AnonymBruker Skrevet 4. juni #1 Skrevet 4. juni Jeg begynner snart på det (brystkreft). Lurer på hvordan jeg kommer til å tåle det. Vet at de fleste tåler det veldig bra, men at noen særlig blir veldig trøtte. Hvordan var din opplevelse? Var du i full jobb i perioden det pågikk? Anonymkode: 991ff...5f1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #2 Skrevet 4. juni Jeg merket lite Litt trøtt kanskje, men ikke så mye mer enn jeg var fra før. Passet på å holde meg i aktivitet, gjerne både før og etter, og ta en god hvil i løpet av dagen. Jobbet ikke etter råd fra onkologen, siden jeg jobber med folk og det kunne fort blitt en stressfaktor som i seg selv er slitsomt. Lett å presse seg selv for mye. Jobben min var daglig aktivitet, hudpleie og hverdagsrehabilitering. Kunne nok ha gjort administrativt arbeid, men var fint å kunne ta helt fri. Var på litt møter og sånt for å holde kontakten med jobben og faget, men det gikk på dagsform og var noe som ga meg overskudd. Kom tilbake i jobb noen uker etter fullført stråling, i deltid som trappes opp gradvis etter toleranse. Anonymkode: 4a62d...a88
AnonymBruker Skrevet 4. juni #3 Skrevet 4. juni Jeg jobbet 60% underveis. Det gikk fint. Jeg følte det tok litt lengre tid å hente seg inn når jeg var sliten, restitusjonen var mer preget enn toppnivået var etter en god natts søvn. Men jeg hadde ikke vondt og følte meg egentlig ikke uvel. Jeg er mann, og det var ikke akkurat brystkreft (selv om jeg vet vi også forsåvidt kan få det), men jeg antar bivirkningene ikke er helt ulike. Anonymkode: 4a06e...96b
AnonymBruker Skrevet 4. juni #4 Skrevet 4. juni Jeg hadde stråling etter kjemoterapi, også brystkreft. Jeg var veldig sliten, men det var helt sikkert virkning av kjemoterapi. Ikke merkbare bivirkninger av stråling. Jeg begynte å jobbe ca 6-7 uker etter strålingen. Anonymkode: ca268...f77
AnonymBruker Skrevet 4. juni #5 Skrevet 4. juni Jeg vet ikke hvilke andre kreftbehandlinger du har vært gjennom forut for strålingen, for ulike varianter av brystkreft behandles jo forskjellig. Da jeg hadde stråling hadde jeg vært kreftpasient i nesten 8 måneder allerede, og hadde vært gjennom operasjon med fjerning av hele brystet og alle lymfeknuter i armhulen, pluss 16 cellegiftbehandlinger. Cellegiften gav meg en tøff fatigue, og jeg var 100% sykemeldt da jeg gikk på stråling. Jeg opplevde heldigvis ikke strålebehandlingene som mer utmattende på toppen av det jeg allerede hadde. Det som kan ta på, er at man må komme seg til og fra sykehuset hver dag. For min del var det stråling 5 dager i uka i 5 uker. Avhengig av hvor du bor i landet, er det mer eller mindre anstrengende å komme seg til og fra. Dette, kombinert med at man har en sykdom i kroppen som man garantert både tenker på og bekymrer seg for, kan være en belastning som gjør at man ikke nødvendigvis kan stå i 100% jobb. Selv bor jeg et sted i Innlandet, hadde strålebehandling på Gjøvik sykehus, og kjørte egen bil fram og tilbake, helt uten problem. I mitt tilfelle var det ca 30 min hver veg, og ikke spesielt tett trafikk. Alle varianter fantes: noen hadde pasienttransport med taxi, noen kom med buss, men ganske mange kjørte selv. Selve strålebehandlingen tar jo bare noen få minutter hver gang. Man kan få litt sår og skjør hud i stråleområdet. På sykehuset fikk jeg veiledning om hvordan jeg skulle stelle huden. Det handler blant annet om å bruke hudkrem, at man ikke bruker såpe på stråleområdet i den perioden man er til stråling (og en stund etterpå), og at man ikke skal utsette huden for sol det første året. Dette var helt problemfritt for meg, og huden tålte det. Hvis du ikke er operert, og bruker vanlige BH-er, vil jeg anbefale at du bruker en som er myk mot huden, uten blonder eller detaljer som kan irritere huden i stråleområdet. Anonymkode: 33a4f...d51
AnonymBruker Skrevet 4. juni #6 Skrevet 4. juni Takk for svar! Jeg er operert, brystbevarende kirurgi samt fjernet en del lymfeknuter. Jeg kjenner at jeg kanskje ikke orker full jobb når behandlingen starter. Men det er mest det psykiske. Jeg har det egentlig fysisk helt ok nå, og jobber delvis. Men føler det litt tungt å skulle være så «kjekk og grei» hele tiden. Min kreft har gode prognoser, og da er alle rundt meg sånn: «Jajja, dette går jo bra!» , og alt blir på en måte bagatellisert. Så det at jeg kanskje blir sykemeldt 100 % i den perioden føles liksom som noe jeg ikke har «rett» til. Anonymkode: 991ff...5f1
AnonymBruker Skrevet 4. juni #7 Skrevet 4. juni Jeg valgte å se stort på det. Det er en kort periode av livet, og en sykemelding nå slik at du har overskudd til å ta vare på både det fysiske men også det psykiske, kan være forebyggende for at du går på en smell senere. Fort gjort å bare dundre rett inn i hamsterhjulet igjen, og da kommer en fort på hælene. Jeg så på sykemeldingsperioden som en del av behandlingen. Hvis du tenker du trenger det så bruk litt tid nå på å puste, bearbeide og trene deg tilbake til hverdagen Anonymkode: 4a62d...a88
AnonymBruker Skrevet 4. juni #9 Skrevet 4. juni Tja, for meg var strålingen det mest udramatiske jeg gjorde i forbindelse med brystkreften. Hadde mastektomi, cellegift og antihormonbehandling, og strålingen var bare 18 runder i maskinen, ferdig på fem minutter. Ble bittelitt solbrent og det var det. Tok t-banen til Radiumhospitalet hver dag og jobbet litt redusert hjemmefra. Anonymkode: 66c8b...47e
AnonymBruker Skrevet 4. juni #10 Skrevet 4. juni Ble utrolig trøtt. Måtte stoppe og sove på veien hjem etter hver behandling. Anonymkode: 84eeb...d95
AnonymBruker Skrevet 8. juni #11 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (På 4.6.2026 den 22.53): Ble utrolig trøtt. Måtte stoppe og sove på veien hjem etter hver behandling. Anonymkode: 84eeb...d95 Jobbet du i perioden du fikk stråling? Anonymkode: 991ff...5f1
AnonymBruker Skrevet 9. juni #12 Skrevet 9. juni Pga. avstand til sykehuset måtte jeg bo på pasienthotell i strålingsperioden. Hadde da vært igjennom cellegift og operasjon og vært sykemeldt hele behandlingsperioden. Ble veldig trøtt etter strålebehandlingen, så tok meg som regel en dupp da. Hadde ellers fokus på å ta vare på meg selv. Tenker at du gjerne kan være sykemeldt denne perioden. Du kan være i fin form, men kroppen går gjennom en stor traume, og det er derfor viktigere å ha fokus på seg selv enn å være "flink". Anonymkode: f0fa4...44e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå