vannmann84 Skrevet 19. april 2006 #1 Skrevet 19. april 2006 (endret) mannen min og jeg giftet oss i oktober i fjor, og til sommeren skal vi på en litt sen bryllupsreise til Roma. Der er jo så sinnsykt mye og se, men vi har kun ti dager på oss (burde være lenge nok da). problemet er å kunne finne ut hva vi skal se og gjøre. Noen i vårt lange land som har vært i Roma og som kan gi noen tips Endret 19. april 2006 av toneiren
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #2 Skrevet 20. april 2006 Det viktigste er å bare nyte livet i Roma! Sitte på utekafe og suge til seg atmosfæren. I juli/ august er det veldig varmt og høysesong for turister, så det er fort gjort å bli stresset og slitne. Av turistattraksjoner kan jeg nevne: - Colosseum og Forum Romanum, bør absolutt sees. - Pantheon, kjempeflott. - Vatikanet (Peterskirken), imponerende! - Spansketrappen og Fontana Di Trevi, greit å se, men veldig mye folk og litt oppskrytt. Andre ting som må gjøres: - Spise italiensk is!!! - Nyte den gode maten, ikke bare pizza. Hmmm, det var det jeg kom på akkurat nå. Dere kommer i allefall til å få en nydelig tur, det er jeg sikker på.
vannmann84 Skrevet 20. april 2006 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2006 takk for fine tips! både minn mann og jeg, kanskje da mest jeg er veldig fasinert av den romerske kunsten og arkitekturen. Så en del sightseeing blir det nok ja. Blir en utfordring å få den kresne mammen min til å spise noe annet en den gode gamle trygge pizzaen, men han har lovt å anstrenge seg litt. kanskje han kan få noen kuler med deilig italiensk is
afr0dite Skrevet 25. april 2006 #4 Skrevet 25. april 2006 Vi var der for en måneds tid siden, og holdt oss stort sett rundt de spanske trappene og fontana di trevi! Men den største opplevelsen var at kjæresten min fridde til meg i de spanske trappene!
Prinsesse på erten Skrevet 25. april 2006 #5 Skrevet 25. april 2006 (endret) Å, din heldiggris..... 10 dager er mer enn lang nok tid til å nyte Roma. Byen er egentlig ikke særlig stor, så dere har også tid til å vurdere en tur ut av byen til sjøen. Det kommer sikkert til å bli varmt, juli-heten kan være intens, så kanskje dere vil sette pris på et par bade-dager underveis...? Det jeg husker best ved mitt Roma besøk var Vatikanmuseet og Peterkirken. Jeg kjedes fort av museer, men dette var helt annerledes... Men, og dette er viktig, dere kommer ikke til å være alene om å ville se disse sightene siden det er turistsesong. Det dere må gjøre for å få den ultimate opplevelsen er å stå opp gry-gry-gry tidlig en morgen - og da mener jeg før 6. Spis en kjapp frokost på veien og kom dere raskt i køen. Istedenfor å gå "standardløypa" gjennom museet, går dere rett til det sixtiske kapellet. Hvis dere er heldige vil dere kanskje være der helt - helt alene en liten stund. Det er fantastisk opplevelse - veldig romantisk. Når kapellet er tettpakket med turister er det noe helt annet.... Bruk også god tid i Peterkirken. Ellers er Colosseum og Paletinerhøyden og Forum et absoutt must! Og det er også ricotta- og spintatfylte ravioli i salviesaus. Sukk! Hvis dere ikke har bestilt hotell, vil jeg anbefale dere å bo i området rundt piazza navona eller campo di fiori. Nydelige steder, ultrasentralt! God tur! Endret 25. april 2006 av Prinsesse på erten
afr0dite Skrevet 26. april 2006 #6 Skrevet 26. april 2006 St Peterskirken var helt utrolig!! Vi stod ikke opp tidlig, og køen til det sixtinske kappellet gikk rundt HELE vatikanet!!! Og da var det minst TRE i bredden!!! Så, hvis man vil ha det med seg, så gjør som Prinsesse på erten sier!
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #7 Skrevet 26. april 2006 Vi stod også opp kjempetidlig.. Stod ved inngangen av peterskirken i det det åpnet (vi ville opp i kuppelen), så tok vi frokosten på taket av peterskirken (noen boller vi hadde kjøpt dagen før).. en opplevelse i seg selv. Og da var det faktisk så tidlig da vi kom ned til vatikanet at den store køen der ikke var begynt. Neste dag var vi også tidlig opp.. Enormt lange køer til Colloseum også.. (pga tåpelig billettsystem og inkompentent betjening.. men vi får jo ikke gjort noe med det.. så stå tidlig opp)
Linn2006 Skrevet 1. mai 2006 #8 Skrevet 1. mai 2006 Dere burde få med dere "gamlebyen" Trastevere. Superromanisk, det minner om Lady og Landstrykeren, med masse koselige restauranter der italienske gitarister synger Bella Notte hvis man er heldig 10 dager er lang tid i Roma, hva med å ta en tur med toget ned til kysten eller Capri? Capri med tog klarer man på en dagstur og er også veldig romantisk
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå