AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Skrevet 6 timer siden Hvor går egentlig skillelinjene? Vi har en samlet inntekt før skatt på rundt 1.1mill, hvilket jeg tenker er nedre middelklasse. Hvordan måle dette? Er det kun samlet inntekt? Anonymkode: 182fa...b07
Bondenisse Skrevet 6 timer siden #2 Skrevet 6 timer siden Formue, bolig, venner, innflytelse. Du er definitivt nedre middelklasse 3
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Skrevet 5 timer siden Dette går på mer enn lønn. Jeg er ufør nå. Lønn er derfor redusert. Jeg bor likevel i hus i et dyrt område av byen, har velutdannet og belest omgangskrets med generell høy sosialøkonomisk status, har hytte, to biler, feriebolig i utlandet og båt. Øvre eller nedre middelklasse er temmelig uvesentlig, men middelklasse så definitivt. Min lønn sier ingenting om dette. Jeg kunne med lik lønn vært formuende i overklassen, eller ikke nådd opp i middelklasse. Anonymkode: 49bd4...505 2 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Skrevet 5 timer siden I Norge så har vi liksom ikke klasser, men så har vi jo det likevel. Arbeiderklasse er de som har fysisk krevende yrker, kroppsarbeid og typiske "sliter" yrker.Butikkjobber. Jobber du typisk har et fagbrev. Nedre middelklasse er lærere, kontoransatte, selgere, regnskap, politi typisk yrker med høgskoleutdanning Øvre middelklasse er yrker der du må ha lengre utdanning, advokat, lege, ingeniør, lektor, fysioterapeut, økonom med master. Overklasse er de som lever av formue, de er det ikke så mange av i Norge Så kompliseres dette av penger , noen håndtverksyrker er svært bra betalt mens yrker med lang utdanning kan gi liten lønn eller ikke jobb. Så finnes det mange andre klassemarkører. Hva kaller du barna dine? Heter de Kevin og Savanna så er du nok i en annen klasse enn om de heter Ingvild og Sigurd. Kan du spille piano? Leser du bøker og har du gått på teater og reist i barndommen? Da er du nok i en annen klasse enn de som har campingferie og spiller fotball/håndball. Kjøper du møbler på Jysk eller sparer du til designklassikere? Alt dette sier noe om samfunnsklasser. Anonymkode: 1c0f8...da1 5
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden Jeg er middelklasse og ufør. Hadde god jobb med god lønn, lite gjeld og trenger ikke tenke stort over økonomien. Anonymkode: 1ec1b...13d
Fossegrimen Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden Det er håplaust å lage klasseanalyser basert på sånne kriterium. Spørsmplet om klasse er mykje meir grunnleggjande: kven er det som gir ordre, og kven er der som lystrar? Der har du det som skil klassane. Er ein avhengig av lønnsarbeid for å leva, høyrer ein stort sett til i arbeidarklassen.
PITTY Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden Kan være like greit å sette opp lav IQ-klasse opp mot høyere IQ-klasse. Kroner og øre kan komme allesteds fra..
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden Inntekt betyr noe, men andre ting er viktigere. Hvilke bøker du leser/ har lest, kunnskaper om politikk, samfunnsliv, kunst, teater, antikviteter, mat og vin avgjør om du er middelklasse med deres inntekt. 1,1 mill er under gjennomsnittet i dag, så jeg vil heller si arbeiderklasse. Anonymkode: 35404...9bf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå