Nasjonalisten Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden 4-dagers uke, 3-dagers helg, som norm. Enkelt tema, hva syns folk? Jeg syns det hadde vært flott, AI og robotikk erstatter mennesker stadig mer, det gir bare mening at vi jobber mindre. Det er kun en reduksjon i menneskelig produktivitet på 20%, men forholdet mellom helgedag:arbeidsdag går fra 1:2,5 til 1:1,33 Sykefraværet vil mest sannsynlig halveres. Kanskje det vil øke fertiliteten å ha mer tid sammen, og mer energi generelt? Man dobler også antallet FULLE fridager, i min mening, da Lørdag er den eneste skikkelige glad-dagen i helgen nå, siden man må legge seg tidlig og forberede seg på uka på søndag. 1
Snabeltann Skrevet 6 timer siden #2 Skrevet 6 timer siden Hvordan tenker du skole og barnehage? Skal barna også ha lange helger? Da må skoleåret i allefall utvides. men høres greit ut for meg -lærer
Nasjonalisten Skrevet 5 timer siden Forfatter #3 Skrevet 5 timer siden Snabeltann skrev (49 minutter siden): Hvordan tenker du skole og barnehage? Skal barna også ha lange helger? Da må skoleåret i allefall utvides. men høres greit ut for meg -lærer Mange land har kortere skoledager enn 7 timer. Om det må til så kan man evt øke skoledagens lengde for de linjene som trenger mange uketimer, kanskje ha 2 storefri, mange alternative løsninger. Det er også en del fag som kan reduseres eller kuttes, evt utsettes til spesialisering eller videre utdanning. Det blir jo hele samfunnet som endres til 4 dagers modell, så fredag blir til ''lørdag'' for alle, jobbene som gjøres på lørdager gjøres også på den nye fridagen fredag. Det blir mange yrker som blir helt upåvirker, siden de som slutter å jobbe på fredag sluttet også å trenges på fredag, som skole-ansatte. Norske politikere er veldig PR-kåte og gira på å være trendsettere, så dette er nok noe de fint kan gå inn for, og bare kjøre på med. Høyre er NHO og BNP-partiet, så de blir nok sistemann som går med på dette, AP er også litt BNP-parti. Det går også an å vurdere standard arbeidsuke blir 4x8.5 eller 4x9, personlig digger jeg lange arbeidsdager med flere fridager. Det verste jeg vet er å ha korte vakter, 6x6,5 uker hadde vært grusomt.
Snabeltann Skrevet 4 timer siden #4 Skrevet 4 timer siden Jeg tror heller man da må utvide skoleåret, ikke forlenge dagene. Vi lærere har arbeid til ca 17.15 x 5, med for og etterarbeid til undervisningen, samt samarbeidsmøter O.l. Dagene hadde blitt enormt lange - og da er det vanskelig å være kreativ Men om man hadde kuttet ut/ned noen ferier, kunne det gått. Spennende tanke i alle fall!
Jdz Skrevet 4 timer siden #5 Skrevet 4 timer siden For meg tror jeg en 4+3-uke hadde vært perfekt! Om jeg har økonomi til det og det er en mulighet, så håper jeg å kunne gjøre det en dag. Gjerne med litt flex også, sånn at jeg kan jobbe 6 dagers en uke og så ha 8 dager sammenhengende fri, om det passet bedre. Men alle er ikke som meg, så om det burde være standarden er jeg usikker på, men er absolutt for mer valgfrihet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå