AnonymBruker Skrevet 6. juni #1 Skrevet 6. juni Skal prøve å gjøre det kort. Lurer på om noen har erfaring/kunnskap om tvangstrekk av barnebidrag og dagpenger. Far har alltid hatt tvangstrekk på barnebidrag siden han aldri har betalt barnebidrag frivillig. Siden i fjor sommer har han gått på dagpenger, og det har da blitt trukket barnebidrag fra disse dagpengene. Men ikke fullt barnebidrag siden han må ha nok til livsopphold. Fra tidligere av har han også opparbeidet seg en del gjeld i barnebidrag siden det ved bytte av jobber ikke med en gang ble fanget opp av arbeidsgivere at han skulle trekkes i lønn. Han skylder nå rundt 30k. Så har jeg skjønt det sånn at man av dagpenger får ferietillegg (som er 9% av det man har fått i dagpenger året før). Da er det vel veldig sannsynlig at dette ferietillegget vil bli brukt til å betale ned på skyldig bidrag? For ferietillegget kommer jo i tillegg til vanlige dagpenger, så der er det jo allerede sørget for livsopphold. Jeg skal ringe skatteetaten på mandag, men hadde vært helt supert om det er noen her inne som kanskje kunne svart på dette. Anonymkode: c8c11...a59
AnonymBruker Skrevet 7. juni #2 Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (På 6.6.2026 den 19.47): Skal prøve å gjøre det kort. Lurer på om noen har erfaring/kunnskap om tvangstrekk av barnebidrag og dagpenger. Far har alltid hatt tvangstrekk på barnebidrag siden han aldri har betalt barnebidrag frivillig. Siden i fjor sommer har han gått på dagpenger, og det har da blitt trukket barnebidrag fra disse dagpengene. Men ikke fullt barnebidrag siden han må ha nok til livsopphold. Fra tidligere av har han også opparbeidet seg en del gjeld i barnebidrag siden det ved bytte av jobber ikke med en gang ble fanget opp av arbeidsgivere at han skulle trekkes i lønn. Han skylder nå rundt 30k. Så har jeg skjønt det sånn at man av dagpenger får ferietillegg (som er 9% av det man har fått i dagpenger året før). Da er det vel veldig sannsynlig at dette ferietillegget vil bli brukt til å betale ned på skyldig bidrag? For ferietillegget kommer jo i tillegg til vanlige dagpenger, så der er det jo allerede sørget for livsopphold. Jeg skal ringe skatteetaten på mandag, men hadde vært helt supert om det er noen her inne som kanskje kunne svart på dette. Anonymkode: c8c11...a59 Nei. Ferietillegget er til å dekke opp for inntekt de ukene han har ferie (enten det blir ferie fra jobbsøking eller ferie i ny jobb). Anonymkode: 4ff90...967 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni #3 Skrevet 7. juni Riktig som skrives over. Det er ikke lagt til noe trekk utover selve dagpengene. Anonymkode: 0ec5a...ff0
AnonymBruker Skrevet 8. juni #4 Skrevet 8. juni Hva som gjør at en far ikke vil betale til barnet sitt? Veldig trist, kanskje han tror du drar på shopping til deg selv med pengene? Anonymkode: b33c8...7d9
AnonymBruker Skrevet 8. juni #5 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva som gjør at en far ikke vil betale til barnet sitt? Veldig trist, kanskje han tror du drar på shopping til deg selv med pengene? Anonymkode: b33c8...7d9 Fordi de egentlig ikke vet hva det *faktisk* koster å oppdra et barn? De tror gjerne at de vet, men i realiteten aner de ikke mer enn en brøkdel. Myten om alenemødre som lever fett på bidrag fra far og staten lever også høyst i beste velgående som en vandrehistorie som nekter å dø. Anonymkode: aa9c3...3f9 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #6 Skrevet 8. juni Håper far har fått ny utregning da han havnet på dagpenger. For mindre inntekt så ska det ny utregning, samme ved ny jobb med høyere lønn. Feriepenger ska en da ikke trekke enda mer barnebidrag, det ska være inntekt for ferie og da en ikke har inntekt Anonymkode: b8c13...c55
AnonymBruker Skrevet 8. juni #7 Skrevet 8. juni Endte opp med bidragsforskudd jeg, så da får jeg 4000 i mnd for to. Tvangstrekk fungerte ikke etter han ble selvstendig næringsdrivende. Er i en loop mellom nav og skatteetaten. Helt vilt at det er 4000 for to når han ikke har samvær engang?! Skjønner ingenting jeg. Har vel gitt opp etter lange år. Regner med du dessverre havner på bidragsforskudd. Anonymkode: 970f7...a79
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå