Gå til innhold

ME og mangler

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan mangel på folat og D vitamin forverre ME? Jeg er veldig ustabil på alvorlig grad- og tenker at selvsagt trenger kroppen de byggesteinene. Men det jeg lurer på er jo om mangel på dette kan gi så svingende symptomer, eller om det er mer sannsynlig det er ME da.. for mangler  vil vel gi et ganske konstant symptombilde ?

Lurer også på om det er andre med alvorlig ME som reagerer på tilskudd😇

tanker eller erfaring ?

Anonymkode: 87d28...317

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir vanskelig å si. Du må nesten bare prøve og se om det har noen effekt på dine symptomer. Da vet du om det "bare" er ME som svinger eller om det var mangler også som gjorde det.

Anonymkode: 53a84...d83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det blir vanskelig å si. Du må nesten bare prøve og se om det har noen effekt på dine symptomer. Da vet du om det "bare" er ME som svinger eller om det var mangler også som gjorde det.

Ok. Reagerer som skrevet på tilskudd. Så blir usikker om det er «verdt»  det, hvis tilskudd gjør meg verre på grunn av reaksjoner , eller om manglene utgjør en reell sjanse for at jeg er såpass svak og dårlig. Men kroppen trenger jo næring uansett, så er en kinkig situasjon 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kan mangel på folat og D vitamin forverre ME? Jeg er veldig ustabil på alvorlig grad- og tenker at selvsagt trenger kroppen de byggesteinene. Men det jeg lurer på er jo om mangel på dette kan gi så svingende symptomer, eller om det er mer sannsynlig det er ME da.. for mangler  vil vel gi et ganske konstant symptombilde ?

Lurer også på om det er andre med alvorlig ME som reagerer på tilskudd😇

tanker eller erfaring ?

Kva meiner du med "å reagere" på tilskudd? Kva skjer med kroppen under ein reaksjon? ❤️ 

Anonymkode: 4d0cd...6fe

AnonymBruker
Skrevet

Om noen her har hatt «kun» slike mangler - går det utover energi, puls, og hjerne men symptomene er veldig svingete?

Skrevet

Jeg merker jo bedre at jeg har mangel på ME enn før jeg ble syk, så for min egen del: Ja. 

Har slitt med jernmangel og sånt i alle år, og det merker jeg mye fortere nå enn før, samme med D vitamin mangel. 

Og selv om legen sier at jeg er innenfor normalområdet, så pleier jeg alltid å ta mer sånn at jeg ligger høyere i normal området. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok. Reagerer som skrevet på tilskudd. Så blir usikker om det er «verdt»  det, hvis tilskudd gjør meg verre på grunn av reaksjoner , eller om manglene utgjør en reell sjanse for at jeg er såpass svak og dårlig. Men kroppen trenger jo næring uansett, så er en kinkig situasjon 

Igjen: Kun gjennom å prøve kan du få svar på spørsmålene dine.

Men ser du følger mønsteret jeg skrev i forrige tråden din. Når du blir konfrontert med hvor mange tråder du starter om det samme og hvor mange spørsmål du stiller, så blir du stille. Så venter du noen dager - og vips! Ny tråd med samme spørsmål. Og alle svar du får fører bare til nye spørsmål.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (11 minutter siden):

Jeg merker jo bedre at jeg har mangel på ME enn før jeg ble syk, så for min egen del: Ja. 

Har slitt med jernmangel og sånt i alle år, og det merker jeg mye fortere nå enn før, samme med D vitamin mangel. 

Og selv om legen sier at jeg er innenfor normalområdet, så pleier jeg alltid å ta mer sånn at jeg ligger høyere i normal området. 

Takk for svar:) jeg har korrigert en omfattende jernmangel uten at det hjalp noe dessverre. Men lov å håpe at de andre kan være med å gjøre meg verre da 😅

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Takk for svar:) jeg har korrigert en omfattende jernmangel uten at det hjalp noe dessverre. Men lov å håpe at de andre kan være med å gjøre meg verre da 😅

Har du sjekket alt det som har en sammenheng med jern-mangelen da? Jeg husker ikke akkurat nå hvem av de det er, men det kan også være noe bull der som bidrar. 

Jeg pleier somregel å alltid si til andre ME-syke at de bør ligge i øverste sjiktet i normalområdet på ting. 

Jeg tar jo store doser med jern, men ligger å vaker i midten, det forteller meg og legen at opptaket mitt er dårlig. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del går jeg fra mild til alvorlig hvis jeg går under 100 i D-vitamin. Må helst ligge over 120. Selvfølgelig kan det påvirke, og husk at disse tingene er individuelt, så ditt idealnivå kan være høyere enn naboens. 

Anonymkode: c576f...ac0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For min del går jeg fra mild til alvorlig hvis jeg går under 100 i D-vitamin. Må helst ligge over 120. Selvfølgelig kan det påvirke, og husk at disse tingene er individuelt, så ditt idealnivå kan være høyere enn naboens. 

Anonymkode: c576f...ac0

Oi såpass. Jeg har definerte mangler, men har hatt mildere form for ME selvom de ikke har vært så bra tidligere og.  Men nå er nivåene veldig dårlig da. Er det noen spesielle symptomer som blir verre- feks puls eller kognngiv svikt og generelt pem og at man ikke tåler noen ting?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Oi såpass. Jeg har definerte mangler, men har hatt mildere form for ME selvom de ikke har vært så bra tidligere og.  Men nå er nivåene veldig dårlig da. Er det noen spesielle symptomer som blir verre- feks puls eller kognngiv svikt og generelt pem og at man ikke tåler noen ting?

Man får jo ikke ME av vitaminmangel??

Anonymkode: 68a88...42c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Man får jo ikke ME av vitaminmangel??

Anonymkode: 68a88...42c

Nei. Det var heller ikke det jeg spurte om. Men om mangler kan gjøre en eksisterende ME verre :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...