentet før. 2 t utgjør mye det. 2
Fossegrimen Skrevet 8. juni #9 Skrevet 8. juni Det hadde vore heilt supert. Eg meiner fagrørsla bør kjempe meir for arbeidstidsreduksjon framfor evig lønnsvekst. Kortare normalarbeidsdag hadde hatt enormt mykje å seie for småbarnsforeldre. 2
LukeDanes Skrevet 9. juni #10 Skrevet 9. juni Jeg ser det som helt utenkelig at 8 timers-dagen økes selv om man får en ekstra fridag. Da er det, som flere påpeker, mer interessant med en 6 timers-dager. Men det har vært gjort forsøk på fire dagers-uke hvor produksjonen har blitt opprettholdt og sykefraværet var gått ned, uten å forlenge arbeidsdagen. Produksjonen generelt har jo vokst betraktelig i mange tiår uten at lønnsnivået har fulgt, så en eller annen kompensasjon er på tide. Og jeg tror mer fritid er mer kjærkomment for mange enn lønnsøkning. 1
Gjest test1e Skrevet 9. juni #11 Skrevet 9. juni (endret) Nasjonalisten skrev (På 7.6.2026 den 21.33): 4-dagers uke, 3-dagers helg, som norm. Enkelt tema, hva syns folk? Alle som kommer med disse forslagene blir litt sånn uklare i blikket da de får spørsmålet: Hvordan vil du da få sykehusene og helsesektoren til å fungere med 4-dagers uke eller 6-timers dag ? Endret 9. juni av test1e
Equinox Skrevet 9. juni #12 Skrevet 9. juni Man kan gjerne jobber 4 dagers uke dersom arbeidet tillater det men da skal man enten jobbe lengre dager, være like produktiv. Det er jo ikke slik at man skal jobbe 4 dager i uken, være mindre produktiv og ha samme lønn.
Nasjonalisten Skrevet 9. juni Forfatter #13 Skrevet 9. juni test1e skrev (3 timer siden): Alle som kommer med disse forslagene blir litt sånn uklare i blikket da de får spørsmålet: Hvordan vil du da få sykehusene og helsesektoren til å fungere med 4-dagers uke eller 6-timers dag ? Fordi de ofte kommer fra MDG-typen, idealister uten hjerne. Du hadde sagt det samme ''hvordan skal vi få ting til å gå opp'' om vi gikk fra 70 timers uke til 60 timers uke. Om du tenker litt på problemet, så skjønner du at vi ikke har mangel på ''arbeidskraft'' i Norge. Vi lever i luksus, vi har mange 100 000 som jobber i luksus-næringer som kosmetikk, plastisk kirurgi, restaurantbransjen, hjemlevering, feks. Vi har en rekke rike og late folk som ØNSKER seg flere arbeidere, spesielt kapitalister som vil presse ned lønninger. Om du vil øke bemanning i 1 bransje så åpner du flere studieplasser, etterfulgt av at du lar folk få komme inn på det studie, om ikke nok folk vil, så øker man lønn og arbeidskår. Man kan også forby eller sterkt beskatte luksus-næringer, så det blir ledig arbeidskraft for viktige næringer. En fasing fra 5 dagers til 4 dagers arbeidsuke kan skje gradvis, feks først redusere til 5x7 timers uke først, så til 5x6,5, så til 4x7.5. med ett år eller 2 mellom justeringer, og vurdering om hva som må gjøres før neste justering. 2
Katten.2.0 Skrevet 9. juni #14 Skrevet 9. juni test1e skrev (4 timer siden): Alle som kommer med disse forslagene blir litt sånn uklare i blikket da de får spørsmålet: Hvordan vil du da få sykehusene og helsesektoren til å fungere med 4-dagers uke eller 6-timers dag ? Hvis du tror at det ikke kan løses innenfor rammene av 4-dagers uke eller 6-timers dag, hvordan tror du de løser det i dag? Det er tilsvarende problemer med 5-dagers uke og 7.5-timers dag. Løsningen heter skift. 1 2
Thesummerfairy Skrevet 10. juni #15 Skrevet 10. juni test1e skrev (På 9.6.2026 den 15.47): Alle som kommer med disse forslagene blir litt sånn uklare i blikket da de får spørsmålet: Hvordan vil du da få sykehusene og helsesektoren til å fungere med 4-dagers uke eller 6-timers dag ? Det blir flere i jobb- flere skift. Man har jo ikke en dag i uka der ingen er på jobb. På bla. sykehus må det være døgnbemannet. Men hvis en ansatt jobber 4 dager og så har personen fri, da er det en annen som jobber feks fredag. Og man må jo jobbe helger på et sykehus, men at det er 4 dager istedetfor 5. så begynner neste skift med andre ansatte. Hvis man jobber i 6 timer, så kommer en annen person for å ta neste vakt på 6 timer etc.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå