AnonymBruker Skrevet 4. juni #1 Skrevet 4. juni Og sier ting som "vi står i dette sammen" og "jeg vil bære børen sammen med deg". Det er jo godt ment, men jeg blir ganske frustrert: hun omstiller seg det sekundet jeg går ut døra, jeg lever videre med min historie og mine traumer hvert minutt av dagen. Det er nesten så jeg får lyst til å si det til henne, men det blir kanskje dårlig mottatt? Anonymkode: a7c7a...9f7 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni #3 Skrevet 4. juni Jeg synes det er noe du kan ta opp. Trenger ikke å gjøre det så dramatisk heller, bare si "når du sier sånne ting så føler jeg at...". Mange opplever det som befriende at behandleren sier sånne ting så det er nok derfor hun sier det, men hvis det har motsatt effekt hos deg er det noe hun bør få vite så hun ikke gjør det mer. Det er ikke for hennes del hun sier det så derfor tviler jeg på at det blir dårlig mottatt. Så lenge du er saklig da. Anonymkode: 834be...83c 3 4
Daria Skrevet 4. juni #4 Skrevet 4. juni Ta opp alt du føler ikke virker for deg - en god terapeut vil sette pris på tilbakemeldinger (og vil nok være uenig i at hun omstillinger det øyeblikket du er ute av døren; det kan også være verdt å snakke om). 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni #5 Skrevet 4. juni Jeg tror det er bra å fortelle at du blir frustrert av det. Så kan dere snakke om det også, hvorfor du blir det. Jeg kan på en måte forstå hvordan du tenker, tror jeg, men jeg tror også du kan ha nytte av å stole på at du har psykologen på lag med deg i kampen om å få det bedre i livet Masse lykke til! Anonymkode: 0adce...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #6 Skrevet 4. juni Allianse? Er du hårsår og overtolker? Kanskje vrir litt på ordene? Anonymkode: b29ae...7fa 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni #7 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Og sier ting som "vi står i dette sammen" og "jeg vil bære børen sammen med deg". Det er jo godt ment, men jeg blir ganske frustrert: hun omstiller seg det sekundet jeg går ut døra, jeg lever videre med min historie og mine traumer hvert minutt av dagen. Det er nesten så jeg får lyst til å si det til henne, men det blir kanskje dårlig mottatt? Anonymkode: a7c7a...9f7 Hvorfor kan du ikke snakke med henne om hvordan det føles for deg Anonymkode: 037ba...882
AnonymBruker Skrevet 5. juni #8 Skrevet 5. juni Klart du kan si det til henne. Hun er profesjonell. Så lenge du ikke roper, banner eller blir ufin så kan du jo snakke om hva som helst. Det kan være veldig nyttig for dere begge. Anonymkode: 4437a...f79
AnonymBruker Skrevet 5. juni #9 Skrevet 5. juni Vær ærlig. Eneste måten på å få dette til å fungere. hun er profesjonell, hun blir ikke såret. Anonymkode: a836f...2ed
AnonymBruker Skrevet 5. juni #10 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Allianse? Er du hårsår og overtolker? Kanskje vrir litt på ordene? Anonymkode: b29ae...7fa Hvorfor «hårsår»-kortet? Kan ikke folk få ha egne opplevelser og følelser rundt ting, uten å bli sett på som en som vrir om og «ikke tåle ting»? Anonymkode: 7fcea...afe 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #11 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Og sier ting som "vi står i dette sammen" og "jeg vil bære børen sammen med deg". Det er jo godt ment, men jeg blir ganske frustrert: hun omstiller seg det sekundet jeg går ut døra, jeg lever videre med min historie og mine traumer hvert minutt av dagen. Det er nesten så jeg får lyst til å si det til henne, men det blir kanskje dårlig mottatt? Anonymkode: a7c7a...9f7 Si det til henne, man vokser på god kommunikasjon og det å kunne formidle sine følelser. Så lenge du sier dette på en ok måte, og formidler det som hvordan det oppleves som deg, og ikke legger mening eller intensjon til hvorfor den andre sier det - så er det ikke ditt problem hvordan mottaker føler det. Du kan ikke ta ansvar for andres følelser. Anonymkode: 54444...223
AnonymBruker Skrevet 5. juni #12 Skrevet 5. juni Det er bare å si det. At det for deg blir feil, full forståelse. For du bærer børen, ikke henne. Hun kan jo si hun ønsker å hjelpe deg å finne måter å leve med det, finne verktøy og metoder for å takle det bedre. Men dere står ikke i det samnen... Anonymkode: 48aeb...454
AnonymBruker Skrevet 5. juni #13 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Og sier ting som "vi står i dette sammen" og "jeg vil bære børen sammen med deg". Det er jo godt ment, men jeg blir ganske frustrert: hun omstiller seg det sekundet jeg går ut døra, jeg lever videre med min historie og mine traumer hvert minutt av dagen. Det er nesten så jeg får lyst til å si det til henne, men det blir kanskje dårlig mottatt? Anonymkode: a7c7a...9f7 Hun gjør neppe det! Mange psykologer har pasientene sine i tankene også utenom timene, det har nok din også❤️ Anonymkode: 42d24...249 1
IkkeHeltBaloo Skrevet 5. juni #14 Skrevet 5. juni Tenker det som andre sier kan være viktig at du informerer psykologen din om at du ikke syns noe om den type «alliansebygging». Personlig betydde det enormt mye for meg at psykologen min sa «jeg syns vi er et godt team» etter at hun fisket meg tilbake i toleransevinduet etter en «gjenopplevelse». Følte meg på en måte litt mindre alene. Samtidig skjønner jeg godt hva du mener. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #15 Skrevet 5. juni IkkeHeltBaloo skrev (1 time siden): Tenker det som andre sier kan være viktig at du informerer psykologen din om at du ikke syns noe om den type «alliansebygging». Personlig betydde det enormt mye for meg at psykologen min sa «jeg syns vi er et godt team» etter at hun fisket meg tilbake i toleransevinduet etter en «gjenopplevelse». Følte meg på en måte litt mindre alene. Samtidig skjønner jeg godt hva du mener. Jeg synes vi har et veldig godt samarbeid og det har vi snakket om flere ganger. Vi snakker samme språk. Men jeg liker ikke når hun liksom skal ta over noe av smerten, for det kan hun ikke. Min historie legges ned i kisten med hundrevis av andre pasienthistorier, og det letter ikke børen min. Så jeg føler det blir uekte når hun liksom tilbyr noe sånt. Hun er en dyktig fagperson og det er hennes ekspertise jeg trenger, ikke falsk "vi står i dette sammen". Nei - jeg står i dette, ikke du. Anonymkode: a7c7a...9f7
AnonymBruker Skrevet 5. juni #16 Skrevet 5. juni Jeg tror psykologer kan si feil ting som alle kan. Jeg har en psykolog som kommer med utsagn som er ledende og vagt gasligting, som feks, du er sikkert ryddig du? (Altså..Jeg har adhd...det vet hun. Så nei.) åja, spiller du gta med din sønn? (Spillmed 18 års aldergrense?Tester om jeg er uansvarlig) og om en kollega som var grusom mot meg ("hun var sikkert dårlig i jobben eller?"Tester om jeg ser sort hvitt på ting) heldigvis er jeg helt ram på gjenkjenning av mønstre og klokker henne hver gang. Anonymkode: 63062...ad1
Daria Skrevet 5. juni #17 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg synes vi har et veldig godt samarbeid og det har vi snakket om flere ganger. Vi snakker samme språk. Men jeg liker ikke når hun liksom skal ta over noe av smerten, for det kan hun ikke. Min historie legges ned i kisten med hundrevis av andre pasienthistorier, og det letter ikke børen min. Så jeg føler det blir uekte når hun liksom tilbyr noe sånt. Hun er en dyktig fagperson og det er hennes ekspertise jeg trenger, ikke falsk "vi står i dette sammen". Nei - jeg står i dette, ikke du. Anonymkode: a7c7a...9f7 At det ikke fungerer og føles feil for deg er en ærlig sak; ingenting fungerer for alle og å formidle din opplevelse og dine følelser rundt det vil være til hjelp for dere begge. Men det betyr ikke at det er falskt fra hennes side - jeg finner mye hjelp, trygghet og nytte i den type alliansebygging og er neppe alene om det. Jeg sliter mer med å høre varianter av "det forstår jeg godt", fordi jeg ikke føler meg så forstått - men det er også uttrykk for at de ser meg, hører det jeg sier, føler med meg og gjør det de kan for å skjønne mln situasjon. Det er ektefølt fra deres side, selv om jeg synes de bommer. (Psykologen som sa at "Jeg kan jo ikke skjønne hvordan dette er for deg, men jeg prøver" fikk stjerne i boka...).
AnonymBruker Skrevet 6. juni #18 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (På 4.6.2026 den 19.31): Allianse? Er du hårsår og overtolker? Kanskje vrir litt på ordene? Anonymkode: b29ae...7fa Har du aldri gått til psykolog?" Behandlingsallianse" er et av psykiatriens yndlingsutrykk, Så tror ikke pasienter skal lastes for at de bruker merkelig ord på MYE. Anonymkode: 0ba8c...38d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå