Gå til innhold

Psykisk helse som tabubelagt.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hvorfor er psykisk helse så tabubelagt? Er det fordi mennesker ikke forstår det de ikke selv har erfart? Synes vi alle bør gå i tenkeboksen å prøve å sette oss mer inn i andres indre livsverden istedenfor å dømme.. 

Endret av HungryTiger32
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt psykose to ganger, første var under stort press, men medisiner smerte osv, så ble bare forklart som en overbelastning. Har hatt mange innleggelser i psykiatrien og skam er liksom desverre veldig tilstede, mtp psykose så er det like mye skam, må bare leve med det. Stå i det med begge beina. Hater det, men må bare.

Anonymkode: 81376...44b

• Hjerte 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har hatt psykose to ganger, første var under stort press, men medisiner smerte osv, så ble bare forklart som en overbelastning. Har hatt mange innleggelser i psykiatrien og skam er liksom desverre veldig tilstede, mtp psykose så er det like mye skam, må bare leve med det. Stå i det med begge beina. Hater det, men må bare.

Anonymkode: 81376...44b

Modig som deler. Det er ikke noe galt med deg, du har vært uheldig å det er ikke din feil. Godt du kom deg ut av det å fikk hjelp. Skammen er ikke din! 

Endret av HungryTiger32
AnonymBruker
Skrevet

Skammer meg ikke. Jeg er et helt normaltfungerende menneske med traumer som bearbeides nå og fikk psykose grunnet for lite søvn. Tom elitesoldater opplever psykose under helvetesuka grunnet lite søvn. Jeg så på hendene mine og skjønte ikke at de var en del av kroppen min. Alt var psykedelisk. Husker lite. 
Snakker fritt om det som det var på linje med enhver annen skade. Man blir jo frisk av det også. Jeg tenker at å skamme seg er å nedvurdere en hel gruppe spesialister som bruker mange år på å utdanne seg til psykiatere. Skal de skamme seg for å behandle en skammens lidelse, eller faktisk ta det på alvor som en psykosomatisk lidelse? Hva er forskjell på en feil i hodet og nervesystemet og en skade i foten feks? 
Min er faring er å snakke om det like naturlig som en infeksjon eller annet. 

Anonymkode: c7b15...53e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skammer meg ikke. Jeg er et helt normaltfungerende menneske med traumer som bearbeides nå og fikk psykose grunnet for lite søvn. Tom elitesoldater opplever psykose under helvetesuka grunnet lite søvn. Jeg så på hendene mine og skjønte ikke at de var en del av kroppen min. Alt var psykedelisk. Husker lite. 
Snakker fritt om det som det var på linje med enhver annen skade. Man blir jo frisk av det også. Jeg tenker at å skamme seg er å nedvurdere en hel gruppe spesialister som bruker mange år på å utdanne seg til psykiatere. Skal de skamme seg for å behandle en skammens lidelse, eller faktisk ta det på alvor som en psykosomatisk lidelse? Hva er forskjell på en feil i hodet og nervesystemet og en skade i foten feks? 
Min er faring er å snakke om det like naturlig som en infeksjon eller annet. 

Anonymkode: c7b15...53e

Beklager.. jeg ser det som deg. Jeg er bare alt for opptatt av hvordan andre kan reagere eller tenke. Du høres ut som du har en mye sunnere tilnærming til det, mer jordnær. Takk for inspirasjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alltid åpen om min bipolalaritet. 

De fleste vet at man har perioder man er syk og at man er frisk imellom. 

Flaut er det ikke. Kan da ikle være flaut å ha en sykdom man ikke har påført seg selv.

Anonymkode: 9b2f7...8da

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker ikke om de psykiske lidelsene mine med andre. Men jeg bruker heller ikke tid på å skamme meg over dem. Spesielt ikke når jeg ser hvor mye dum oppførsel det finnes blant "normale" folk som blir tolerert, og som ingen skammer seg over.

Anonymkode: deac6...e80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
HungryTiger32 skrev (8 timer siden):

Hvorfor er psykisk helse så tabubelagt? Er det fordi mennesker ikke forstår det de ikke selv har erfart? Synes vi alle bør gå i tenkeboksen å prøve å sette oss mer inn i andres indre livsverden istedenfor å dømme.. 

Fordi lovverket er i unntakstilstand, og realiteten er at det er tonn med farlige psykriatiske pasienter som vandrer rundt - en er avhengig av politiet for å nå psykriatri, f.eks gjennom mistanke om rusmisbruk (alkohol) ved hensynsløs atferd eller ordensforstyrrelse.

Det er ingen andres livsverden å leve seg inn i, om den andre kjører på impulser på gaten og i butikken - det som skjer er at personen ikke har noen form for mekanismer i å håndtere negativitet annet enn å være utagerende og aggressiv, noe som vil gjenta seg i kjærlighets forhold, på fest og alt (en vil aldri kunne ha ett normal liv med vedkommende)

Anonymkode: dd6c4...8cc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fordi lovverket er i unntakstilstand, og realiteten er at det er tonn med farlige psykriatiske pasienter som vandrer rundt - en er avhengig av politiet for å nå psykriatri, f.eks gjennom mistanke om rusmisbruk (alkohol) ved hensynsløs atferd eller ordensforstyrrelse.

Det er ingen andres livsverden å leve seg inn i, om den andre kjører på impulser på gaten og i butikken - det som skjer er at personen ikke har noen form for mekanismer i å håndtere negativitet annet enn å være utagerende og aggressiv, noe som vil gjenta seg i kjærlighets forhold, på fest og alt (en vil aldri kunne ha ett normal liv med vedkommende)

Anonymkode: dd6c4...8cc

Det hørtes veldig ankedotisk og personlig og ensidig ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Psykisk helse har vært tabubelagt lenge. Jeg tror vi står midt i en endring nå. Får håpe myndighetene klarer å se at problemet ikke er at det er så mange som sliter, men at det mangler tilbud for forebygging og behandling for de som ikke er suicidal.

Anonymkode: 431c5...b62

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Antagelig er det knyttet til at psykisk uhelse i langt større grad enn somatisk uhelse, påvirker hvordan folk oppfører seg mot andre. 

Anonymkode: 86d07...804

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Antagelig er det knyttet til at psykisk uhelse i langt større grad enn somatisk uhelse, påvirker hvordan folk oppfører seg mot andre. 

Anonymkode: 86d07...804

Det har jeg ikke tenkt på, det kan være et poeng.

Ellers synes jeg ikke det er tabu å snakke om psykisk helse generelt sett på en måte, men den det gjelder er kanskje redd for å være til bry og å bli møtt med fordommer mens andre kan være redde for å være invaderende eller skade noen med spørsmål. Kjenner litt på det selv ifht noen jeg kjenner som jeg vet har historikk med selvskading og spiseforstyrrelser. Så lenge de selv ikke har åpnet døra for å snakke om det, så unngår jeg det. Men det gjelder andre ting, også. Skilsmisse, kreft og andre ting. Er litt var for om det er noe de ønsker å snakke om.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel fordi det påvirker og endrer folks adferd. Jeg har dog minst respekt for f eks angst. Mye fjollete folk som påberoper seg det

Anonymkode: 193fb...593

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er vel fordi det påvirker og endrer folks adferd. Jeg har dog minst respekt for f eks angst. Mye fjollete folk som påberoper seg det

Kanskje dette er en av grunnene til at det fortsatt er tabu å snakke om.

Anonymkode: 431c5...b62

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi begrepet psykisk uhelse ofte blir misbrukt, fordi det er en gjettelek fra psykologer så du kan få like mange diagnoser som antall psykologer som du har vurdering hos, fordi de gis diagnoser ut i fra hva som er normalen i regionen du befinner deg, begreper blir utvannet, fordi alle kan manipulere seg til en diagnose med å lese seg opp, fordi folk med psykisk uhelse mener at alle rundt de skal ta hensyn til de, fordi alt skal handle om de, fordi de tar energi fra deg i stedet for å gi noe positivt tilbake. 

Lista er lang over årsaker til at psykisk uhelse blir sett ned på. Når det kommer biomarkører som klarer å skille de forskjellige diagnosene fra hverandre, eller man kan avkrefte eller bekrefte om personer har en diagnose så vil det bli mer anerkjent og akseptert. 

Frem til det skjer så er hele fagfeltet kun en parodi på Joker Nord. 

Anonymkode: d6d33...4b4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fordi begrepet psykisk uhelse ofte blir misbrukt, fordi det er en gjettelek fra psykologer så du kan få like mange diagnoser som antall psykologer som du har vurdering hos, fordi de gis diagnoser ut i fra hva som er normalen i regionen du befinner deg, begreper blir utvannet, fordi alle kan manipulere seg til en diagnose med å lese seg opp, fordi folk med psykisk uhelse mener at alle rundt de skal ta hensyn til de, fordi alt skal handle om de, fordi de tar energi fra deg i stedet for å gi noe positivt tilbake. 

Lista er lang over årsaker til at psykisk uhelse blir sett ned på. Når det kommer biomarkører som klarer å skille de forskjellige diagnosene fra hverandre, eller man kan avkrefte eller bekrefte om personer har en diagnose så vil det bli mer anerkjent og akseptert. 

Er ikke sikkert det kommer biomarkører noen sinne, tror fokus på gut-brain-aksen og funksjonelle årsaker vil bli mer vektlagt en dag, samt mer individuelt tilpasset terapi. Men enig i at psykiatri virker å gå i blinde per nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du avviser et helt helsefag, flere yrkesgrupper innen helsevesenet, blant dem leger med spesialisering, all forskning som er gjort på psykisk helse... Du sier at diagnoser har null betydning fordi det i teorien kan være mulig for enkelte å fake en diagnose. Det samme kan man si om fysisk helse, men hvor mange er det som driver på sånn? Tilnærmet ingen, så det har ikke noen relevans når du uttaler deg om psykologi generelt. Så begynner du å blande inn at det plager deg at noen du tydeligvis kjenner vil at du skal ta hensyn til dem. Dette kan ingen ta på alvor. Det er innlegget ditt som er parodi.

Anonymkode: c0edf...d9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det fordi en del bruker det uberettiget? 

Anonymkode: e60da...5c9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo bare svada...

Anonymkode: 2f522...67e

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen skam i sykdom. Man må eie det! Jeg er mann i tyveårene og tenker at det er en grunn for alt. Man blir syk av en grunn og man kan ikke bare velge det bort! 

Anonymkode: c35d8...153

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...