Vinkjerringa Skrevet 6. juni #1 Skrevet 6. juni Jeg har vært slank i 20+ år og kunnet spise det jeg ville uten trøbbel (men har aldri vært noen junk foodie og likt sunn mat da). Pluselig kom perimenopause og tok meg og jeg gikk opp 12 kg på ett år uten å gjøre noen endringer. Gikk fra paddeflat mage til muffinsmage og det eneste positive var at jeg plutselig hadde pupper. 😛 Prøvde å spise mindre, spise enda sunnere, trene mer, men for første gang i mitt liv var ikke vekta til å rikke, uvandt og jævlig. MEN så ble jeg tipset av en kollega om at lavkarbo, der man havner i ketose, gjør susen. Dette har jeg altså holdt på med nå i noen måneder og vekta viser minus 8 kg uten stress! Jeg savner ingenting, er ikke sulten, har energi og er mer i balanse enn på lenge. Kan til og med drikke vin i helgene uten å ramle ut av ketose. MEN ... Jeg orker ikke spise frokost lenger, jeg er ikke sulten og orker ikke tanken på mat. Til lunsj er jeg relativt sulten men blir veldig fort mett og spiser nok for lite totalt sett. Kvinner i førtiårene og i perimenopause skal jo passe på å spise nok, spesielt proteiner, og i hvert fall til frokost. Jeg har ofte høyt stressnivå pga jobb og det sies jo at man må passe på å holde nivået av kortisol lavt og at det kan øke når man ikke spiser nok eller jevnlig. I går spiste jeg feks middag i 19-tiden, og hadde et bittelite lavkarbo-kakestykke til kveldskosen. Jeg var ikke NOE sulten før kl 14 i dag, da jeg plutselig kjente at jeg svimlet pga lavt blodsukker eller energitap fordi jeg ikke hadde spist på 19 timer. Men jeg klarte ikke tanken på mat før dette. Jeg kjenner jo at dette kostholdet gjør kroppen godt på så mange måter, men jeg vet ikke om det er verdt det om jeg mister hele matgleden og ender med å spise ETT måltid per dag (og da klarer jeg ikke såpass mye som man bør og må spise ved one meal a day heller). Er det flere i samme situasjon her? Jeg synes ikke det er noe kjekt å presse i meg mat. 😕
AnonymBruker Skrevet 6. juni #2 Skrevet 6. juni Når du har gått ned 8, kg har du da klart å beholde muskelmassen? Hvor lang tid brukte du på de 8 kiloene? Anonymkode: 321fe...135
AnonymBruker Skrevet 7. juni #3 Skrevet 7. juni Du spiser egentlig periodisk faste. Det i seg selv er ikke farlig. Jeg spiser hovedsakelig mellom 12-17. Er det travelt kan jeg også gå til både til 13-14 før jeg spiser. Jeg er ikke opptatt av ketose da. Spiser mye proteiner og lite karbs, men drikker saft med sukker i hver morgen ved siden av kaffe. Det som er viktig for meg er at måltidene jeg spiser har godt med fett og proteiner. Om du sliter med at måltidene du spiser inneholder for lite kalorier, så skal det ikke mye nøtter, avocado og olje til for øke kaloriinntaket betraktelig. Anonymkode: 7ae20...fab
AnonymBruker Skrevet 15. juni #4 Skrevet 15. juni Jeg tror dette er et forbigående «problem». Nyt at du ikke strever med sultfølelsen nå som du fortsatt trenger å gå ned i vekt (antar du vil ned de 12kg som kom brått på). Anonymkode: 52c70...058 1 2
Perle Skrevet 15. juni #5 Skrevet 15. juni Ser virkelig ikke problemet med dette her. Er jo nydelig å följe på sikt eller matstöy.
AnonymBruker Skrevet 16. juni #6 Skrevet 16. juni Ketose er jo kjent for å skru av sultfølelsen. Jeg måtte spise på klokken da jeg drev med dette. Anonymkode: 1540d...c18 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #7 Skrevet 21. juni Jeg har også lagt om til keto kosthold pga overgangsalder og insulinresistens. Jeg synes det er så deilig at jeg nå kan gå mange timer uten å trenge å spise. Jeg spiser kl 11, 16 og 21. Sånn ca. Da får jeg 14 timer nattfaste. For å få nok mat så bruker jeg Lifesum og holder meg til 400 kcal på frokost, 600 til middag og 400-500 til kvelds. Planlegger veldig maten slik at det blir nok proteiner. Jeg tenker helt teknisk at jeg ikke mister matlysten, den er bare kontrollert 👌 Anonymkode: f0b88...2c0
AnonymBruker Skrevet 22. juni #8 Skrevet 22. juni Det er vanlig at det stabiliserer seg etterhvert. Når du ikke har mer fettreserver på kroppen så kommer sulten. Sålenge kroppen har noe å tære av så bruker den det og det er derfor du ikke er sulten. Blodsukker skal jo holde seg stabilt på lavkarbo så tror ikke det er det du kjenner, men mat må vi jo ha så kroppen sier nok ifra. Når du ikke orker så mye mat så er det viktig at maten du spiser er næringsriktig. Det første måltidet ditt, selv om det ikke er før kl 14 er det viktig at det inneholder en god proteinkilde (kylling, egg, tunfisk, etc) og god fettkilde (egg, avokado etc). Samme med middag, som du sier protein er viktig. Du kan også lage en smothie av kokosmelk, bringebær og litt søtning hvis du synes det er lettere å få i seg. den kan brukes til mellommåltid, frokost eller kvelds. Skyr, cottage cheese er også gode alternativer. Når jeg er på farta så kjøper jeg ofte et pakke med kyllingpålegg og spiser rett fra pakka. Blir mett og får i meg masse proteiner. Tror det går seg til, det blir en levemåte. Jeg har levd sånn lenge, har jeg lyst på noe søtt så tar jeg det, men dette har blitt min måte å leve på. Jeg er 45 år og hormonene har stabilisert seg og for første gang på 15 år så har jeg nesten ikke vært plaget av pollen de siste to årene heller. Kan ikke forklare det på annen måte enn pga kostholdet. Anonymkode: 7bdf7...00a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå