Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarer ikke styre unna søtsakene. Har ellers et bra kosthold, spiser regelmessig, og nok, i tillegg til at jeg spiser sunt (mye proteiner og fiber, samt grønnsaker og frukt). Men dete evinnelige søtsuget ødelegger alt. Klarer rett og slett ikke styre meg. Det verste er at jeg ofte ikke trenger å ha så utrolig lyst på, men kjøper likevel, og da spiser jeg det selvfølgelig. Er det noen som kjenner seg igjen? Evt. har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ikke så veldig søtsug, men jeg får ofte saltsug, og da vil jeg ha salte lakrissnop eller potetgull/popcorn... andre ganger får jeg karbohydratsug! dvs skikkelig potetmiddag eller baguette...

Skrevet

å jada....kjenner meg veldig godt igjen.

Jeg går ikke ned i vekt lenger jeg, er stuck på 5 kg overvekt, pga godteri.

Spiser krom tabletter, men de hjelper fint lite.

Men et tips er :

Ha en salat ferdigblandet i kjøleskapet, gjerne med sånn posedressing (som blandes med 3 ss olje og 3 ss vann, har for meg at de er sunne). Det er kjempegodt, og faktisk ganske mettende også.

Bortsett fra det går faktisk søtsuget over av seg selv, etter 3-4 harde dager.

Gjest Jente_81
Skrevet

Har akkurat det samme problemet.

Spurte legen og han sa: spis en håndfull mandler!

Faktisk så syntes jeg dette hjelper.......... prøv :)

Skrevet
Klarer ikke styre unna søtsakene. Har ellers et bra kosthold, spiser regelmessig, og nok, i tillegg til at jeg spiser sunt (mye proteiner og fiber, samt grønnsaker og frukt). Men dete evinnelige søtsuget ødelegger alt. Klarer rett og slett ikke styre meg. Det verste er at jeg ofte ikke trenger å ha så utrolig lyst på, men kjøper likevel, og da spiser jeg det selvfølgelig. Er det noen som kjenner seg igjen? Evt. har noen tips?

Jepp, kjenner meg godt igjen. "Evt. har noe snop" leste jeg den siste setningen din til å være... :rodme:

Skrevet

Jeg tar krom, og synes det hjelper veldig! Før kjentes det ut som om jeg var i manko 1 sjokolade i magen, nå har jeg ikke noe sånt sug.

Skrevet

Alle har litt søtsug innimellom. Men det kan hjelpe å spise chrom tabletter som du får kjøpt på helsekosten. Kan hende butikken har det også. Det hjelper veldig. Jeg har spesielt søtsug når jeg nærmer meg menstruasjonen. Og jeg spiser mye, men så er den over når mensen er borte. Da spiser jeg lite og føler veldig lite lyst på godteri og mat :forvirra: Kan være chrom'en som hjelper der ;)

Skrevet

snop betyr søtsaker...på vestlandet iallefall.

Skrevet

Jeg og har et ekstremt søtbehov, og på meg hjelper ikke krom og andre ting.

Det eneste som har hjulpet meg er og holde meg helt borte fra alt søtt også prøve og holde meg unna alt med sukker i. Etter en stund så blir faktisk søtbehovet borte da. Det er vanvittig tøft de første ukene og etter det går det helt bra.

Skrevet
Jeg og har et ekstremt søtbehov, og på meg hjelper ikke krom og andre ting.

Det eneste som har hjulpet meg er og holde meg helt borte fra alt søtt også prøve og holde meg unna alt med sukker i. Etter en stund så blir faktisk søtbehovet borte da. Det er vanvittig tøft de første ukene og etter det går det helt bra.

Krom hjelper til med å stabilisere blodsukkeret, så for dem med svingende blodsukker kan det hjelpe veldig. Men det hjelper best å holde seg HELT unna.

Jeg gikk på en diett som det ikke var lov å spise sukker eller andre søtningsmidler, det var lov å spise 150g frukt om dagen (tilsvarer en stor pære). Da ble jeg anbefalt å bruke krom for å stabilisere blodsukkeret og minske søtsuget og begynte på det 2uker før jeg begynte på dietten. etterhvert syntes jeg en banan var sinnsykt søtt..

Skrevet

Heng med på Utfordringstråden for husarbeid i Hus/hjem-forumet. Nå har vi nemlig begynt med godisfrie dager. jeg klarer det ene og alene fordi jeg tenker på at jeg skal inn på KG og fortelle de andre hvor flink jeg har vært idag!

Begynte med å gå i butikkn å kjøpe masse frukt og grønnsaker, rugcrisp og godt brød, slik at jeg skulle ha noe i tilfelle jeg bare MÅTTE gfnomse noe. Har også Options sjokoladedrikk i skapet (en sånn sukkerfri variant) om lysten skulle bli for stor. Også spiser jeg meg stappmett på all salaten som er igjen etter middag så jeg ikke skal få plass til noe mer i magen resten av kvelden......

Bli med og lykke til!

Skrevet

Så vidt jeg vet hjelpet ikke krom mot søtsuget, dersom kroppen ikke mangler det.

Gjest Betty Boop
Skrevet

Krom hjalp veldig for meg. Søtsuget ble helt borte. Jeg kunne faktisk plukke med meg sjokolade på butikken av gammel vane. Når jeg kom hjem så plukket jeg den opp og ble stående og se på den med avsky. Så krom er verd et forsøk sier nå jeg.

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen. Jeg syntes dette var et så stort problem at jeg gikk til lege. Han sa at jeg måtte bevege meg i 30 min hver dag, så ville det etterhvert bli borte. Det gjorde det, men nå har jeg ikke giddet og nå er jeg der igjen med søtsug. Dette er en ond sirkel. Jeg husker ikke alt hva han sa om det så jeg får ikke forklart i detalj.

Skrevet

Min erfaring er at når godisene først er i hus, så går det ned på høykant. Det viktigste blir derfor å la være å kjøpe det....

Skrevet

Er krom noe alle kan begynne å ta? Har et konstant søtsug som ikke døyves før på lørdag kveld, og mandag til fredag er et helvete.. :sjenert:

Skrevet
Er krom noe alle kan begynne å ta? Har et konstant søtsug som ikke døyves før på lørdag kveld, og mandag til fredag er et helvete..  :sjenert:

Det er helt trygt å ta krom, men ikke forvent mirakler. ;)

Viktig å mosjonere regelmessig som er nevnt over. I tillegg så er et enkelt tips å pusse tennene når søtsuget setter inn, det er ikke særlig fristende å spise digg med tannkremsmak i munnen. ;)

Selv har jeg begynt på lavkarbo-kosthold, og det har tatt knekken på alt søtsug. Og jeg har hatt mer enn nok av det før for å si det sånn. ;) Riktignok er det bare gått 4 dager, men jeg tror faktisk at den effekten vil vare.

Skrevet

Etter å ha lagt om kosten og begynt å spise sunnere og ikke minst kuttet ned på godteri har jeg ikke lengre det søtsuget som jeg hadde før. Det er ikke noe problem lengre, men før mensen er det litt verre ;)

Jeg syns man bør kunne unne seg noe godt også jeg da, ikke bra å bli helt fanatisk heller tror jeg. Må bare prøve å begrense inntaket litt og stoppe før man har blitt kvalm.... ;)

Skrevet
Jeg syns man bør kunne unne seg noe godt også jeg da, ikke bra å bli helt fanatisk heller tror jeg. Må bare prøve å begrense inntaket litt og stoppe før man har blitt kvalm....  ;)

Veldig enig! :Nikke:

Hvis man har lyst på noe godt og ikke unner seg noe over lenger tid så ender det som regel med at man spiser aaalt for mye når man sprekker..

Skrevet

Egentlig burde det jo føre til at man husket den kvalme følelsen man fikk etter å stappa i seg hauger med godis, men jeg hadde skikkelig korttidsminne på akkurat det området der altså :ler: Tror man blir litt avhengig ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...