Gå til innhold

pizza uten hvetemel

Fremhevede innlegg

Skrevet

prøver å unngå hvetemel for å bli kvitt sideflesk. kan jeg lage en sunn pizza uten det? fullkornspizzabunn eller speltpizzabunn? har dere noen oppskrifter isåfall? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler pizzabunn av speltmel.

Speltbunn

5 dl siktet spelt

1 ss olje

25 g tørrgjær

vann etter behov (ca 2 dl)

+ eventuelt krydder som oregano, timian, salt, pepper osv

Ei venninne av meg kan ikke ha hvetemel og hun lager pizzabunn av spelt. Smaker veldig godt syns jeg.

Skrevet

Det forstår ikke jeg helt, fordi det sies at speltmel er en type/form for hvetemel.

Skrevet

Du kan godt bruke sammalt mel. Selv bruker jeg som regel halvparten siktet hvetemel og halvparten sammalt, men det går nok fint å øke andelen av sammalt mel også.

Skrevet
Det forstår ikke jeg helt, fordi det sies at speltmel er en type/form for hvetemel.

Spelt er en annen kornsort.

Gjest Spelt er en gammel hvetesort
Skrevet
Spelt er en annen kornsort.

Spelt - en urgammel hvetesort

Spelt (triticum spelta) også kalt Dinkel er en urgammel hvetesort. Spelt er for de aller fleste et ukjent kornslag. Mange tror at spelt er glutenfritt, noe som ikke stemmer. Spelt er hvetens stamfaren (familie med hvete) og er glutenholdig. Speltmel kan derimot brukes av del hveteallergikere, derfor har spelten blitt mer tilgjengelig i den senere tid, hvor vi oftere en før plages av matallergi og matintoleranse.

• 4 måneder senere...
Skrevet
Anbefaler pizzabunn av speltmel.

Speltbunn

5 dl siktet spelt

1 ss olje

25 g tørrgjær

vann etter behov (ca 2 dl)

+ eventuelt krydder som oregano, timian, salt, pepper osv

Ei venninne av meg kan ikke ha hvetemel og hun lager pizzabunn av spelt. Smaker veldig godt syns jeg.

Kan noen forklare meg her hvordan man i detalj gjør det med gjæren i oppskriften her? Hvor putter man den? Må det være varmt vann i tørrgjør også?

Forstår ikke helt hvor den hører hjemme...

mine deiger hever aldri uansett...

• 10 måneder senere...
Gjest bente mathisen
Skrevet
prøver å unngå hvetemel for å bli kvitt sideflesk. kan jeg lage en sunn pizza uten det? fullkornspizzabunn eller speltpizzabunn? har dere noen oppskrifter isåfall? :)
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Ha det tørre og tørrgjæren i en bake bolle (spar litt av melet til du ser om deigen blir passe), bland sammen. Tilsett lunken væske og olje og bland og ha i mer mel til deigen er passe. Min erfaring er at det er best om deigen er litt løs, kan heller bruke litt mel når du skal bake den ut.

Gjest Starkitten i.i
Skrevet

Tenker du på å unngå karbohydrater?

Skrevet

siktet spelt er nødvendigvis ikke så utrolig mye lavere GI enn vanlig siktet hvete. (Finner ingen konkret verdi, men de fleste antyder at den ikke er lavere).

Grov/fullkorn spelt er kanskje bedre.

Men en ting jeg har erfart. Grov pizzabunn smaker ikke pizzabunn.

Jeg synes man ødelegger pizzaen ved å bruke skikkelig grov bunn, og kjip low-fat ost.

tynn fin bunn, saus, LITE fyll, mozarella.. mmmmmm

Skrevet

Jeg har laget pizzabunnmed bare grovt mel (hadde ikke hvetemel) - det gikk så fint, atte. :)

Skrevet
Kan noen forklare meg her hvordan man i detalj gjør det med gjæren i oppskriften her? Hvor putter man den? Må det være varmt vann i tørrgjør også?

Forstår ikke helt hvor den hører hjemme...

mine deiger hever aldri uansett...

Når du bruker tørrgjær bør vannet holde ca 40 grader.

• 10 år senere...
Skrevet

Blomkålpizza går jo ann:) d er godt det. Personlig liker jeg bedre pizza av havremel:)

uansett så er jo det mye sunnere hvis du bare bruker mindre siktet hvete og mer samalte korntyper👌🏼

Havrepizza:

http://www.lindastuhaug.no/2016/05/05/sunn-pizza-med-enkel-havrebunn-uten-heving/

blomkålpizza:

http://www.carolinebergeriksen.no/2015/02/11/oppskrift-onsdag-blomkalpizza/

jeg har lagd masse blomkål pizza:)

Bare husk å få ut vannet av blomkålen

Skrevet

Litt gammel tråd du har tatt opp. Kanskje du ikke har lagt merke til det.

Anonymkode: d630c...c9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...