Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som skal forsvare masteroppgave i sosialt arbeid i disse dager? Eller som har gjort det nylig, de siste årene? Usikker på hvordan jeg best kan forberede meg i tillegg til det som står i informasjonsskrivet fra studiestedet. Er det bra å snakke mest mulig fritt? Skal jeg virkelig "selge" oppgaven min, snakke den frem og understreke hvorfor det er så viktig?

Anonymkode: 6a672...a5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme. Har muntlig forsvar om noen uker. Hva skal jeg si liksom? De har jo allerede lest oppgaven ..

Anonymkode: 16818...0e7

AnonymBruker
Skrevet

Har master i barnevern. Er endel år siden, men husker jeg snakket endel om valg av metode, kritiske refleksjoner til valget og av oppgaven, snakket om det jeg valgte bort i oppgaven og endel om etiske refleksjoner rundt funnene. 
Gikk altså dypere inn i valgene jeg hadde tatt, og sa også noe om fallgruvene og utdypet variablene. Sånn kort fortalt. 

Anonymkode: 7de56...1d4

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke til å forsvare den. Den er mer enn sterk nok til at den taler for seg selv.

Anonymkode: 2efff...fc8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal jeg virkelig "selge" oppgaven min, snakke den frem og understreke hvorfor det er så viktig?

Jeg er ikke innenfor sosialt arbeid, men for meg virker det veldig rart å gjøre det du beskriver. Som sensor er jeg ute etter: 1) se at studenten faktisk har skrevet dette selv, og 2) se at studenten kan reflektere og ser styrker og svakheter ved det som er gjort, og kan forklare konsekvensene av evt svakheter. 

Du skal ikke «selge» oppgaven din i mine øyne. Det er ikke sånn at du skal «forsvare» den heller. Du skal vise refleksjon og faglig modenhet, ikke forsøke å legge skjul på svakheter. 

Anonymkode: a0d0b...9d9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reflekterte over metodevalg, spesielt fordi jeg så etterpå at det kapittelet ikke var så godt skrevet. Skjemtes egentlig over hvor dårlig språk det var 😅 I tillegg snakket vi mye om funnene og hva det kunne si for problemstillingen. Det var faktisk en veldig hyggelig muntlig.

Anonymkode: 0388b...d32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er ikke innenfor sosialt arbeid, men for meg virker det veldig rart å gjøre det du beskriver. Som sensor er jeg ute etter: 1) se at studenten faktisk har skrevet dette selv, og 2) se at studenten kan reflektere og ser styrker og svakheter ved det som er gjort, og kan forklare konsekvensene av evt svakheter. 

Du skal ikke «selge» oppgaven din i mine øyne. Det er ikke sånn at du skal «forsvare» den heller. Du skal vise refleksjon og faglig modenhet, ikke forsøke å legge skjul på svakheter. 

TS her, takk for svar! Bør jeg nevne svakheter selv før jeg blir spurt? Jeg har først ca en halv time til å presentere selv før sensorene har spørsmål.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her, takk for svar! Bør jeg nevne svakheter selv før jeg blir spurt? Jeg har først ca en halv time til å presentere selv før sensorene har spørsmål.

Har du ikke skrevet om metodemessige svakheter i oppgaven din allerede? Det tenker jeg er en naturlig del av presentasjonen. Jeg mener ikke «svakheter» som at du skal si at du oppdaget en stavefeil på side 22. 

Skrevet

Jeg er ikke innenfor sosialt arbeid, men da jeg forsvarte masteroppgaven så snakket jeg om:

-metodevalg

-utfordringer i prosessen/hva jeg skulle gjort annerledes

-ting jeg ønsket ha med, men som ikke fikk plass

-refleksjoner rundt funn

-kunnskapshull og muligheter for videre forskning

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du ikke skrevet om metodemessige svakheter i oppgaven din allerede? Det tenker jeg er en naturlig del av presentasjonen. Jeg mener ikke «svakheter» som at du skal si at du oppdaget en stavefeil på side 22. 

Jeg har skrevet om en svakhet ved analysemodellen, men ikke selve metoden som i kvalitativ vs. kvantitativ f.eks. Kanskje jeg skal si noe om det? Jeg kunne nok brukt den jeg ikke brukte, men det ville gitt en del begrensninger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har skrevet om en svakhet ved analysemodellen, men ikke selve metoden som i kvalitativ vs. kvantitativ f.eks. Kanskje jeg skal si noe om det? Jeg kunne nok brukt den jeg ikke brukte, men det ville gitt en del begrensninger. 

I presentasjonen ville jeg holdt meg til det du faktisk har med i selve oppgaven. Og så ville jeg forberedt meg på spørsmål om pluss og minus med metoden du brukte, hvilke andre metoder du kunne brukt, pluss og minus med dem etc. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed av veilederen at oppgaven har de lest, så reflekter mer, og utdypende om metodevalg og prosess, hva måtte jeg velge bort, hva funnene viste, kunnskapshull og om dette kunne skape grunnlag for ytterligere forskning. 

Anonymkode: dae5b...91f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...