AnonymBruker Skrevet 7. juni #1 Skrevet 7. juni Kan godt hende jeg var litt fjern i samtalen, men for et par dager siden ringte sjefen med dagen etter jeg hadde hatt en stor operasjon for å si at hun har mottatt sykemelding, men hun reagerte veldig på at den er så lang (6uker). Jeg har ikke bedt om lengden på sykemeldingen, så regner med at det er en standard sykemelding etter en sånn prosedyre. Kirurgen har sagt at det er ikke uvanlig å være lengre borte heller, da mange sliter med smerter i lang tid, 6 uker er bare da jeg får kaste krykkene, full rehab tar 9-12mnd. Sjefen min kunne ikke forstå at det i det hele tatt var mulig, da hun trodde at 2 uker var maks man kunne få av gangen. Vet helt ærlig ikke hvordan jeg skal reagere? Jeg sa at jeg beklaget det og kan jo hende jeg kan begynne å jobbe litt hjemmefra tidligere, men får ikke kjørt bil og kommet på kontoret.. og innser at det er ikke sikkert jeg er fullt tilbake etter 6 uker heller:/ Anonymkode: cda09...ced 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni #3 Skrevet 7. juni Enten er sjefen en idiot, eller så er det en hersketeknikk for å prøve å presse deg tilbake tidligere. Men ikke gå fem på, ikke beklag deg, og ikke ynk deg ovenfor leder. Forsøk å opptre rolig, forklar (om nødvendig igjen og igjen) at dette er en standard sykemelding for denne typen inngrep og at leder kan diskutere dette med NAV/lege om nødvendig, evt. at dere tar det i oppfølgingsmøter som dere uansett skal ha. Anonymkode: c006d...a98 27 10
AnonymBruker Skrevet 7. juni #4 Skrevet 7. juni Det er ikke vanlig å skrive sykmelding for 6 uker umiddelbart etter en operasjon av sykehuset nei. Som regel er det to, og så må man ta det videre med fastlegen. Anonymkode: 5fcc9...2ac 8 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #5 Skrevet 7. juni Du har ingenting å beklage for sjefen. Du er operert, legen styrer sykemeldingen. Man kan helt fint få lengre enn 2 uker i slengen, avhengig av årsak. Var selv 8 uker sykemeldt i et jafs etter operasjon, var vekke 100% fra jobb i nesten 5 mnd, og fremdeles delvis sylemeldt 2 mnd til etter det. Etter de første 8 ukene fikk jeg 3 uker i slengen av fastlege. Sjefen din kan ikke legge seg opp i hvor lenge du er sykemeldt og burde egentlig være glad de VET nå at du minst blir vekke så lenge enn å kun vite 2 og 2 uker. Sjefen din er en komplett tosk, som burde sette seg inn i regler og holde kjeft Anonymkode: 11f83...2f6 11 7
AnonymBruker Skrevet 7. juni #6 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke vanlig å skrive sykmelding for 6 uker umiddelbart etter en operasjon av sykehuset nei. Som regel er det to, og så må man ta det videre med fastlegen. Anonymkode: 5fcc9...2ac Dette er et stort inngrep og på helsedirektoratets nettsider står det at 6 ukers sykemelding ofte er nødvendig, uavhengig av arbeidets art, på grunn av smerter og medikamentbruk, men alle tilstander må vurderes individuelt. hadde jo vært veldig unødvendig bruk av ressurser om de på sykehuset skulle måtte sykemelde meg to ganger til… Anonymkode: cda09...ced 9 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni #7 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke vanlig å skrive sykmelding for 6 uker umiddelbart etter en operasjon av sykehuset nei. Som regel er det to, og så må man ta det videre med fastlegen. Anonymkode: 5fcc9...2ac Det kommer helt an på operasjonen, selvfølgelig. … og helt an på arbeidet man forventes tilbake til. Anonymkode: 2817f...f3e 13 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni #8 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan godt hende jeg var litt fjern i samtalen, men for et par dager siden ringte sjefen med dagen etter jeg hadde hatt en stor operasjon for å si at hun har mottatt sykemelding, men hun reagerte veldig på at den er så lang (6uker). Jeg har ikke bedt om lengden på sykemeldingen, så regner med at det er en standard sykemelding etter en sånn