Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i slutten av 20 årene. Ønsker å kunne være mer økonomisk fri. Opplever at venner bruker mye penger og har veldig god råd. Jeg har litt lav lønn, høy utdanning og en nykjøpt bolig. Hvordan ville dere gått frem i samfunnet i dag hvis dere var meg til å bli mest mulig økonomisk fri? Har vurdert å leie ut leiligheten men da må jeg skatte fordi jeg ikke har bodd 1 år enda. Har en superbillig bil uten lån men har nesten ikke råd til å ha denne lenger pga renter og lav lønn. Jeg må ha bil for å komme meg til jobb, venner og familie da jeg ikke bor i en storby. Ønsker å betale mest mulig ned på boliglånet samt kunne reise bittelitt når jeg er ung. Men mest av alt ønsker jeg finansiell frihet til når jeg skal ha barn i fremtiden forhåpentligvis. Akkurat nå har jeg ikke råd til å ha barn alene. Ønsker gjerne å pensjonere meg tidlig også å kunne hjelpe familien min økonomisk. Har dere noen tips?

Anonymkode: 076af...638

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det du ønsker er noe de aller fleste ønsker seg.

Det høres ut som du er sparsommelig og ikke har noen prangende forbruk, og det er jo bra.

Men de færreste oppnår «økonomisk frihet» i løpet av livet sitt. 

Vær flink i jobben din, uansett hva det måtte være, er tipset mitt. Da skiller du deg positivt ut fra de andre.

Anonymkode: d0582...b38

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er i slutten av 20 årene. Ønsker å kunne være mer økonomisk fri. Opplever at venner bruker mye penger og har veldig god råd. Jeg har litt lav lønn, høy utdanning og en nykjøpt bolig. Hvordan ville dere gått frem i samfunnet i dag hvis dere var meg til å bli mest mulig økonomisk fri? Har vurdert å leie ut leiligheten men da må jeg skatte fordi jeg ikke har bodd 1 år enda. Har en superbillig bil uten lån men har nesten ikke råd til å ha denne lenger pga renter og lav lønn. Jeg må ha bil for å komme meg til jobb, venner og familie da jeg ikke bor i en storby. Ønsker å betale mest mulig ned på boliglånet samt kunne reise bittelitt når jeg er ung. Men mest av alt ønsker jeg finansiell frihet til når jeg skal ha barn i fremtiden forhåpentligvis. Akkurat nå har jeg ikke råd til å ha barn alene. Ønsker gjerne å pensjonere meg tidlig også å kunne hjelpe familien min økonomisk. Har dere noen tips?

Du må skatte av utleie uansett om du har bodd mer enn 1 år der.

Anonymkode: 2120f...a75

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det du ønsker er noe de aller fleste ønsker seg.

Det høres ut som du er sparsommelig og ikke har noen prangende forbruk, og det er jo bra.

Men de færreste oppnår «økonomisk frihet» i løpet av livet sitt. 

Vær flink i jobben din, uansett hva det måtte være, er tipset mitt. Da skiller du deg positivt ut fra de andre.

Hva om jeg ikke vil bli god i min nåværende jobb, den er utrolig lite givende og tørr. Samt tjener seniorer i min stilling ikke så veldig mye mer enn meg. Jeg har tidligere salgsjobb hvor jeg var god, men fikk ikke høyere lønn eller bonus av den grunn. Kanskje hvis jeg jobbet i en mer seriøs bedrift kunne jeg trolig fått lønnsøkning.

Endret av Sommerfuglerflyr
AnonymBruker
Skrevet

Anonym

AnonymBruker
Skrevet

Spare i fond eller aksjer.

Anonymkode: 18342...7df

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har mer enn 1 soverom kan du leie ut det ene rommet.

Anonymkode: 9c8fb...d4c

Skrevet

Betal ned gjeld på bolig, fortsett med å være nøysom, legg av penger til å spare i fond. Unngå unødvendige utgifter som dyr kaffe, godter, tobakk og lignende. Lag sunn mat fra bunnen. Hundringsen du sparer i dag er verd tusenlapper om ti år. Vær langsiktig.

AnonymBruker
Skrevet
Sommerfuglerflyr skrev (16 minutter siden):

Hva om jeg ikke vil bli god i min nåværende jobb, den er utrolig lite givende og tørr. Samt tjener seniorer i min stilling ikke så veldig mye mer enn meg. Jeg har tidligere salgsjobb hvor jeg var god, men fikk ikke høyere lønn eller bonus av den grunn. Kanskje hvis jeg jobbet i en mer seriøs bedrift kunne jeg trolig fått lønnsøkning.

Gjør du en god innsats i din nåværende jobb, er sjansen høy for at du får gode referanser når du senere er på utkikk etter en bedre jobb.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du skal bli modell, antar jeg det blir viktigere å få frem at du har venner - tenker folk som bare dyrker seg selv lett kan bli skrotet som aspergere/autist eller noe om det var for lenge

Pga AI tar jeg vel ingenting seriøst lenger, med mindre det er bilder av flere verifiserbare folk.

Anonymkode: 0e246...0a9

AnonymBruker
Skrevet

Altså at bildene bør vise vennskap og slik.

Anonymkode: 0e246...0a9

AnonymBruker
Skrevet

Tja, det er jo flere grep man kan ta.

Skaff bedre betalt jobb

Dropp bilen

Dropp barn

Dropp reiser

Kjøp billigere bolig, med hage så du kan dyrke noe selv, poteter og gulrøtter er visstok lett å få til.

Kjøp brukte klær og lær deg å sy (om) klær selv.

Spis havregryn

Betal hardt ned på boligen, du blir uansett ikke fri før du har en nedbetalt bolig.

Invester i aksjer, bruk mye tid på å lese om næringslivet og om politikk slik at du kan gjøre smarte valg og kjøpe/selge på riktig tidspunkt.

Anonymkode: d3765...af0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...