AnonymBruker Skrevet 5. juni #1 Skrevet 5. juni Jeg skal begynne å betale studielånet, og det er ganske stor gjeld og mye å betale pr mnd. Jeg lurer derfor på beløpet jeg betaler hver mnd vil gå ned dersom jeg betaler inn litt ekstra når jeg har mulighet til det, eller om det heller blir sånn at nedbetalingstiden blir kortere? Noen som vet? Anonymkode: 21dea...6b7
AnonymBruker Skrevet 5. juni #2 Skrevet 5. juni Det månedlige beløpet går ned. Om du ønsker kortere nedbetalingstid kan du endre den på nett. Håper du har betalt ned evt billån og andre dyre lån først - og har en god buffer før du begynner å gå løs på studielånet. Anonymkode: 20b31...5ae 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni #3 Skrevet 5. juni Når du betaler inn ekstra, reduserer du den totale gjelden, og det faste terminbeløpet blir lavere resten av perioden du betaler ned på lånet. Du får altså fremdeles regninger fra Lånekassen hver måned, selv om du har betalt inn en stor engangssum. https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/innfri-lanet-eller-betale-raskere/ Anonymkode: 4c117...d5b
newman01 Skrevet 6. juni #4 Skrevet 6. juni Om du er gjeldsfri og eier hus, bil, elsykkel, hytte på sjøen, hytte på fjellet, BSU er full, IPS er full, og du har donert de siste sju millionene Bellona mangler for ikke å gå konkurs kan du betale ekstra på studielånet 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #5 Skrevet 6. juni Inntil en viss grad kan du styre hva som skjer. Dette kan du gjøre selv inne på Lånekassen. Men lånet fra Lånekassen er et av de gunstigste lånene vi har, så vurder om det er bedre å bruke pengene på en annen måte. Eksempelvis dersom du ufør og har varig lang inntekt kan hele eller deler av studielånet slettes. Anonymkode: 284eb...194 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni #6 Skrevet 6. juni Nedbetalingstiden endrer seg kun hvis du selv endrer den. Hvis du betaler inn ekstra vil den månedlige summen synke, så kan du altså selv velge om du heller vil gjøre det om til kortere nedbetalingstid i stedet. Noe du ikke ser ut til å ønske. Ellers er det riktig at det, rent økonomisk, er veldig lite klokt å betale ekstra på studielånet med mindre man aldri skal låne en krone igjen. Selv da vil det nok gjerne være lurere å sette det du har til overs i fond. Jeg betalte ekstra selv kun fordi jeg likte følelsen av å se lånet synke, men hadde aldri gjort det igjen. For det er ikke lurt. Anonymkode: 6b5a2...551 2 1
Summeer Skrevet 6. juni #7 Skrevet 6. juni newman01 skrev (1 time siden): Om du er gjeldsfri og eier hus, bil, elsykkel, hytte på sjøen, hytte på fjellet, BSU er full, IPS er full, og du har donert de siste sju millionene Bellona mangler for ikke å gå konkurs kan du betale ekstra på studielånet Ja og nei. Det er ikke det første lånet du skal innfri. Men; jeg innfridde mitt da jeg hadde like mye på høyrentekonto som på lånet, fordi det var veldig digg å slippe den månedlige forpliktelsen med å betale på et lån (men da var boliglånet under 60% av boligens verdi også) 1
SjokoladeRute Skrevet 6. juni #8 Skrevet 6. juni Jeg har betalt ca 1000kr ekstra på den månedlige regningen i flere år nå, og den månedlige regningen har gått ned som et resultat. Er drittlei av hele det lånet, så det er godt å bli kvitt det. Men det er også lurt å fokusere på sparing til bufferkonto - ikke bruk alt ekstra du har på studielånet. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #9 Skrevet 6. juni Jeg er gjeldsfri med unntak av studielån og har valgt å redusere nedbetalingstiden på lånet. Jeg betaler da ca. 1000kr ekstra i måneden. Hvis jeg går ned i lønn eller får økte utgifter kan jeg øke nedbetalingstiden. Hadde jeg ikke allerede eid bolig ville jeg prioritert å spare opp egenkapital. Anonymkode: 2315e...142
AnonymBruker Skrevet 6. juni #10 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er gjeldsfri med unntak av studielån og har valgt å redusere nedbetalingstiden på lånet. Jeg betaler da ca. 1000kr ekstra i måneden. Hvis jeg går ned i lønn eller får økte utgifter kan jeg øke nedbetalingstiden. Hadde jeg ikke allerede eid bolig ville jeg prioritert å spare opp egenkapital. Anonymkode: 2315e...142 Det er en helt okay vurdering så lenge du aldri skal ha et lån igjen. Så vil nok fond normalt lønne seg mer over tid, i tillegg til at man jo kan få slettet studielån (og at det ikke arves hvis noe skjer deg), men den fondsrisikoen får folk selv vurdere om de tar. Du er i hvert fall klar over fordeler og ulemper, virker det helt klart som, og gjør din vurdering. Men det er nok mange som kun tenker «dyrere å ha lån enn å ikke ha lån, så jeg betaler ekstra på studielånet» uten å analysere det grundigere enn som så. Gjør man det vil nok en del innse at det ikke er så lurt for dem likevel. Anonymkode: 6b5a2...551 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #11 Skrevet 6. juni Studielånet har veldig gunstige avtaler. Men, det er og blir et lån! Selvfølgelig bør kredittlån betales ned lenge før studielånet, det tenker jeg sier seg selv. Men hva som er best å betale ned av huslån og studielån? Tja, studielån går i alle fall kjappest å kvitte seg med😅. Så er det dette med at studielånet blir slettet om du blir ufør eller dør, det blir ikke annet lån. Men man «planlegger» jo ikke det. Bolig øker i verdi, din utdannelse er ikke noe som går i arv. Selv betalte både mannen og jeg ned studielånet ved å betale ekstra inn på det. Nå betaler vi dette ekstra inn på huslånet. Dette er vi fornøyd med. Gir oss mye bedre økonomisk frihet. Anonymkode: 5c0ea...387 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #12 Skrevet 6. juni Jeg har fått slettet deler av mitt studielån pga ufør. Når jeg betaler inn ekstra på lånet, blir kun nedbetalingstiden redusert. Det månedlige beløpet endres ikke. Anonymkode: 4c117...d5b 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #13 Skrevet 6. juni Om du ikke har andre lån, betal ned alt du kan. Om helsen din er god og du ikke planlegger flytting til distriktene, så vil det bare koste deg mer i renter jo lenger tid du bruker på å betale det ned. Angrer på at jeg ikke betalte ned mitt tidligere. Har kostet meg mye i renter. Anonymkode: f2406...a50 1
newman01 Skrevet 6. juni #14 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Om du ikke har andre lån, betal ned alt du kan. Om helsen din er god og du ikke planlegger flytting til distriktene, så vil det bare koste deg mer i renter jo lenger tid du bruker på å betale det ned. Angrer på at jeg ikke betalte ned mitt tidligere. Har kostet meg mye i renter. Anonymkode: f2406...a50 Flytende rente er 4,611% nå. Man får 5,06% med 6mnd fastrente på høyrentekonto. Jeg er overbevist om at du tar feil i at det har kostet deg mye penger. Og setter man pengene i rentefond eller vanlige fond tjener man antagelig mye mer Ikke rart folk på KG har dårlig råd når de generelt, og nesten prinsipielt, gir elendige økonomiråd 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni #15 Skrevet 6. juni newman01 skrev (1 time siden): Flytende rente er 4,611% nå. Man får 5,06% med 6mnd fastrente på høyrentekonto. Jeg er overbevist om at du tar feil i at det har kostet deg mye penger. Og setter man pengene i rentefond eller vanlige fond tjener man antagelig mye mer Ikke rart folk på KG har dårlig råd når de generelt, og nesten prinsipielt, gir elendige økonomiråd Har ingen lån, og over 6 millioner på høyrentekonto og fond. Ikke arvet noe eller ekstremt bra betalt jobb. Snart 40 år. Noe gjør jeg riktig Anonymkode: f2406...a50 1
newman01 Skrevet 6. juni #16 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har ingen lån, og over 6 millioner på høyrentekonto og fond. Ikke arvet noe eller ekstremt bra betalt jobb. Snart 40 år. Noe gjør jeg riktig Anonymkode: f2406...a50 Det er bra gjort å ha en middels betalt jobb, finansiert egenkapital til bolig, betjent boliglån, vedlikehold av bolig, og samtidig satt av over 200k i året til sparing siden du fylte 25. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni #17 Skrevet 6. juni Jeg ville ikke betalt mer enn jeg skylder. Men det er meg. Du får gjør som du vil. Anonymkode: ae752...7ad
AnonymBruker Skrevet 6. juni #18 Skrevet 6. juni Kan det være aktuelt å flytte et sted hvor du får nedskrevet en del gjeld pr. år? Anonymkode: 62ba4...a6d
AnonymBruker Skrevet 6. juni #19 Skrevet 6. juni newman01 skrev (6 minutter siden): Det er bra gjort å ha en middels betalt jobb, finansiert egenkapital til bolig, betjent boliglån, vedlikehold av bolig, og samtidig satt av over 200k i året til sparing siden du fylte 25. Spare seg til fant. Anonymkode: a0822...903
AnonymBruker Skrevet 6. juni #20 Skrevet 6. juni newman01 skrev (5 timer siden): Flytende rente er 4,611% nå. Man får 5,06% med 6mnd fastrente på høyrentekonto. Jeg er overbevist om at du tar feil i at det har kostet deg mye penger. Og setter man pengene i rentefond eller vanlige fond tjener man antagelig mye mer Ikke rart folk på KG har dårlig råd når de generelt, og nesten prinsipielt, gir elendige økonomiråd Ja, er en vanlig misforståelse å tro at lånerenter er en ren utgift. Anonymkode: a0822...903
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå