momo Skrevet 19. april 2006 #1 Skrevet 19. april 2006 Jeg må snart starte på prevansjon. Og det er veldig viktig at den virker, men jeg vet ikke hva jeg skal bruke. Før har jeg brukt p-piller trionetta. Det har gått bra bortsett fra at jeg ble gravid 2 ganger på den, en gang hvor det ikke var noe slurv og andre gang hvor den ble glemt en dag. Ellers har jeg brukt p-sprøyte, men det skal jeg ikke bruke igjen, jeg gikk opp 10 kg og mista all sexlyst. Spiral tror jeg ikke at jeg tørr og sette inn. Jeg skal heller ikke bruke prevansjonen noe særlig lenger enn 1 år. Vil gjerne ha noe med minst mulig hormoner i. Noen som har noe og annbefalle.
Gjest baby-E Skrevet 19. april 2006 #2 Skrevet 19. april 2006 jeg begynte på nuvaring for to mnd siden! Har fått mange færre bivirkninger av den enn p-piller. Syns den er helt genial. Har den inne i tre uker, så går man uten en uke, før man setter inn en ny. Veldig enkel å sette inn også, når man lærer seg et grep
Iceglow Skrevet 19. april 2006 #3 Skrevet 19. april 2006 Vanskelig å si noe når du ikke sier noe om hva du er villig til å gjøre selv, om økonomi har noe å si, om du har stabile sykluser osv. Så dette blir nærmest stikkord. Implanon skal visstnok være svært sikkert som prevensjonsmiddel, og om du ikke tåler den så er den i det minste lettere å bli kvitt enn Depo-Provera. Sterilisering virker det som er utelukket? Ulike barrieremetoder kombinert med sykluskontroll er og noe du etter min mening (ble noen overrasket nå? ) bør vurdere, men det krever en viss innsats, spesielt om du har ustabile sykluser.
momo Skrevet 22. april 2006 Forfatter #4 Skrevet 22. april 2006 Jeg har veldig stabile sykluser. Men vil vel gjerne gå på en form for prevansjon hvor jeg ikke trenger og tenke på hvor jeg er i syklusen til enhver tid. Hvordan er mini pillen i forhold til p-pillen? Og hva med sånn p-stav eller hva det heter? Jeg er 27 år, så sterilisering er ikke aktuelt.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2006 #5 Skrevet 22. april 2006 Jeg har veldig stabile sykluser. Men vil vel gjerne gå på en form for prevansjon hvor jeg ikke trenger og tenke på hvor jeg er i syklusen til enhver tid. Hvordan er mini pillen i forhold til p-pillen? Og hva med sånn p-stav eller hva det heter? Jeg er 27 år, så sterilisering er ikke aktuelt. ← P-plaster kan og være et alternativ. Problemet med vanlige minipiller(Conludag og Exlutona), er at du helst bør ta dem på akkurat samme tid hver dag for å minske eventuelle bivirkninger. Tar du den kl 7 en morra, bør du fortsette å ta dem kl 7 de påfølgende dagene også. Greier du ikke å ta dem til samme tid, har du kun en tre timers slingringsmonn. Etter det er de ikke lenger trygge. Jeg har prøvd begge disse, og jeg var ikke noe flink til å passe tiden nøyaktig(selv om jeg holdt meg innenfor +- 3 timer), og fikk store blødningsforstyrrelser på grunn av det. En annen minipille er Cerazette. Fordelen med denne er at du har en 12 timers sikkerhetsmargin slik som på vanlige p-piller. Jeg bruker disse og er kjempefornøyd. Jeg har mistet mensen helt, noe som er et stort + i mi bok. Jeg har hørt to ting ang. disse. Enten ender man opp som meg og mister mensen, eller så ender man opp med endeløse småblødninger. P-staven(Implanon) settes inn i overarmen av kvalifisert lege. Den kan sitte i 3 år. Jeg tror det er en annen p-stav også på markedet som kan sitte i 5 år. Disse inneholder ikke østrogen, noe som kan være en fordel dersom du sliter med vanlige p-piller(det er som oftest østrogenet som skaper trøbbel). Bakdelen er at dette er en dyr engangsutgift. Staven koster 12-1300kr+utgifter til lege, men fungerer den så trenger du ikke å tenke på prevensjon de nærmeste årene. Viser det seg at du ikke tåler den, så kan du få den fjernet umiddelbart i motsetning til f.eks. p-sprøyte hvor du må vente i opp til 3 mnd for å bli kvitt eventuelle bivirkninger.
momo Skrevet 22. april 2006 Forfatter #6 Skrevet 22. april 2006 P-staven hørtes egentlig veldig grei ut. Skal til legen min på tirsdag, så jeg får prate med han om det da.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2006 #7 Skrevet 22. april 2006 P-staven hørtes egentlig veldig grei ut. Skal til legen min på tirsdag, så jeg får prate med han om det da. ← Jeg hadde p-stav i et halvt år før jeg fikk den fjernet. Mista all sexlyst, ble deprimert og blødningene bare økte etterhvert. Ikke mye, men på slutten hadde jeg omtrent konstant blødning. Bare for å ha nevnt det, denne staven gjør tross alt noe med kroppen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå