AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Skrevet 12 timer siden Hva må jeg se på hvis jeg skal kjøpe leilighet i borettslag? Prisantydning eller totalpris? La oss si jeg har mer enn nok cash til å betale Prisantydning, men svært lav inntekt - kan jeg da få kjøpt leiligheten? Anonymkode: 35ed4...cb7
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva må jeg se på hvis jeg skal kjøpe leilighet i borettslag? Prisantydning eller totalpris? La oss si jeg har mer enn nok cash til å betale Prisantydning, men svært lav inntekt - kan jeg da få kjøpt leiligheten? Anonymkode: 35ed4...cb7 Selvsagt. Da casher du bare ut alt Anonymkode: 62c4c...e7b
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Skrevet 2 timer siden Totalpris. Prisantydning kan være svært lav, men høy fellesgjeld og dermed høye fellesutgifter. De må du jo kunne betale hver måned. Anonymkode: af039...086 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Skrevet 2 timer siden Du må se på begge deler. Om du har nok cash til å betale uten ordinært banklån, så må du også se på hva fellesutgiftene. Noen har midlertidig lave kostander pga avdragsfrihet på felleslån, men kostnaden vil øke om x antall år når det starter å betales ned. Noen borettslag har også et etterslep på vedlikehold, så felleskostnadene er kunstig lave. Da må du ta høyde for at de kan øke betraktelig i fremtiden. Dvs fellesgjelden kan være relativt lav når du kjøper, men bli veldig høy etter bare noen år. Det er spesielt i slike situasjoner at folk må selge, men da er det også vanskelig pga de høye kostnadene som avskrekker folk. Man kan da her gjøre noen "kupp", om man vet man klarer disse kostnadene. Om borettslaget da er ferdig med det aller dyreste av vedlikehold på mange år, så er det bra om du har vedvarende lav inntekt. Da kommer det sannsynligvis ikke like store kostnadsøkninger i fremtiden. Anonymkode: 0c746...051
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva må jeg se på hvis jeg skal kjøpe leilighet i borettslag? Prisantydning eller totalpris? La oss si jeg har mer enn nok cash til å betale Prisantydning, men svært lav inntekt - kan jeg da få kjøpt leiligheten? Anonymkode: 35ed4...cb7 Hvis du har full egenkapital for prisantydning + omkostninger så kan du få kjøpt boligen. Du må/bør mest sannsynlig oversende megler dokumentasjon på at du har denne egenkapitalen, og du gjør lurt i å prate med banken først om at de kan bekrefte for megler at du har full egenkapital for budet du gir pluss omkostningene. Andel fellesgjeld følger boligen og skal ikke innfris, men banken medberegnet dette i totalpakken de gir deg i lån om du skal ha finansieringsbevis. Anonymkode: c3b7d...a48
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Skrevet 1 time siden Nå nevner noen andre her begge deler, men det du spør om er om du får kjøpt boligen. Det de andre svarer her på er om du har betjeningsevne til de månedlige felleskostnadene og en eventuell økning i dem. Hvis en bolig har prisantydning på feks 2.000.000,-, en andel fellesgjeld på kr. 500.000,- og omkostninger på kr. 10.000,- så må du enten ha full egenkapital på kr. 2.010.000,- eller finansieringsbevis på kr. 2.510.000,- Så er spørsmålet etter det som de andre her nevner litt om betjeningsevne - som du må vurdere selv, har du råd til månedlige felleskostnader på feks. 10.000kr, innboforsikring, strøm osv. Og evt økning i andel fellesgjeld/økning i felleskostnader skjer gjerne en til to ganger i året, enten indeksregulert eller behov for mer egenkapital i borettslaget. Anonymkode: c3b7d...a48 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå