AnonymBruker Skrevet 6. juni #1 Skrevet 6. juni Hei. Jeg lurer på om flere enn meg fortsatt bruker Dropbox, eller om alle har gått over til OneDrive eller Google disk? Leste tidligere at Dropbox ikke var så trygt å bruke. Fortell evt hvorfor/hvorfor ikke. Anonymkode: e2334...f30
AnonymBruker Skrevet 6. juni #2 Skrevet 6. juni Tja. Jeg har Dropbox, men hvor mye jeg bruker den er en annen sak. Jeg foretrekker lokal lagring, men hvis det nå er noe jeg vil ha tilgang til fra flere enheter lagrer jeg det i Dropbox. Men det skjer ikke spesielt ofte. Anonymkode: 118ab...479
AnonymBruker Skrevet 6. juni #3 Skrevet 6. juni Nei, bruker lokal ekstern harddisk. Anonymkode: 22027...10d
TBL12 Skrevet 6. juni #4 Skrevet 6. juni Det er mange som benytter Dropbox. Selskapet opplevde et sikkerhetsbrudd 24. april 2024. Nå er ikke det unikt, det har vært mange selskaper som har opplevd hendelser av varierende alvorlighetsgrad. Hvilken tjeneste en velger å benytte er valgfritt. En fordel er å lagre filer flere steder, gjerne lokalt og i en eller flere skytjenester. Reduser risiko. Bare lokal lagring gjør en sårbar mot fysiske hendelser, som tyveri, vann og brann. (Kan fysisk lagre flere steder, men det blir i praksis ofte ikke gjort ofte nok.)
linsejesus Skrevet 6. juni #5 Skrevet 6. juni Bruker norske Jottacloud til bildelagring og -deling. Proton Drive til andre ting. Google kan scanne filene dine, og gjør det, bl.a for å se om du har noe ulovlig. Microsoft sier at de ikke scanner filene rutinemessig, men de kan. Jottacloud kan scanne filene dine, men lover at de ikke gjør det, og i motsetning til Microsoft er de underlagt norsk lov på det området. Proton Drive skiller seg ut ved at de ikke kan lese filene dine, selv om myndighetene skulle prøve å pålegge dem det. Filene krypteres på din maskin før de lastes opp, og det er dermed bare kunden selv som kontrollerer hvem som får tilgang. Jottacloud kommer jeg nok til å kutte ut, siden de er en åpenbar kandidat for hackere. Får de tak i krypteringsnøklene vil de potensielt kunne dekryptere absolutt alt noen har lagret der. Jeg ville bare brukt Microsoft eller Google sine løsninger hvis jeg først krypterer dataene selv før jeg laster dem opp. 1 1
skeiv-ostepop Skrevet 6. juni #6 Skrevet 6. juni Her går det primært sett i Proton Drive og iCloud. Problemet med Dropbox for min del er ikke sikkerhet men måten de beregner forbruk på. Dersom du deler ei fil på 500MB med noen så teller den fila med på både din og den du deler med sin totale kapasitet. Altså dobbelt betalt om du betaler for det. 1
newman01 Skrevet 6. juni #7 Skrevet 6. juni Dropbox er vanskelig å speile for eksterne selskaper. Så om det kommer et uønsket virus på maskinen til en bruker kan hele disken til Dropbox krypteres og bli utilgjengelig for selskapet som bruker det. Onedrive er tryggere sånn sett, for den kan speiles hos eksterne sikkerhetsselskaper og gjenopprettes om uhellet skjer Er hva jeg har hørt
TBL12 Skrevet 6. juni #8 Skrevet 6. juni newman01 skrev (1 time siden): Dropbox er vanskelig å speile for eksterne selskaper. Så om det kommer et uønsket virus på maskinen til en bruker kan hele disken til Dropbox krypteres og bli utilgjengelig for selskapet som bruker det. Onedrive er tryggere sånn sett, for den kan speiles hos eksterne sikkerhetsselskaper og gjenopprettes om uhellet skjer Er hva jeg har hørt Dropbox har også funksjon som håndterer denne typen trusler. Dropbox Rewind: https://help.dropbox.com/security/ransomware-recovery https://help.dropbox.com/delete-restore/rewind skeiv-ostepop skrev (1 time siden): Her går det primært sett i Proton Drive og iCloud. Problemet med Dropbox for min del er ikke sikkerhet men måten de beregner forbruk på. Dersom du deler ei fil på 500MB med noen så teller den fila med på både din og den du deler med sin totale kapasitet. Altså dobbelt betalt om du betaler for det. Det stemmer, filer teller dobbelt.
newman01 Skrevet 6. juni #9 Skrevet 6. juni TBL12 skrev (45 minutter siden): Dropbox har også funksjon som håndterer denne typen trusler. Dropbox Rewind: https://help.dropbox.com/security/ransomware-recovery https://help.dropbox.com/delete-restore/rewind Så Dropbox har slik backupløsning. Men ikke en som andre eksterne selskaper kan ta betalt for å tilby. Gud så jeg misliker selgere av systemløsninger iblant. Jug, juks og fanteri hele dagen lang, og utnytter seg av generell bekymring man har for hverdagens gjøremål. Av og til føler man seg lurt
Fossegrimen Skrevet 7. juni #10 Skrevet 7. juni Ingen av delane. Eg har ein ekstern fysisk harddisk, og elles har eg "Proton Drive". Dei bryr seg mykje meir om privatliv enn Google har vane for å gjera. Eg prøver som best eg kan å komma meg bort frå Google. 1
skeiv-ostepop Skrevet 7. juni #11 Skrevet 7. juni Fossegrimen skrev (3 minutter siden): Ingen av delane. Eg har ein ekstern fysisk harddisk, og elles har eg "Proton Drive". Dei bryr seg mykje meir om privatliv enn Google har vane for å gjera. Eg prøver som best eg kan å komma meg bort frå Google. Jeg og men det krever innsats 🤨 1
Fossegrimen Skrevet 7. juni #12 Skrevet 7. juni skeiv-ostepop skrev (7 minutter siden): Jeg og men det krever innsats 🤨 Einig der! Eg tar èin ting av gangen. Eg starta med søkemotor og nettlesar, og så gjekk eg vidare til skylagring, faktisk!
TBL12 Skrevet 7. juni #13 Skrevet 7. juni (endret) newman01 skrev (11 timer siden): Så Dropbox har slik backupløsning. Men ikke en som andre eksterne selskaper kan ta betalt for å tilby. Gud så jeg misliker selgere av systemløsninger iblant. Jug, juks og fanteri hele dagen lang, og utnytter seg av generell bekymring man har for hverdagens gjøremål. Av og til føler man seg lurt Synology har en klient som kan benyttes til å ta backup av Dropbox. Kan da lagre en lokal kopi av Dropbox data. Jeg har benyttet denne funksjon i mange år. Usikker om det også finnes 3 part selskaper som kan ta backup av Dropbox? SharePoint, OneDrive og Google tjenester er det flere som kan utføre backup av. Endret 7. juni av TBL12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå