Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nærmeste nabo har skaffet seg høns og en hane. Det er 10 m mellom hanen og mitt + barnas soveromsvindu. Hanen galer til alle døgnets tider!

Den er ute døgnet rundt nå på sommeren. Galingen starter i 05 tiden, og holder på til rundt 23. Vi bor i et tettbebygd boligfelt. Dette kan ikke være lov?!

Denne mannen er det ikke mulig å snakke med (et par naboer har prøvd å få han til å holde hanen inne frem til 07 hvertfall) da bare lo han. Han gir beng. Kontakter jeg kommunen direkte for å klage?

Like før jeg går meg en kveldstur og ordner opp selv.

Anonymkode: a6b1c...97b

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når en hane galer konstant, skyldes det nesten alltid at den føler seg utrygg, opplever stress eller forsøker å beskytte flokken sin mot en reell eller innbilt trussel.

Kan det være deg?

Anonymkode: e3c05...df4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var plaget med akkurat det samme som deg. Heldigvis ryddet naturen opp, en vakker natt kom en rev og drepte hanen pluss noen høns😊 Jeg var tilfeldigvis våken da angrepet skjedde, de skaffet seg vaktler som ikke lagde lyd så det var nydelig. 

Anonymkode: 9cb1c...9ef

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når en hane galer konstant, skyldes det nesten alltid at den føler seg utrygg, opplever stress eller forsøker å beskytte flokken sin mot en reell eller innbilt trussel.

Kan det være deg?

Anonymkode: e3c05...df4

Viss hanen opplever stress heile dagen, så er det uforsvarleg dyrehald. Kanskje kontakte Mattilsynet? 

Anonymkode: 512d0...fc6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Som en sier at kan være hanen er stresset redd og ska si i fra.

Men hadde spurt naboen pent om de tok de inn om natta. Det er det som er vanlig at en tar inn på natt. Det at de står i mørkt rom om natt pleier å roe de mye

Anonymkode: 0db2a...46a

Skrevet

En tidligere nabo skaffet seg hane, den ble middag etter kort tid. Funker ikke å ha hane i tett boligområde, kom inn flere klager.

Har selv vært plaget av måker ved Ullevål sykehus, det er en verre problemstilling. Mye lyd i måkene også. Flyttet heldigvis.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nærmeste nabo har skaffet seg høns og en hane. Det er 10 m mellom hanen og mitt + barnas soveromsvindu. Hanen galer til alle døgnets tider!

Den er ute døgnet rundt nå på sommeren. Galingen starter i 05 tiden, og holder på til rundt 23. Vi bor i et tettbebygd boligfelt. Dette kan ikke være lov?!

Denne mannen er det ikke mulig å snakke med (et par naboer har prøvd å få han til å holde hanen inne frem til 07 hvertfall) da bare lo han. Han gir beng. Kontakter jeg kommunen direkte for å klage?

Like før jeg går meg en kveldstur og ordner opp selv.

Anonymkode: a6b1c...97b

Bor du øst i Oslo eller? Er plaget av akkurat det samme. 😅 Tenk å skaffe seg hane med typ 5000 mennesker som nabo....egotripp av dimensjoner. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er regler for haner i byggefelt. 
de skal holdes inne mellom visse klokkeslett i lydisolert mørkt hønsehus.

jeg hadde kontaktet kommunen om det ikke går å snakke med naboen. 

vi har høner, og naboen spurte pent om vi kunne slippe de ut senere i ferien i fjor. De synes 0830 var for tidlig fordi tenåringen deres ble vekt. Så da slapp vi de ut kl10 istedet for å opprettholde godt naboskap. 

vi har ikke hane siden vi bor i byggefelt. 

Anonymkode: 9c248...4f7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Send melding til naboen og forklar problemet, er nok flere som blir irritert over dette. Dette er ikke greit i tettbebyggelse 

AnonymBruker
Skrevet

Litt støy må man tåle når det er dårlig lydisolert. Jeg bor i god gammal leilighet fra 50-tallet, der hører man ikke naboer gjennom vegger eller noen utenfor for den del. Skikkelig tykke betongvegger.

Anonymkode: 6b7fc...889

Skrevet

Kontakt kommunen, og ta det derfra

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Litt støy må man tåle når det er dårlig lydisolert. Jeg bor i god gammal leilighet fra 50-tallet, der hører man ikke naboer gjennom vegger eller noen utenfor for den del. Skikkelig tykke betongvegger.

Anonymkode: 6b7fc...889

Det er stor forskjell på litt støy gjennom veggen og en hane som galer utenfor vinduet 24/7. Kan vel knapt sammenlignes.

Anonymkode: 07680...0b2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sjekket regelverk og kanskje sett om jeg kunne pushet mattilsynet på de 😇

Anonymkode: a35eb...6ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke direkte ulovlig å ha husdyr i boligfelt, men ikke noe i veien for å se etter feil og mangler, og varsle kommunen, statsforvalter eller Mattilsynet.

Anonymkode: 4cb2d...91b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...