Gå til innhold

Tips til kattedo som støver mye!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har måttet hjelpe en venn som har en medisinsk krise - ta vare på katten. Og den er super søt så det går bra ❤️ 

Men jeg sliter litt med kattedoen og får nok ikke tak i kompisen min på et par uker 

Jeg har kattesand i en bøtte, jeg vet ikke merket men ble fortalt det var en type som klumper seg ekstra for å få tak i urinen 

Men det støver så veldig rundt meg når jeg renser kattedoen. Jeg har kronisk bihule betennelse, og irritasjon er ganske irriterende… 

Eneste jeg kommer på er å bruke munnbind, men det har ikke fungert så godt 

noen tips? 

Har mest problem mens jeg renser doen, ikke ellers på dagen 

Anonymkode: 1da51...a48

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan du bære doen ut på balkongen mens du tømmer den eller gjøre det utendørs en plass? Ha i hvert fall vinduet åpent mens du holder på. Man trenger som regel ikke å fylle ny sand etter hver dotur, så at det skal støve så mye bare av å bruke spade og putte klumper i en avfallspose høres rart ut. Om du skal fylle på ny sand, så kan det være lurt med en øse og ikke bare helle rett fra bøtta. Veldig snilt av deg å ta vare på katten til vennen din. 

Endret av Gogglebox
Skrevet

Å bruke munnbind er faktisk anbefalt, for innånding av fint støv skader lungene. Jeg ville fortsatt med å bruke det. Katter er svært sensitive for endringer i omgivelsene, spesielt toalettet. Så jeg ville ikke risikert å byttet ut sanden med annen type, da risikerer du at katten i verste fall går på do utenfor doen. Mye endringer i omgivelsene stresser katter mye. 

Anonymkode: 918ad...1b5

Skrevet
Gogglebox skrev (5 minutter siden):

Kan du bære doen ut på balkongen mens du tømmer den eller gjøre det utendørs en plass? Ha i hvert fall vinduet åpent mens du holder på. Man trenger som regel ikke å fylle ny sand etter hver dotur, så at det skal støve så mye bare av å bruke spade og putte klumper i en avfallspose høres rart ut. Om du skal fylle på ny sand, så kan det være lurt med en øse og ikke bare helle rett fra bøtta. Veldig snilt av deg å ta vare på katten til vennen din. 

Kan godt hende jeg gjør det feil altså! Jeg tar spaden, som har hull i seg, tar opp litt sand og rister sånn at all sanden faller ned i kattedoen og avfallet ligger igjen i spaden 🙈 riktig? 😅 kanskje det er noe teknikk der jeg ikke har funnet ut av… 

Jeg gjør dette gjennom alt av sanden 🙈 når sanden filtrerer seg gjennom spaden og skal lande i kattedoen så kommer det støv som flyr rundt. Off håper ikke jeg gjør det helt teit 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å bruke munnbind er faktisk anbefalt, for innånding av fint støv skader lungene. Jeg ville fortsatt med å bruke det. Katter er svært sensitive for endringer i omgivelsene, spesielt toalettet. Så jeg ville ikke risikert å byttet ut sanden med annen type, da risikerer du at katten i verste fall går på do utenfor doen. Mye endringer i omgivelsene stresser katter mye. 

Ja tenkte på det jeg også, prøver holde ting mest mulig likt for katten, siden det er nok for katten å være på et nytt sted 

ts

Skrevet

Og at jeg støver så mye med dette er sikkert ikke bra for katten heller :( 

ts

Skrevet

Kjøp en annen type sand.

En spruteflaske, slik at støvet blir fuktig, men vil sikkert lukte 

Anonymkode: b0948...021

Skrevet

Kattesand av tofu er ganske bra om du vil ha klumpeeffekten men ikke støvet.

Skrevet

Ikke rist på spaden. Se etter klumper og ta dem på spaden. Gjør det utendørs. 

Anonymkode: e6728...c7d

Skrevet

Katter pleier å leke på låver og låveloft de tåler nok støv.

Anonymkode: 8b347...b39

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Kan godt hende jeg gjør det feil altså! Jeg tar spaden, som har hull i seg, tar opp litt sand og rister sånn at all sanden faller ned i kattedoen og avfallet ligger igjen i spaden 🙈 riktig? 😅 kanskje det er noe teknikk der jeg ikke har funnet ut av… 

Jeg gjør dette gjennom alt av sanden 🙈 når sanden filtrerer seg gjennom spaden og skal lande i kattedoen så kommer det støv som flyr rundt. Off håper ikke jeg gjør det helt teit 

ts

Kan hende du må bruke en spade med litt større hull så sanden renner mer igjennom uten at du må riste så mye. Så kan det være lurt å tømme flere ganger daglig så du ikke må scoope opp flere ting i samme omgang. Katten gjør som regel fra seg bare på en plass, så det skal ikke være nødvendig å sile gjennom resten av sanden med mindre det er store klumper som deler seg og faller ned igjen. Katten tåler det fint. Mine er ofte støvete både på nesa og toppen av hodet noen ganger uten at det plager dem nevneverdig. Det er laget av leire den sanden, så det er ikke noe skadelig. 

Endret av Gogglebox
Skrevet
Gogglebox skrev (7 minutter siden):

Kan hende du må bruke en spade med litt større hull så sanden renner mer igjennom uten at du må riste så mye. Så kan det være lurt å tømme flere ganger daglig så du ikke må scoope opp flere ting i samme omgang. Katten gjør som regel fra seg bare på en plass, så det skal ikke være nødvendig å sile gjennom resten av sanden med mindre det er store klumper som deler seg og faller ned igjen. Katten tåler det fint. Mine er ofte støvete både på nesa og toppen av hodet noen ganger uten at det plager dem nevneverdig. Det er laget av leire den sanden, så det er ikke noe skadelig. 

Aah okei, jeg skal sjekke ut spader 😊 for når jeg gjør det så tar jeg masse sand på spaden for å finne ut hvor baijsen er 😅 jeg burde kanskje lete etter avfallet først? Jeg har bare gått igjennom hele sanden for å være sikker 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aah okei, jeg skal sjekke ut spader 😊 for når jeg gjør det så tar jeg masse sand på spaden for å finne ut hvor baijsen er 😅 jeg burde kanskje lete etter avfallet først? Jeg har bare gått igjennom hele sanden for å være sikker 

Ja 😄 Grav med baksiden av spaden f.eks. Det er jo som regel en forhøyning der katten har skrapt over for å dekke avfallet og det går jo rett ned når den gjør fra seg, så så spredt utover kassa pleier det ikke være. Men fint at du sjekker for å være på den sikre siden 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette! Om trådstarter skulle byttet kattesand er det stor risiko for at katten hadde begynt å gå på do alle andre steder:

Anonymkode: e379e...3fb

AnonymBruker
Skrevet

vi bruker ever clean og den støver ikke. di som støver er stort sett di billige fra matbutikken 

Anonymkode: ae3b5...7dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

vi bruker ever clean og den støver ikke. di som støver er stort sett di billige fra matbutikken 

Anonymkode: ae3b5...7dc

Jeg har brukt everclean i flere år og den støver litt

AnonymBruker
Skrevet

Huff støving er det verste, både for inneklimaet og katten... Etter mange år så synes jeg Musti sin Compact Care Premium White Less Track støver minst. 

Anonymkode: 58f47...a31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...