Gå til innhold

Mister matlysten i ketose, erfaringer?

Fremhevede innlegg

Vinkjerringa
Skrevet

Jeg har vært slank i 20+ år og kunnet spise det jeg ville uten trøbbel (men har aldri vært noen junk foodie og likt sunn mat da). Pluselig kom perimenopause og tok meg og jeg gikk opp 12 kg på ett år uten å gjøre noen endringer. Gikk fra paddeflat mage til muffinsmage og det eneste positive var at jeg plutselig hadde pupper. 😛 

Prøvde å spise mindre, spise enda sunnere, trene mer, men for første gang i mitt liv var ikke vekta til å rikke, uvandt og jævlig. MEN så ble jeg tipset av en kollega om at lavkarbo, der man havner i ketose, gjør susen. Dette har jeg altså holdt på med nå i noen måneder og vekta viser minus 8 kg uten stress! Jeg savner ingenting, er ikke sulten, har energi og er mer i balanse enn på lenge. Kan til og med drikke vin i helgene uten å ramle ut av ketose. MEN ... 

Jeg orker ikke spise frokost lenger, jeg er ikke sulten og orker ikke tanken på mat. Til lunsj er jeg relativt sulten men blir veldig fort mett og spiser nok for lite totalt sett. Kvinner i førtiårene og i perimenopause skal jo passe på å spise nok, spesielt proteiner, og i hvert fall til frokost. Jeg har ofte høyt stressnivå pga jobb og det sies jo at man må passe på å holde nivået av kortisol lavt og at det kan øke når man ikke spiser nok eller jevnlig. 

I går spiste jeg feks middag i 19-tiden, og hadde et bittelite lavkarbo-kakestykke til kveldskosen. Jeg var ikke NOE sulten før kl 14 i dag, da jeg plutselig kjente at jeg svimlet pga lavt blodsukker eller energitap fordi jeg ikke hadde spist på 19 timer. Men jeg klarte ikke tanken på mat før dette. Jeg kjenner jo at dette kostholdet gjør kroppen godt på så mange måter, men jeg vet ikke om det er verdt det om jeg mister hele matgleden og ender med å spise ETT måltid per dag (og da klarer jeg ikke såpass mye som man bør og må spise ved one meal a day heller). 

Er det flere i samme situasjon her? Jeg synes ikke det er noe kjekt å presse i meg mat. 😕

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du har gått ned 8, kg har du da klart å beholde muskelmassen?

Hvor lang tid brukte du på de 8 kiloene?

Anonymkode: 321fe...135

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...