Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen andre her som sliter med vårdepresjon?

Hva merker du av symptomer ?

Har slitt 2 år på rad på våren og legen min sier at jeg bare må gjøre så godt jeg kan selv så går det over. 🙄

Trenger ikke spydige svar, takk. Men folk som lider av dette og hva gjør DU får å få det bedre, for å komme deg gjennom det?

 

Anonymkode: 79d3d...8f4

  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør!🫣 og sommerdepresjon egentlig…for meg handler det mye om pollenallergi….men også lyset og forventningene…jeg blir så sliten jeg på denne tiden..jeg gleder meg til midten av august ca…da kommer min yndlingstid❤️

det jeg gjør for å komme meg igjennom er vel bare å prøve å tenke positivt..prøve å se det fine i naturen, fokusere på det..og prøve å få litt sol 😅 og prøve å gjøre det så koselig som mulig inne❤️

 

Anonymkode: ee0a4...fab

  • Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg gjør!🫣 og sommerdepresjon egentlig…for meg handler det mye om pollenallergi….men også lyset og forventningene…jeg blir så sliten jeg på denne tiden..jeg gleder meg til midten av august ca…da kommer min yndlingstid❤️

det jeg gjør for å komme meg igjennom er vel bare å prøve å tenke positivt..prøve å se det fine i naturen, fokusere på det..og prøve å få litt sol 😅 og prøve å gjøre det så koselig som mulig inne❤️

 

Anonymkode: ee0a4...fab

Har du det hele sommeren også? 

Jeg har ikke opplevd dette før i fjor på våren og nå. Bare at i fjor slapp det etter en måned, mens nå har det vart i 3 måneder. 

Takker for ditt innspill, settes stor pris på. 

Ts

Anonymkode: 79d3d...8f4

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke vårdepresjon, men har opplevd flere ganger å få vår-angst når sola kommer. Jeg gjør ikke noe spesielt da som jeg ikke gjør ellers i året, men planlegging og stressmestring blir litt ekstra viktig. Hvis det ikke går over eller blir helt utålelig får jeg hjelp av legen min.

Anonymkode: ea571...ae8

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg virker i hvertfall allergien veldig på psyken. Jeg merker lite på øyne og luftveier, men det gir seg utslag i kroppsverk, løs avføring, trøtthet, og depresjon. 

Anonymkode: 0bc95...242

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2026 den 8.19):

Har du det hele sommeren også? 

Jeg har ikke opplevd dette før i fjor på våren og nå. Bare at i fjor slapp det etter en måned, mens nå har det vart i 3 måneder. 

Takker for ditt innspill, settes stor pris på. 

Ts

Anonymkode: 79d3d...8f4

Ja har det egentlig helt frem til pollensesongen slipper og det begynner å bli mørkere på natta igjen..

Jeg har jo litt plager året gjennom med kronisk sykdom iform av utmattelse/hormonforstyrrelser/migrene osv..så min teori på dette er at nervesystemet blir litt overbelastet av lyset og varmen rett og slett ❤️

er mye roligere for mitt nervesystem ihvertfall med rolige dager inne, ikke så mye som skjer sosialt og mørke kvelder/netter som gir rom for ro og god søvn. 
 

så å få soverommet mørkt er også viktig for meg..men stadig utfordrende å få det mørkt nok og ikke for varmt samtidig😮‍💨

i år har jeg investert i varmepumpe for å få kjølt ned inne på de varmeste dagene, det hjelper allerede en god del også 😊

Anonymkode: ee0a4...fab

  • Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår og høst-depresjon. Jeg prøver å holde på de faste rutinene mine egentlig. Ikke la de negative tankene overstyre. Har mest lyst til å melde meg ut fra jobb og plikter ellers, men tvinger meg gjennom. Får til litt trening og turer, samt egentid. Det verste er vel egentlig å bli sykmeldt og bare være hjemme. Det løser i grunn ingenting. 

Anonymkode: 1f13f...2db

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har den legen din sjekket f.eks. D-vitaminnivåene dine? B12? Stoffskiftet? Andre blodprøver?

Hvis ikke, få dette sjekket. På den tiden du har begynt å få "vårdepresjon" er også samme tid som vi her i nord vanligvis er lavest på D-vitamin, og dette kan gå utover psyken, man kan bli deprimert, man kan få lite energi og overskudd, og immunsystemet kan også påvirkes slik at man reagerer mer på andre ting (f.eks. pollen, mat osv.). 

Jeg kunne få det slik du beskriver tidligere. Men etter at jeg begynte å ta D-vit. hele året (hvor mye man må ta kan variere mye fra person til person, jeg må opp i forholdsvis høye doser da min kropp tydeligvis ikke tar opp eller danner D-vit. særlig effektivt, men dette kan være veldig individuelt), så forsvant vårdepresjon og også det samme rundt juletider, som jeg også kunne få. Nå er psyken stabil året rundt, så lenge jeg får i meg nok D-vitaminer slik at jeg greier å opprettholde noenlunde greie nivåer.

Hvis det er slik at legen din ikke har tatt slike blodprøver av deg, og bare sier du må komme deg gjennom "vårdepresjonen" - da ville jeg byttet lege!!

 

Anonymkode: ff8b7...dc4

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har den legen din sjekket f.eks. D-vitaminnivåene dine? B12? Stoffskiftet? Andre blodprøver?

Hvis ikke, få dette sjekket. På den tiden du har begynt å få "vårdepresjon" er også samme tid som vi her i nord vanligvis er lavest på D-vitamin, og dette kan gå utover psyken, man kan bli deprimert, man kan få lite energi og overskudd, og immunsystemet kan også påvirkes slik at man reagerer mer på andre ting (f.eks. pollen, mat osv.). 

Jeg kunne få det slik du beskriver tidligere. Men etter at jeg begynte å ta D-vit. hele året (hvor mye man må ta kan variere mye fra person til person, jeg må opp i forholdsvis høye doser da min kropp tydeligvis ikke tar opp eller danner D-vit. særlig effektivt, men dette kan være veldig individuelt), så forsvant vårdepresjon og også det samme rundt juletider, som jeg også kunne få. Nå er psyken stabil året rundt, så lenge jeg får i meg nok D-vitaminer slik at jeg greier å opprettholde noenlunde greie nivåer.

Hvis det er slik at legen din ikke har tatt slike blodprøver av deg, og bare sier du må komme deg gjennom "vårdepresjonen" - da ville jeg byttet lege!!

 

Anonymkode: ff8b7...dc4

Legen sjekket D vitamin i fjor, i februar, da lå den på 89. Sa at det er bra. Etter det har legen ikke målt D vitamin lenger, selv om jeg har tatt blodprøver i ettertid, som feks i mars i år, D vitamin ble ikke målt. Stoffskiftet er normalt. og b12.

Det er dessverre slik at legen sier at alt dette med meg tilhører psykisk og at jeg må komme meg gjennom det, eventuelt ta kontakt med Dialog og mestring/psykisk helse, her jeg bor. Så får heller ikke bestilt time hos lege. Sendte legen melding på helsenorge om hvordan jeg har det og dette var svaret.

Men takk for ditt innspill.

Ts

Anonymkode: 79d3d...8f4

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen tips jeg føler hjelper meg:

Jeg trenger å ha det mørkt på natta. (Som en over skriver, det er jo ikke så lett i sommervarmen.) Men jeg lufter godt på forhånd, og drar ned rullgardinen som gjør at det blir helt mørkt. Og så bruker jeg kun et dynetrekk (ikke dyne) for ikke å smelte bort. Når det er enda varmere, har jeg soveromsdøren sånn halvveis oppe og balkongdøren åpen. Og vifte.

Jeg trenger også at det er ganske mørkt i hvert fall på deler av ettermiddagen og kvelden. så jeg har investert i mørkleggingsgardiner og har heller på litt elektrisk lys i stua. 

Det at det ikke er lyst 24/7 (omtrent) roer nervesystemet mitt, tror jeg.

Så hører jeg på meditasjon (yoga nidra)

Og i vår kjøpte jeg meg et tyngdepledd /vektpledd som jeg er blitt veldig glad i. Bruker det både i sofaen, men også før jeg skal sove. Og over beina på natta.

Jeg prøver å ha rutiner. Samt å legge merke til det fine som faktisk er på sommeren (vakre fuglelyder, sommerfugler, alle blomstene osv).

Håper du snart føler deg bedre igjen, Ts ❤️ 

 

Anonymkode: f2643...1f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2026 den 20.06):

Hos meg virker i hvertfall allergien veldig på psyken. Jeg merker lite på øyne og luftveier, men det gir seg utslag i kroppsverk, løs avføring, trøtthet, og depresjon. 

Anonymkode: 0bc95...242

Du mener altså dønn seriøst at kroppsverk, løs avføring, trøtthet og depresjon kommer av pollenallergi, og at disse symptomene hos deg kommer i stedet for reaksjoner i øyne og luftveier?

Anonymkode: d29d2...41d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...