Gå til innhold

Østrogen og symptomer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Hva slags plager/symptomer har dere hatt pga svingende østrogen, som tilførsel av østrogen har hjulpet for?

Er så mye snakk om hete tokter bare, men kan det være andre ting enn det?

Jeg har egentlig tenkt jeg har lav progesteron (og dermed heller en ubalanse med evt «»»østrogendominans»»»), men jeg blir jo også veldig dårlig etter eggløsningen. Så da vet jeg ikke helt?

Anonymkode: d43dc...35c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slet med oppvåkning på natten, og fikk ikke sove igjen. 
Tåkehode, ble glemsk, ble litt nedstemt. 
Og helt sikker noe mer, som jeg ikke kommer på i farten. 

Anonymkode: 7234c...033

AnonymBruker
Skrevet

Muskelverk, og muskelkramper, tankekjør, søvnløshet ….

Anonymkode: 10227...434

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slet med oppvåkning på natten, og fikk ikke sove igjen. 
Tåkehode, ble glemsk, ble litt nedstemt. 
Og helt sikker noe mer, som jeg ikke kommer på i farten. 

Anonymkode: 7234c...033

Hele syklusen, eller ulikt på de ulike tidene i syklus og generelt ustabilt hele tiden?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke direkte symptomer på for lavt østrogen. Men i perimenopause kan vel østrogen begynne å svinge kraftigere, og dermed gi andre typer plager enn rent hormonelle eller?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir 50 til høsten og merket de første fysiske tegnene på perimenopause for 1 år siden(et par mnd etter at jeg sluttet på prevensjon/minipille) Det første jeg merket var hetetokter og nattesvette. Det tok 3 mnd fra jeg sluttet på minipille til mensen kom tilbake og det  var i den perioden jeg hadde verst nattesvette etter at mensen var tilbake, ga nattesvetten seg og jeg hadde lette hetetokter i noen uker til før de også ga seg. syklusen har også vært uregelmessig, bortsett fra to regelmessige de to siste mnd. Jeg har også mye ledd og muskelsmerter, dvs stiv og støl. Samt vektøkning som særlig merkes rundt midjen.

Jeg har også lav energi og lite overskudd, hjernetåke/dårlig hukommelse, humørsvingninger, særlig nedstemthet, sover dårlig i perioder, men samtidig har jeg perioder der jeg sover veldig godt, bedre enn på flere år. Jeg har også vært utbrent og har en kronisk stressdiagnose, så dette er jo symptomer som overlapper. Og en svært dårlig kombinasjon. Føler jeg tidvis fungerer dårlig.

Jeg har nylig fått resept på HRT, men har avventet å begynne, er usikker på om symptomene er ille nok enda(de er jo varierende), samt at jeg er skeptisk pga hormonell brystkreft i nær familie.

Anonymkode: 5719d...4dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg blir 50 til høsten og merket de første fysiske tegnene på perimenopause for 1 år siden(et par mnd etter at jeg sluttet på prevensjon/minipille) Det første jeg merket var hetetokter og nattesvette. Det tok 3 mnd fra jeg sluttet på minipille til mensen kom tilbake og det  var i den perioden jeg hadde verst nattesvette etter at mensen var tilbake, ga nattesvetten seg og jeg hadde lette hetetokter i noen uker til før de også ga seg. syklusen har også vært uregelmessig, bortsett fra to regelmessige de to siste mnd. Jeg har også mye ledd og muskelsmerter, dvs stiv og støl. Samt vektøkning som særlig merkes rundt midjen.

Jeg har også lav energi og lite overskudd, hjernetåke/dårlig hukommelse, humørsvingninger, særlig nedstemthet, sover dårlig i perioder, men samtidig har jeg perioder der jeg sover veldig godt, bedre enn på flere år. Jeg har også vært utbrent og har en kronisk stressdiagnose, så dette er jo symptomer som overlapper. Og en svært dårlig kombinasjon. Føler jeg tidvis fungerer dårlig.

Jeg har nylig fått resept på HRT, men har avventet å begynne, er usikker på om symptomene er ille nok enda(de er jo varierende), samt at jeg er skeptisk pga hormonell brystkreft i nær familie.

Anonymkode: 5719d...4dc

Husk på at de har preventiv effekt mot mange sykdommer, og jo før du begynner, jo mer får du av dem. Tarmkreft, alzheimer, hjerteproblemer, benskjørhet blant annet. Du har definitivt nok symptomer. 

Jeg fikk "alt", men visste ikke om at alle plagene kunne ha samme årsak før en tur til gynekologen viste hvor jeg var i løpet. Kløe i ører, intens kløe i hud- særlig enkelte netter. Nattesvette. Oppvåkninger midt på natten som kunne vare 2-5 timer. Ekstremt kort lunte, og et sinne kom over meg utav det blå noen ganger. Nesten skummelt. 

Store problemer med innsovning, også kom de hersens oppvåkningene gjerne når jeg bare hadde sovet rundt 30 min. Ble til slutt sykemeldt for jeg var ikke lengre forsvarlig i drift på jobb. Husket ingenting, følte meg febersyk av utmattelse, kjørte feil og klarte ikke skjønne hvor jeg egentlig skulle. Fikk plutselig senebetennelser flere steder, samt "frozen shoulder", og ble utredet for leddgikt. Stoffskifteproblemer ble sjekket, alle vitaminer osv. Fant ingen årsak til noe, men plagene fortsatte å komme. Var ikke sykemeldt lenge, så jeg gikk på jobb mens det ene etter det andre dukket opp og trodde jeg skulle bli sprø. Fikk også noen ilende/ støtvise smerter som dukket opp helt tilfeldig og gjør intenst vondt i kanskje 5-30 sek. Kommer og går over en periode, så kan det være borte to dager og dukke opp et nytt sted. Hyppigst i nakke og hode. Nattesvette, økt pms, økt migrene, og et ekstremt søtsug sikkert delvis av hormonelle svingninger og delvis for jeg var så konstant trøtt.

Begynte på hormoner og ser meg aldri tilbake. Jeg skal ha det livet ut. Minimalt med plager gjenstår, og om det dukker opp litt så er det helt kortvarig nå. Søvn er det som er mest trøblete, men jeg har søvnproblemer i utgangspunktet så det er ikke hormonelt nå. 

Anonymkode: c5e59...854

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...