Tonj3 Skrevet 4. juni #1 Skrevet 4. juni Hei! Den optimistiske delen av meg selv har overbevist meg om at jeg kan sy min egen bunad uten sykunskaper, så jeg har begynt å se på symaskiner da jeg ikke helt vet hvor ellers jeg skal begynne😆 Har lest meg fram til Janome easy jeans men der at enkelte anbefaler en maskin med Overlock funksjon eller å ha to maskiner - en med og en uten. Hva anbefales egentlig? Hva er overlock? Ser ikke for meg å bruke symaskinen til stort annet enn den ene bunaden - med mindre jeg syns det er super koselig og begynner å sy festdrakter/bunder til mini. Hva er grei symaskin til sånt?
AnonymBruker Skrevet 4. juni #2 Skrevet 4. juni Tror jeg hadde valgt å gå et kurs hvis jeg skulle gå i gang med min første bunad. Er ikke det meste av en bunad håndsøm, forresten? Anonymkode: da54d...dcb 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni #3 Skrevet 4. juni Mener du festdrakt? Bunader sys ikke på symaskiner. Anonymkode: e2487...a2e 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni #4 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mener du festdrakt? Bunader sys ikke på symaskiner. Anonymkode: e2487...a2e Det gjør de. Anonymkode: e7840...31b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #5 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det gjør de. Anonymkode: e7840...31b Ikke mønsteret. Anonymkode: e2487...a2e 1
Tonj3 Skrevet 4. juni Forfatter #6 Skrevet 4. juni Er ikke mønster på bunaden, er en Hardangerbunad ts
AnonymBruker Skrevet 4. juni #7 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ikke mønsteret. Anonymkode: e2487...a2e Det kalles brodering. Og jo, selv når det er gjort med symaskin kalles det bunad. Anonymkode: e7840...31b
AnonymBruker Skrevet 4. juni #8 Skrevet 4. juni Tonj3 skrev (4 minutter siden): Er ikke mønster på bunaden, er en Hardangerbunad ts Mønster er det, men du kan få det ferdigsydd. Noen syr selv. Kategori_Hardangerbunad Anonymkode: da54d...dcb
AnonymBruker Skrevet 4. juni #9 Skrevet 4. juni Veldig få bunader du trenger noe særlig symaskin til. Mye er håndsøm, brodering og montering. Meld deg på kurs, så blir det ordentlig fint og ikke full av nybegynnerfeil. Anonymkode: 23903...89d 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni #10 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kalles brodering. Og jo, selv når det er gjort med symaskin kalles det bunad. Anonymkode: e7840...31b Brodering var ordet jeg lette etter🤭 Anonymkode: e2487...a2e
AnonymBruker Skrevet 6. juni #11 Skrevet 6. juni Du trenger IKKE en overlock for å sy bunader, de syes på vanlige maskiner, f.eks easy jeans. Bunader trenger bare rettsøm og kanskje noe sikksakk. En overlock skjærer, sikksakker og syr rettsøm i en og samme prosedyre, og er helt unødvendig når det snakk om bunadssøm. Anonymkode: 3d8ba...5a2 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #12 Skrevet 7. juni Du bør melde deg på kurs, det er flere aktører som har kurs, eller ender du opp med noe s om ikke ser bra ut. Spesielt når du ikke har grunnleggende sykunnskaper fra før. Hardangerbunad har broderi på forklet og skjorten, så du må lære deg hardangersøm, samt perlebroderi til belte og bringeduk. Det kan du også gå på kurs for. Anonymkode: aa318...98e 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni #13 Skrevet 7. juni Selve hardangerbunaden er svært enkel å sy på symaskin. Jeg sydde meg en selv i fjor, og hadde aldri tatt i en symaskin før. Når det gjelder skjorte og forkle er det litt mer arbeid. Du trenger svartsaum/kvitsaum (alt etter om du er gift eller ei) og de må syes for hånd. Jeg valgte svartsøm da det er langt enklere å brodere (etter min smak). Litt knotete å få montert sømmene på skjorta, men fullt mulig å få til. Hadde dog begynt med selve bunaden for å få erfaring. Dosset/stakken bør ligge i press noen uker før montering, så foldene holder seg finere etter montering. Bringklut må Broderes, og det er jo tidkrevende, men det er mange instruksjoner på nett. Det samme med belte. Masse lykke til med prosjektet Anonymkode: 8ef53...52d 1
EMG Skrevet 7. juni #14 Skrevet 7. juni Hadde jeg vært deg tror jeg at jeg hadde startet med en barnebunad 🙂 Du får tak i mønstre og stoff til det hos Sidserk blant annet. Det er samme prinsippene, og du får øvd deg på å sy til en litt billigere penge. Når det gjelder symaskin, så finner du mye bra på Finn - og som sagt tidligere her - du trenger ikke overlock maskin. 1
Tonj3 Skrevet 8. juni Forfatter #15 Skrevet 8. juni Ts her tenkte i utgangspunktet å begynne med selve «kjolen» og heller vurdere underveis om jeg kjøper forkle og skjorte eller om jeg prøver der selv😂 Bringeduk og belte tenkte jeg å perle, ser Perlebetta har masse fint og gode videoer + videohjelp har folk rundt meg som eventuelt kan hjelpe med brodering av hardangersaum men ikke til montering av skjorte og «kjolen». Basert på boplass så hadde det vært best med onlinekurs eller noen i nærheten som ønsker å lære videre men har to barn i barnehagealder som gjør at jeg ikke er fullt så fleksibel. Hadde lett kjørt de 2 timene hver vei for å gå på kurs men kurset er 17:30-21:30 på mandager🫡😂
Maskopi Skrevet 8. juni #16 Skrevet 8. juni Bringeduk og belte kjøper du på Perlebetta Hvitsøm til skjorte og forkle kan du også lære å sy selv, kjøp sett på nærmeste bunadsbutikk eller her: https://nettbutikk.synytt.no/produktkategori/bunad_og_bunadsmaterialer/bunad_og_bunadsmaterialer-hardanger/bunad_og_bunadsmaterialer-hardanger-materialpakker_til_voksne/ Vil anbefale deg boken Hardanger filling stitches for meget god forklaring på hvitsøm Jeg er selvlært ved hjelp av denne boken og boken Teljesaum for bunad (men den er ikke like god).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå