Gå til innhold

Kroppsdysmorfofobi trigget av hårtap


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet etter en behandling store deler av håret og har etter dette slitt ekstremt med kroppsdysmorfofobi og sosial angst. Jeg har forsøkt billige parykker, men de ser grusomme ut på meg og jeg har ikke råd til dyre mer naturtro parykker. Jeg kler lite av hodeplagg og føler meg litt rådløs for hva jeg skal gjøre. Noen som har vært gjennom lignende og har tips om hva som hjalp med kroppsdysmorfofobien, angsten og skammen? 

Anonymkode: 216b9...7b1

  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke NAV om støtte til parykk for hårtap av medisinske grunner:

https://www.nav.no/parykk
 

Ellers ville jeg undersøkt om det kan finnes pasientforeninger? Eller til og med Facebook grupper for problemstillingen. Å snakke med folk som har gjennomgått det samme kan ofte være godt.

Du kan forsøke å få legen til å henvise deg til psykolog, men det kan vel være vanskelig å få innpass dessverre. Bør vel beskrive godt konsekvensene av hårtapet og hvordan dette sliter på deg.

 

Anonymkode: 9a285...222

  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan søke NAV om støtte til parykk for hårtap av medisinske grunner:

https://www.nav.no/parykk
 

Ellers ville jeg undersøkt om det kan finnes pasientforeninger? Eller til og med Facebook grupper for problemstillingen. Å snakke med folk som har gjennomgått det samme kan ofte være godt.

Du kan forsøke å få legen til å henvise deg til psykolog, men det kan vel være vanskelig å få innpass dessverre. Bør vel beskrive godt konsekvensene av hårtapet og hvordan dette sliter på deg.

 

Anonymkode: 9a285...222

Takk, det vet jeg, har fortsatt ikke råd til noe god parykk dessverre.. Jeg er medlem på mange grupper men ser veldig mange har råd til helt andre løsninger enn meg. Har tenkt på psykolog, så får kanskje forsøke å få til det etterhvert.

Anonymkode: 216b9...7b1

  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har erfaringer med noe lignende? 😪

Anonymkode: 216b9...7b1

AnonymBruker
Skrevet

Dytter..

Anonymkode: 216b9...7b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2026 den 16.22):

Takk, det vet jeg, har fortsatt ikke råd til noe god parykk dessverre.. 

Anonymkode: 216b9...7b1

Får du ikke invilget? 

Eller trenger du en enda bedre parykk er du får støtte til? 

Anonymkode: 3fdf0...a54

AnonymBruker
Skrevet

Radikal aksept er ofte løsningen for denne type ting. Jeg har ikke opplevd det med hårtap, men med ett veldig synlig og skjemmende arr. 

Det høres både umulig og tullete ut, men å bare lene seg inn i det og akseptere at ting er som de er var det eneste som funket for min del. 

Du kan google det og finne mye info om det da det er en godt brukt metode innenfor psykologien. Fex https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/sentre/nssf/utdanning-kurs-konferanser/filmer-og-opptak/fakta-og-demonstrasjonfilmer/dbt-ferdighetene/radikal-aksept.pdf

Jeg hadde god nytte av å utfordre tankene mine sammen med en psykolog. Tankene dine er ikke sannheten.

Anonymkode: 44cd1...d33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Får du ikke invilget? 

Eller trenger du en enda bedre parykk er du får støtte til? 

Anonymkode: 3fdf0...a54

Jeg får innvilget, men ekte parykker er ekstremt dyre, jeg har bare råd til falske og de ser grusomme ut på meg og varer nesten ingenting..

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Radikal aksept er ofte løsningen for denne type ting. Jeg har ikke opplevd det med hårtap, men med ett veldig synlig og skjemmende arr. 

Det høres både umulig og tullete ut, men å bare lene seg inn i det og akseptere at ting er som de er var det eneste som funket for min del. 

Du kan google det og finne mye info om det da det er en godt brukt metode innenfor psykologien. Fex https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/sentre/nssf/utdanning-kurs-konferanser/filmer-og-opptak/fakta-og-demonstrasjonfilmer/dbt-ferdighetene/radikal-aksept.pdf

Jeg hadde god nytte av å utfordre tankene mine sammen med en psykolog. Tankene dine er ikke sannheten.

Anonymkode: 44cd1...d33

Tusen takk for tips. Kan jeg spørre om du også fikk/får kommentarer for arret? Jeg kjenner det trigger ekstra mye når andre nevner det, selv om jeg vet at andre ser det selv om de ikke nevner det også. Hvor lang tid tok det før du klarte å akseptere det?

Anonymkode: 216b9...7b1

AnonymBruker
Skrevet

Har du mistet såpass at du ikke kan bruke f.eks tape extensions? 

Anonymkode: 0b4f6...af0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du mistet såpass at du ikke kan bruke f.eks tape extensions? 

Anonymkode: 0b4f6...af0

Ja, jeg har blant annet mistet veldig mye foran så man kan se hodebunnen et godt stykke bakover. Så vanskelig å skjule det. Tror ikke håret hadde tålt det heller fordi det er blitt så tynt.

Anonymkode: 216b9...7b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...