prosedyre. Kirurgen har sagt at det er ikke uvanlig å være lengre borte heller, da mange sliter med smerter i lang tid, 6 uker er bare da jeg får kaste krykkene, full rehab tar 9-12mnd. Sjefen min kunne ikke forstå at det i det hele tatt var mulig, da hun trodde at 2 uker var maks man kunne få av gangen. Vet helt ærlig ikke hvordan jeg skal reagere? Jeg sa at jeg beklaget det og kan jo hende jeg kan begynne å jobbe litt hjemmefra tidligere, men får ikke kjørt bil og kommet på kontoret.. og innser at det er ikke sikkert jeg er fullt tilbake etter 6 uker heller:/ Anonymkode: cda09...ced En sjef s har så lite kunnskap, bør ikke være sjef. Anonymkode: 90c7d...52d 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #9 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er et stort inngrep og på helsedirektoratets nettsider står det at 6 ukers sykemelding ofte er nødvendig, uavhengig av arbeidets art, på grunn av smerter og medikamentbruk, men alle tilstander må vurderes individuelt. hadde jo vært veldig unødvendig bruk av ressurser om de på sykehuset skulle måtte sykemelde meg to ganger til… Anonymkode: cda09...ced Ja, at det er nødvendig å være borte fra jobb en god stund er helt sikkert riktig, men om du faktisk kan jobbe hjemmefra så er det ikke sikkert at du trenger å være sykmeldt fullt så lenge. Skriver ikke annet enn at det ikke er vanlig å sykmeldes for så mange uker om gangen av sykehuset. Anonymkode: 5fcc9...2ac 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni #10 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, at det er nødvendig å være borte fra jobb en god stund er helt sikkert riktig, men om du faktisk kan jobbe hjemmefra så er det ikke sikkert at du trenger å være sykmeldt fullt så lenge. Skriver ikke annet enn at det ikke er vanlig å sykmeldes for så mange uker om gangen av sykehuset. Anonymkode: 5fcc9...2ac Det er kanskje ikke det vanligste, men her har TS sin lege/sykehuset gjort det ovenfor TS, vennligst slutt å spekulere i at du har bedre kompetanse enn leger i dette. Anonymkode: c006d...a98 23 13
AnonymBruker Skrevet 7. juni #11 Skrevet 7. juni Sjefen virker ikke spesielt oppegående. Avhengig av hva slags sykdom eller helseutfordring man har, så kan man fint sykemelde seg lengre enn 2 uker. Jeg fikk 5 uker i slengen en periode hvor jeg var svært dårlig og var borte fra jobb i mange måneder. Det er legene som vet best. Spesielt i din situasjon hvor du har hatt en stor operasjon. Ingen vits i å bruke både pasient og leges tid på å skrive ut gjentatte sykemeldinger når man allerede vet at det vil ta lang tid å bli frisk. Anonymkode: 328e6...e9a 8
AnonymBruker Skrevet 7. juni #12 Skrevet 7. juni Det er forventet at TS er tilbake på jobb etter seks uker. Det står i sykemeldingen. Det kan sjefen forholde seg til. Men så stusser hun og sier at det er vanlig med to om gangen. Ikke at det hjelper sjefen noe, ts kommer ikke raskere tilbake i jobb av at sykemeldingen er to uker, den forlenges jo frem til ts er klar. Ts vet ikke når hun er klar. ingen vet. Sjefen vet HVERT FALL ikke. Sjefen kan jo tenke «seks uker, topp, da vet jeg hva jeg kan forholde meg til!» istedenfor å jage annenhver uke "kommer du nå? Kommer du nå da? Hva med NÅ?" Sjefen er en dott. Hun har heller ingen medbestemmelsesrett i når ts er rehabilitert. Det er det legen og ts som vet. Ts kommer tilbake når ts er klar. Sitt nei, sjef. Sitt ned. Anonymkode: 2817f...f3e 12
SPOCA Skrevet 7. juni #13 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, at det er nødvendig å være borte fra jobb en god stund er helt sikkert riktig, men om du faktisk kan jobbe hjemmefra så er det ikke sikkert at du trenger å være sykmeldt fullt så lenge. Skriver ikke annet enn at det ikke er vanlig å sykmeldes for så mange uker om gangen av sykehuset. Anonymkode: 5fcc9...2ac Joda, det er flere operasjoner der dette er ganske vanlig. Jeg var selv sykemeldt i seks uker etter operasjon. I mitt tilfelle handlet det ikke kun om sårene, rekovalens, smerter og smertestillende, men at operasjonen var livsendrende, og jeg trengte flere uker på å komme inn i nye rutiner og lære meg å leve et nytt liv. Da var det helt nødvendig å være borte fra jobb, da jobb ville vært en ekstrem ekstrabelastning. TS: her får du bare si at dette bestemmer sykehuset og legen. 2 4 1
BeeKind Skrevet 7. juni #14 Skrevet 7. juni Er det i det hele tatt lov at sjefen spør om det og presser deg på dette? 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni #15 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er ikke vanlig å skrive sykmelding for 6 uker umiddelbart etter en operasjon av sykehuset nei. Som regel er det to, og så må man ta det videre med fastlegen. Anonymkode: 5fcc9...2ac Jeg fikk 4 uker når jeg fjernet galleblæren, forklarte hva jeg jobbet med når kirurgen hadde den samtalen etter operasjonen, da sa han at du får 4 uker hjemme, men du har løfte forbud lengre. Jobbet i en bedrift hvor det er mye løfting i løpet av dagen. Var ikke vits å tilrettelegge for annet heller, da jeg i det hele tatt sleit nok med å reise meg fra stol hjemme 😂 Anonymkode: 7dfb2...fa1 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #16 Skrevet 7. juni Arbeidsgiver er nok bare overrasket. Jobber selv som arbeidsgiver i administrasjonen og har sett 1000 vis av sykemeldinger. Selv ved alvorlig kreft er det "vanlig" å få 4 uker av gangen. Det er bare uvanlig og arbeidsgiver plikter å følge opp om det er noe som kan gjøres for at du skal kunne jobbe helt eller delvis før sykemeldingen utløper. Eksempelvis med hjemmekontor om det lar seg gjøre. Så kom det hele kanskje litt rart ut her samtidig som du var sliten etc. Anonymkode: f5d52...2b7 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #17 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er ikke vanlig å skrive sykmelding for 6 uker umiddelbart etter en operasjon av sykehuset nei. Som regel er det to, og så må man ta det videre med fastlegen. Anonymkode: 5fcc9...2ac Fastlegen min sier risikoen er bare at Nav reagerer og blander seg inn, men da må man bare gi mer opplysninger. Det er belastende for fastleger at folk bestiller ny time hver 2 uke også. Anonymkode: f0c05...8dd 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni #18 Skrevet 7. juni https://old.reddit.com/r/norge/comments/1txjirj/noe_jeg_må_tenke_på_hvis_jeg_jobber_mens_jeg_er/ Anonymkode: 72bd1...1a2 1
Fru Uperfekt Skrevet 7. juni #19 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Kan godt hende jeg var litt fjern i samtalen, men for et par dager siden ringte sjefen med dagen etter jeg hadde hatt en stor operasjon for å si at hun har mottatt sykemelding, men hun reagerte veldig på at den er så lang (6uker). Jeg har ikke bedt om lengden på sykemeldingen, så regner med at det er en standard sykemelding etter en sånn prosedyre. Kirurgen har sagt at det er ikke uvanlig å være lengre borte heller, da mange sliter med smerter i lang tid, 6 uker er bare da jeg får kaste krykkene, full rehab tar 9-12mnd. Sjefen min kunne ikke forstå at det i det hele tatt var mulig, da hun trodde at 2 uker var maks man kunne få av gangen. Vet helt ærlig ikke hvordan jeg skal reagere? Jeg sa at jeg beklaget det og kan jo hende jeg kan begynne å jobbe litt hjemmefra tidligere, men får ikke kjørt bil og kommet på kontoret.. og innser at det er ikke sikkert jeg er fullt tilbake etter 6 uker heller:/ Anonymkode: cda09...ced Beklager at sjefen din ikke er oppegående. 2
Fru Uperfekt Skrevet 7. juni #20 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det er ikke vanlig å skrive sykmelding for 6 uker umiddelbart etter en operasjon av sykehuset nei. Som regel er det to, og så må man ta det videre med fastlegen. Anonymkode: 5fcc9...2ac Og jeg fikk 12 uker i et jafs etter operasjon, du vet forskjell på operasjon og operasjon 5 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå